vrijdag 11 oktober 2013

Vero vs Brompton op de trein

Een aantal maanden pendelde ik naar Vilvoorde met de trein. Het laatste stuk richting kazerne deed ik met de vouwfiets. We hebben de luxe 2 van deze beestjes in huis te hebben, een Vero (deze is een goedkope Dahon. Het frame is dezelfde maar de afmontage is goedkoper) en de welbekende Brompton.
Tijd voor een persoonlijke vergelijking



Brompton Vero
Compactheid +++ +
De Brompton blijft de onverslagen vouwkampioen



Draagbaarheid + ++
De vero ligt beter in de hand  om de trap op te dragen.



Gewicht 0 0
Ik vind beide gelijk van gewicht, beide eigelijk iets te zwaar.



Rollen in gevouwen toestand + ++
De vero kan je verplaatsen op het voorwiel. De brompton op de wieltjes van de bagagedrager. 



Rijcomfort + ++
De achtervering van de Brompton helpt om de kleine wielen te compenseren, maar de vero vind ik iets comfortabeler.



Rijsnelheid + ++
Grote wielen zijn nu eenmaal sneller. Je kan ook platter liggen op het stuur.



Verlichting +++ -
Naaf verlichting tegenover geen verlichting op vero. Batterijverlichting helpt uit de nood en is goed om gezien te worden.



Vouwsnelheid + ++
De Vero vouwde iets sneller dicht en open dan de Brompton. Het verschil is misschien 5 sec



Treinvervoer + -
De onderstaande foto's spreken boekdelen

Brompton : trein Tielt - Brussel
Vero : trein Tielt - Brussel

Brompton : trein Brussel - Gent
Vero : trein Brussel - Gent
Brompton: trein Gent - Tielt
Vero. Trein Gent-Tielt
Brompton : Trein Gent-Tielt

Als je bovenstaande foto's bekijkt moet je de compactheid van de Brompton in twijfel trekken. Het hangt veel af van op welke trein je zit. Zit je bij een dubbeldekker bovenaan kan je hem niet kwijt tussen de zetels. Op sommige oudere treinen (laatste foto) is er zelfs geen plaats tussen de zetels.  De NMBS zou toch iets meer rekening kunnen houden met vouwfietsen of plaats voor gewone fietsen.
Mocht ik permanent met trein moeten gaan zou ik toch opteren voor een stationsfiets ipv een vouwfiets.

woensdag 9 oktober 2013

710km op 1 dag

27 september wordt een lange dag met veel auto kilometers maar met een goed doel. Ik ga namelijk 2 nieuwe ligfietsen gaan halen op 1 dag :) Welke dit zijn komt in een volgende bericht (kwestie van er de spanning in te houden)
Eerst moet ik naar Peutie voor een examen, om 5u30 vertrokken en om 7u00 aangekomen, vlotjes maar toch al druk verkeer. Met de trein doe ik er een half uur langer over, geef mij dan maar de trein waar ik me kan ontspannen met een dutje en een goede film. Het examen gaat vlotjes en na de middag mogen we vertrekken.
Mijn volgende stop ligt een half uur rijden verder : Duffel. Daar aangekomen wordt de fiets goedgekeurd, afgerekend en ingeladen. Volgende stop : Den Helder, een ritje van 260km.

Op de grens met Nederland is er file en 20 minuten vertraging, het vervolg van de rit gaat vlotjes en zonder problemen. Het valt me op hoe anders het verkeer en de autostrades zijn in Nederland tov België. Zo zijn er opvallend minder vrachtwagens. Op de Belgische autostrades vormen deze vaak een muur op het eerste vak zodat personenvervoer meestal op het 2de en 3de vak gebeurd. Er zijn ook opvallend veel 2 vaks wegen in Nederland, maar door het geringe aantal vrachtwagens is dit geen probleem. De kwaliteit van het wegdek is beter en de doorstroming gebeurd vlotter. Op de Belgische autostrades kom je regelmatig putten en spoorvorming tegen.
Het blijft wel goed opletten wat de toegestane snelheid is door variabele borden.

Op de radio spreken ze van een uitzonderlijke avondspits van 110km door een aantal ongevallen. In België is 110km ook een uitzondering door weinig file.
Vroeger was het "filealarm" op Studio Brussel 200km. Dit werd wekelijks enkele malen overschreden zodat ze de grens hebben opgetrokken naar 400km.

De laatste 60km naar Den Helder zijn via secundaire wegen met daarnaast een ventweg of afgescheiden fietspad. Iets waar we in ons Belgenlandje alleen maar bewondering en respect voor kunnen tonen.

De verkoper van de fiets is snel gevonden en na beetje uitleg, overmaken van het geld en 5 minuutjes de benen strekken begin ik aan de terugweg.

350km non stop rijden en om 21u40 ben ik blij om thuis te zijn. De hongerklop slaat toe en een portie frieten met een pint spoelen dit weg. Autorijden vind ik een zware inspanning op de fysiek.

Ik sta niet te springen om een uur of meer met de auto te rijden dus zo een monsterrit gebeurd maar uitzonderlijk. De laatste keer was dit naar Groningen om mijn Mango te halen. Om fietsen op te laden heb ik dus wel wat over.

1 fiets vloog bij thuiskomt op de zolder en de andere fiets in de garage.


Grotere kaart weergeven

vrijdag 20 september 2013

De trein, altijd een beetje lijden

Ik zit momenteel op cursus in Peutie (Vilvoorde). Iedere dag pendelen met de trein in combinatie met een plooifiets. Van vertragingen of afgelaste treinen heb ik nog niet veel last gehad. Maar gisteren had ik de volle laag.

Bovenleiding breuk tss Gent en Brussel
Krantenartikel vind je hier
Een bovenleiding breuk tussen Gent en Brussel zorgt ervoor dat de trein 2 uur stilstaat op het spoor naast de kapotte bovenleiding. Film, cola en snoep die ik mee heb zorgen ervoor dat ik mij er niet teveel druk in maakte en de tijd voorbij gleed. Eindelijk in Gent aangekomen komt er de melding dat de trein doorrijd naar Tielt, maar de opmerking dat het tijdstip nog onbepaald is doet me argwanen.

Naast ons op het ander perron staat de gewone trein naar Tielt en de railtime app op mijn smartphone kondigd het vertrek aan binnen 2 minuten. Binnen de 2 seconden beslis ik om naar de trein op het volgend perron te spurten. De adrenaline pompt, de longen gaan open na uren stilzitten. De vouwfiets weegt opeens niets meer en ik vlieg de trappen op en af. Net op tijd kan ik nog op de trein springen voor de deuren sluiten en deze vertrekt. Met 2 uur vertraging kom ik in Tielt aan. De dag erna hoor ik van andere reizigers dat de trein waar ik op zat en normaal ging doorrijden toch is afgelast. Ik had dus de juiste beslissing genomen.

Onbepaalde vertraging
Vandaag geen probleem met de trein naar Brussel, maar in Brussel-Noord aangekomen meld het bord dat de trein naar Vilvoorde een onbepaalde vertraging heeft.
Dan maar de backup oplossing en 13 kilometer met de fiets naar de kazerne. Een vertraagde trein wordt dus vervangen door een fietstochtje in droog en niet te koud weer. Zo zie je maar dat het niet altijd negatief moet zijn. Maar niet iedereen heeft een vouwfiets mee natuurlijk.

De eindconclusie blijft dezelfde: De trein, altijd een beetje lijden

dinsdag 17 september 2013

Gemerkte fiets label eenvoudig te verwijderen

Onze 2dehands gekochte brompton was een gemerkte fiets, geen probleem want we kregen er de papieren bij om te bewijzen dat we deze kochten.
Dit weekend verkreeg ik een nieuwe fietslabel bij de politie. Check ik het label van de brompton om te zien hoe goed dit is bevestigd en blijkt dit gewoon los te laten na beetje prutsen. Afkuisen met beetje alcohol om de lijmresten te verwijderen en na 2 minuten is het mijn gemerkte fiets. Ik was verbaatst dat de sticker zo eenvoudig los kwam zonder merkbare sporen.
Ik maak me geen elusies dat een sticker een beveiliging is tegen diefstal maar eerder iets om later te kunnen bewijzen of zodat je verloren fiets bij je terecht kan komen. Hopelijk is de nieuwe sticker beter beschermd tegen eenvoudig verwijderen.
 
Mijn oude herenfiets is nog gegraveerd geweest opgevuld met witte stof en overdekt met en sticker. Blijkbaar wordt dit nu niet meer toegepast. Die gravering kon je niet verwijderen zonder slijpschijf. Maar graveren kon niet bij carbon of duurdere fietsen.
 

Oorspronkelijk label
 



10 seconden prutsen


Opkuisen met beetje alcohol
 Nieuwe label aanbrengen



zondag 15 september 2013

(auto)loze zondag Tielt

Vandaag autoloze zondag in Tielt. Dus gaan we een rondje fietsen. De "autoshow" bleek gisteren plaats te vinden, een miscommunicatie in het stadmagazine en website, of toch verplaatst van dag na mijn melding? Ik zal het nooit weten.

Met de bakfiets, damesfiets met follow-me en een zelfstandig rijdende  kleine/grote meid rijden we naar de dichtstbijzijnste autovrije straat die normaal heel druk bereden wordt (de Europalaan). Aangekomen blijkt dat deze straat niet autovrij gemaakt is. Ik wordt er triest en boos van tegelijk. De beperkte autovrije zone is dus nog beperkter dan aangegeven, schandalig. In de "autovrije" zone komt er ook regelmatig een auto langs. Allemaal uitzonderlijke mensen wellicht. Een teken dat koning auto toch doet wat hij wil. Controle is nergens te zien.

Ik kwam zelfs mijn buren tegen die enthousiast met hun lichten flitsten toen ze me zagen. Ze reden bovendien in de autovrije zone.

In het onderstaande plan veegde ik de straten die niet van toepassing zijn op autovrij omdat sommige heel het jaar autovrij zijn of vandaag zijn gereserveerd voor de modeloper.


Jammer, terug een gemiste kans.
Op de volgende verkeerscommisie zal ik dit toch eens op tafel gooien.


aangegeven plan
werkelijke situatie, sterretjes zijn tegengekomen auto's



donderdag 12 september 2013

Eindelijk een positief saldo

-- Juni 2006 --
De eerste datum op mijn fietsrekening. Dat is geen echte rekening maar eerder een uitgave/inkomsten spreadsheet om te zien hoeveel deze "hobby" van mij nu eigenlijk kost.
Zo houd ik nauwkeurig iedere uitgave bij van mijn fietsen, van fiets aanschaf tot nieuwe remkabel. Ook kledij, helm en dergelijke worden genoteerd bij de uitgaven. Inkomsten zijn fietsvergoeding en 2dehands verkoopprijs van fietsen, met bespaarde brandstof wordt er geen rekening gehouden.

Ik stond reeds 2x maal positief. De eerste keer kocht ik mijn zephyr lage racer, de 2de maal kocht ik mijn mango+. Na de aanschaf van Bango duurde het logisch langer om de balans in evenwicht te brengen. Door de maanden cursus dit jaar en verminderde "inkomsten" duurde het een paar maanden langer dan verwacht.

Maar ik sta eindelijk positief !!!


Algemeen:

Totaal aantal km:54619 kM
opbrengst per km:0,000205
ligfiets km:39558 kM


Totale kost:-9.573,5 €
Verdient:9.584,8 €
Saldo:11,2 €

Ter verduidelijking: kosten zijn dus alle uitgaven van MIJN fietsen (bango, flevobike-trike en vroeger koersfiets, mountainbike en zephyr). Inkomsten zijn fietsvergoeding en de verkoop van mijn koersfiets en zephyr. (Plooifietsen, bakfiets en tandem worden niet meegerekend.)
Onder aantal kilometers vallen ook toertochten en andere ritten. Maar de hoofdbrok is woon-werkverkeer.

Wordt benzine wel meegerekend kom ik tot volgende cijfers:

werkkilometers44.434,72
Liter naft uitgespaard2.888,2568
kg CO 2 uitstoot7509,46768
€ uitgespaard aan naft€ 3.754,73

Een velomobiel duur? Ik noem het eerder een bijberoep :)

ps: Geld is natuurlijk niet de drijfveer. Mocht ik geen fietsvergoeding krijgen blijf ik met de fiets naar het werk rijden, maar het is natuurlijk handig meegenomen en een goede motivator.

maandag 9 september 2013

8 kleine versnellingen

Tijdens de heenrit naar werk met Bango vertrek ik met 8 versnellingen.
30km verder heb ik er nog maar 7 over. Na de kabel een beetje aan te spannen kan ik verder en kom op het werk met 8 versnellingen.
Tijdens de terugrit verlies ik iedere 5km kilometer een versnelling en de laatste 10km heb ik er nog 1tje over. Het liedje van 10 kleine visjes schiet door mijn hoofd:

Tien kleine visjes
Die zwommen naar de zee
Moeder zei:
Maar ik ga niet mee
Ik blijf lekker in die oude boeren sloot
Want in de zee zwemmen haaien
En die bijten je
blub, blub, blub, blub,blub
blub, blub, blub, blub, blub
blub, blub, blub, blub, blub

Thuis controleer ik de kabel en deze is bijna volledig afgebroken aan de derailleur. Een rit naar de lokale fietsenboer en 1€90 later installeer ik de nieuwe kabel en na een kleine testrit kan ik met een gerust hart naar het werk rijden de dag erna.

Verder staat het linker voorwiel al meerdere malen plat in de garage, een leegloper. De buitenband bevat enkele scheurtjes en beide voorbanden worden dus vervangen door nieuwe marathon green guards.

vrijdag 6 september 2013

Autoshow op Autoloze zondag Tielt - Te gek voor woorden.

Met de fiets berijdbare autovrije straten
De week van de mobiliteit is dit jaar van 16 tot 22 september. Op 15 september houd Tielt zijn autoloze zondag, een initiatief dat ik enkel  maar kan aanmoedigen. Het autovrije parkoer is wel net zo beperkt als vorig jaar (wat jammer is). Ik maak er verder geen woorden aan vuil, dat deed ik al vorig jaar op deze blog.

De laatste jaren gaat de autoloze zondag gepaard met de modeloper. Door de winkelstraat lopen dan modellen om de "nieuwste" mode te presenteren. Een goed initiatief voor de lokale winkels.
In het stadmagazine staan de deelnemende winkels mooi opgelijnd en met grote verbazing lees ik eronder volgende tekst:

Op de Markt is er ook een heuse autoshow, voorzien door BMW Le Couter, Garage Bert en Tielt Motors.

Ik vraag met af welk genie er op het idee is gekomen om op autoloze zondag een "heuse" autoshow te organiseren. Gewoon te gek voor woorden vind ik. Als ik de opmerking maak tijdens de verkeerscommissie van laats leden krijg ik veel verdwaasde blikken. Er blijken 2 verschillende diensten te zijn die het organiseren en er zal navraag worden gedaan want het klinkt inderdaad onlogisch

De fietsers, wandelaars en andere zwakke weggebruikers staan centraal valt er te lezen bij het bericht over autoloze zondag. Zo valt er heel wat te beleven. Ook het belang van de gordel tijdens een crashtest. Ik ken geen fiets met een gordel, iemand een idee?

Het valt terug op te merken dat er onder mobiliteit vooral aan automobiliteit wordt verstaan. Vooral de autoshow op de markt stoot me tegen de borst en ik heb veel zin om mee deel te nemen met mijn Mango+ met folders en flyers. Nog iemand zin om af te zakken met zijn velomobiel of ligfiets voor een fietsshow?
Hopelijk is het een fout en gaat deze show niet door. Ik zal zeker de dag zelf keer gaan kijken.

dinsdag 3 september 2013

Questxs

Toen mijn zoektocht begon voor een velomobiel, nu meer dan 2 jaar terug, had ik grote interesse voor een quest-xs. Jammer genoeg bestond hij nog niet en waren ze zelf nog bezig met de mallen te maken.
De mango was voor mij de kleinste en korste vm van het moment.
Zondag had ik tijdens de tocht "westvlaanderens-mooiste" de gelegenheid om de quest van Jeroen en Evelien te mogen bewonderen en zelfs plaats te nemen.

De eerste indruk: Het instapgat is veel kleiner en de fiets is minder hoog. Het is een dikkertje, bijna breder dan hij hoog is.

Verdere inspectie: de afwerking in carbon is heel mooi. Door het kleine instapgat is ook de knipper-relay en andere zaken niet zichtbaar voor het blote oog (binnenafwerking vind ik heel belangrijk en daar zijn de carbonnen vm modellen wel heel goed in geworden)

Snelheid: er was nog een andere mango+ rijder die te melden had dat hij een questxs had besteld. Na zijn testrit gaf hij een snelheidsverschil van 5km/u op.

Een onverwachte test deed zich voor tijdens de tocht bij een lange afdaling, Jeroen in de questxs rijd een paar meter achter me en trapt ook niet mee, halverwege wordt ik ingehaald en na 100m is er een voorsprong van 15m. Dit kan natuurlijk aan verschillende dingen liggen, aerodynamica, rolweerstand, lagers. Mijn mango tikt tegen de 29.000km aan dus dat zal ook wel een verschil maken.

Paswerk: Het is een kleine fiets dus is passen een must. Met mijn 1m73 zou het net moeten lukken. Na toestemming spring ik erin en voel het kleine instapgat aan mijn schouders. Wat is dit klein denk ik. De trappers staan niet goed dus rijden zit er niet in. Mijn schouders raken ook het instapgat dus de stoel zou lager moeten. Of ik klein genoeg ben zou een maatname bij velomobiel.nl moeten uitmaken. Ik denk persoonlijk dat het wel zou lukken.

Conclusie: Het ruimtegevoel doet me het verlangen naar een questxs afnemen. De laatste weken neem ik soms een elektrische beitelmachine mee naar het werk en terug in Bango. Ik voel met niet benauwd momenteel en kan dingen meenemen die je niet voor mogelijk houd. Met een questxs zou dit niet lukken. De snelheid mag dan misschien hoger zijn maar de beperkte ruimte doet me toch twijfelen. Nu doet Bango nog goed dienst en mocht er in de toekomst nood zijn aan vernieuwing zal de questxs zeker verder getest worden. Maar momenteel blijf ik lekker verder rijden met mijn Bango. We kennen elkaar nu ook al zo lang :)


zondag 25 augustus 2013

Oudjes en nieuwtjes


Kilometer vreten
Er werd nog niet veel gefietst naar het werk dit jaar door vele cursussen.
De teller staat na 8 maanden op 5000km terwijl dit vorig jaar al 7300km was.
De laatste maanden kon ik wel genieten van enkele toertochten met WOL (west en oost Vlaamse liggers)

2013-07-21Toerke naar ribbelstroken100
2013-07-28WOL Gentse buitenband160
2013-08-04WOL kanalentocht200
2013-08-25WOL Westvlaanderens mooiste100

In juli reed ik zelfs 300km met beide vouwfietsen.

Woon werk verkeer
Deze week ging het naar het werk wat minder, het was maanden geleden dat ik nog een volle week pendelde en dat voelde ik in de benen. Vrijdag ging het al iets beter door de banden iets harder te zetten en met de racekap te rijden. Met een temperatuur van 25°C was dat zelf goed te doen, je zit uit de zon en dat scheelt een hoop.

Nu nog 1 volle week pendelen en op 5 september mag ik terug de mango inruilen voor de vouwfiets en treinen naar Brussel. Het goede nieuws is dat mijn nauwkeurig bijgehouden fietssaldo net op 0€ zal staan na 2,5 jaar negatieve balans, maar daarover in een volgend bericht meer.

Verlichting
Verder word er reeds aan de donkere tijden gedacht en bestelde ik een voltage convertor naar 12V en 2 witte led strips. De achterste led strook zou harder moeten branden op 12V. Over deze led strook ben ik erg tevreden, het verbruik valt binnen de perken en de zichtbaarheid is goed.

zondag 18 augustus 2013

Onderhoudswerkzaamheden

Het is stil op mijn blog, dit niet enkel omdat het zomer is maar vooral omdat ik veel cursus moet volgen in Brussel en met extra werkzaamheden thuis er weinig tijd en zin voor de computer overblijft.
Er gebeurde wel veel onderhoud aan bijna alle fietsen. Dus nu in 1 uitgebreid bericht

Flevotrike
De flevotrike zitting werd onder handen genomen: volledig afgeschuurd, gaten gevuld, terug geschuurd, gevuld, geschuurd en uiteindelijk geschilderd. Het resultaat is niet perfect maar voor een eerste maal met deze materie te werken is het voor mij bevredigend. Wanneer ik keer tijd heb moet de frame ook eens geschuurd en herspoten worden.
veel lijmresten en gaten
na veel schuurwerk
alles geplamuurd en geschuurd
eindresultaat
Johny Loco
Een nieuw achterlicht vervangt het vanaf begin slecht functionerende achterlicht. Het is schandalig dat er zo een slecht achterlicht bij zo een mooie fiets wordt geleverd.
Bij het trappen voelde en hoorden we gekraak (heel vervelend). Na wat zoeken was het probleem simpel van de baan door de trapas aan te spannen en te smeren. De pedalen werden ook vervangen door enkelzijdige spd (bedankt Ronny voor de schenking)

Brompton
Een maand heb ik gebruik gemaakt van de Brompton om naar Brussel te treinen. Na 2 weken sneuvelde het voorlicht, 2 dagen erna het achterlicht. Een nieuw lampje herstelde tijdelijk het voorlicht, maar na dit 2 keer vervangen te hebben zal ik op zoeken moeten naar sterkere lampjes. Het achterlicht werd vervangen door een ander led achterlicht van 4€. Kijken hoe lang dit overleefd.
Ook de achterderailleur deed even moeilijk, na even zoeken bleek de kabel niet de correcte lijn te volgen.

Vero vouwfiets
Ook hier werd er aan de verlichting gewerkt. De achterreflector werd vervangen door een achterlicht op batterijen (terug bedankt Ronny voor de schenking)

Mango
Het moest er keer van komen ==> Bango onderhoud.
De teller staat op 27.000 km en veel echt onderhoud is er niet gebeurd (zie het onderhoudsboekje)  buiten de ketting smeren en bandjes vervangen/blazen en wat kleine werkzaamheden.

Overlangs kon ik er niet onderuit, er stond een tocht van 170 km op het programma met vele afdalingen. De remmen gaan open en worden uitgeblazen, gekuist en aangespannen.
Maar na 20km breekt de linker remkabel en mag ik bij de lokale fietsenboer (Plum in Gent) een nieuwe kabel installeren. Tijdens de installatie merkt ik dat de rembuiten kabels ook aan vervanging toe zijn en stop in de namiddag bij fietser.be voor een paar jagwire kabels. Deze worden pas 2 maand later vervangen.

Er zat al enige tijd veel speling op het stuur. Het nieuwe stuurblokje dat al een half jaar in de kast ligt wordt eindelijk geïnstalleerd.

Verder werd de ketting gesmeerd en de fiets volledig gewassen en uitgebreid in de wax gezet. Alle krassen verdwenen als sneeuw voor de zon en de fiets blinkt als nieuw.




vrijdag 21 juni 2013

Nieuw schoeisel

Vandaag om 07u04 begon officieel de zomer.
Tijd dus voor ander schoeisel. Ik dacht de voorbije jaren al aan spd compatibele sandalen maar het is er nooit van gekomen.
Vorige week bestelde ik KEEN touring-/MTB-sandalen COMMUTER bij Rose US maat 9 (42 europees). Blijkbaar de laatste want de maat is niet meer zichtbaar in de webwinkel
Ik betaalde 81€ ipv 115€. nu zijn ze nog gezakt naar 73€.

Na 2 ritten ben ik ervan overtuigd dat ik er veel plezier ga aan beleven. Geen natte kousen en warme voeten meer tijdens de zomer in Bango. Er zit natuurlijk wel wat meer flex op dan mijn andere schoenen met carbon zool, maar er valt mee te leven. Enkel de plaatsjes moeten nog beetje bijgesteld worden.


vrijdag 14 juni 2013

Vakantie fietsen


Vorige week gingen we op vakantie met de campingcar naar Nederland - Roompot - beach resort.

De bakfiets ging nu al paar keer mee op reis en deze is heel handig op de camping. Je kan er overal snel mee naartoe en een heleboel meezeulen. De fiets zelf meedoen gaat eenvoudig met de fietsdrager op de campingcar.
Johny loco op de camping car.
De brompton en Anna-Lucia haar fiets gingen ook mee. Anna-Lucia heeft er vele kilometers mee afgelegd, een camping is ideaal om te oefenen met de fiets.
1 dag reden we een tocht buiten de camping naar de oosterschelde kering. Toen onze grote meid te moe was om te fietsen kon ze meerijden in de bakfiets en hing de fiets aan de brompton
Brompton met kinderfiets, er viel prima mee te rijden.


In de johnny loco valt prima te slapen :)

Iedere keer als we in Nederland zijn moeten we kijken naar de schitterende fietspaden waar we enkel maar van kunnen dromen in België. De oosterscheldekering sloeg zelf alles want de baan voor fietsverkeer was breder dan voor het autoverkeer
fietsers links, auto's rechts

We kampeerden een week 15 km ver van Middelburg. Dan moeten we natuurlijk stoppen bij Derk Thijs om een roeifiets te testen. We werden hartelijk verwelkomt en het roeien voelde snel vertrouwd aan. Wat een prachtig fitness apparaat op wielen. De ideale aanvulling op de mango+ om bij mooi weer ook andere spieren aan te spreken. Maar eerst nog beetje sparen.
Thijs 222 revolver
Door het schitterende weer hadden we een mooie vakantie waar fietsen toch weer een belangrijke rol in speelden.
Nog een foto van onze verblijfplaats.

donderdag 30 mei 2013

Verkeerscommisie Tielt: nieuwe fiets ervaringsdeskundige

wapenschild Tielt
In 2013 kwam er een nieuw gemeentebestuur aan de macht in Tielt. SP.A-groen en N-VA/Open VLD+ hopen de volgende 6 jaar de stad beter te besturen dan het vorige gemeentebestuur.

1 van de reeds genomen wijzigingen is de oprichting van een stedelijke verkeerscommissie met vertegenwoordiging uit alle maatschappelijke klassen. Het huishoudelijk reglement voorziet dat maximum 6 geïnteresseerde burgers hieraan mogen deelnemen. 

Beter op het veld dan aan de kantlijn te staan roepen denk ik dan en stuur mijn "solicitatiebrief" op als "fiets ervaringsdeskundige".
Ik ben al overal geweest in Tielt met allerlei fietsen (2/3 wielen, ligfiets, kinderkar, ..) en heb zo mijn persoonlijk fietspaddossier van Tielt opgesteld.



Tieltse fietspaden weergeven op een grotere kaart

Vorige week kreeg ik volgend bericht:
"Dag Birger, je bent net verkozen door de gemeenteraad om in de verkeerscommissie te zitten. Er waren 13 kandidaten voor 6 plaatsen. Jij haalde het tweede meeste stemmen: 19 vd 25 gemeenteraadsleden gaven jou een stem.
We komen de eerste keer bijeen op 11juni.
Proficiat en bedankt!"


Ik heb er zin in en wil nu wel eindelijk weten waarom het zo moeilijk is om een deftig beleid uit te stippellen met duidelijk afgelijnde toekomstvisie en hopelijk een positieve bijdrage te leveren aan het fietsbeleid in Tielt.
Nu zaterdag 1 juni ga ik zelf naar Brussel voor  een vorming mobiliteitsbeleid voor beginners van de fietsersbond.

Dus in de toekomst ook wat beleidspolitiek op mijn blog.

vrijdag 17 mei 2013

Harder, sneller


foto Robbie Veldwijk
http://www.robbieveldwijk.nl
Harder, sneller 
Het kan, het moet
De benen barsten, de spieren branden
Harder, sneller
Het kan, het moet
Adrenaline pompt
Keiharde benen, snijdende pijn
Harder, sneller
Het kan niet, het moet niet
maar toch
Harder, sneller
GENIETEN


maandag 29 april 2013

Zelfbouw houten fietsje versie 2 concept

Voor wie mijn vorige zelfbouw loopfietske gemist heeft:
http://bickyenzijnfietsen.blogspot.be/2012/08/zelfbouw-houten-loopfietsje.html
Het fietsje rijd nog altijd en mijn zoon rijd er soms nog op al heeft hij nu een "moto loopfiets" uit de winkel.

Voor mijn petekind was ik begonnen aan een nieuwe loopfiets uit hout. Wegens tijdgebrek is deze niet afgeraakt maar het proefmodel beviel met wel. Mijn inspiratie haalde ik uit de houten modellen die ze in de winkel verkopen.

Het voorvork  sneed ik uit 1 plank. ik gebruikte mdf als testmateriaal maar dit is niet sterk genoeg. Het voorwiel bevestigde ik in 2 elektriciteit buis klemmen.

Het achterste deel zijn gewoon 2 planken parallel naast elkaar met een blokje hout vooraan.  Op het voorvork monteerde ik 2 hoekprofielen en via een asje door het blokje vooraan bekwam ik een scharnierend geheel.

Mogelijke verbeteringen.
  • Het voorvork uit 1 geheel zagen is heel handig maar zou uit een dikkere plank moeten gebeuren zodat deze steviger is.
  • een zadel toevoegen kan gemakkelijk door eentje uit hout te zagen en op een blokje te plaatsen tussen de 2 parallel planken.
  • De 2 parallel planken kan je in iedere vorm zagen zoals je wilt, zolang deze maar stevig genoeg blijft.
De fiets is reeds gedemonteerd en in de kachel verdwenen.
Volgens project: een bolderkar.

Benodigdheden:
- 2 buggywielen
- Houten plank (multiplex bij voorkeur)
- stuk schroefdraad met bouten voor in de buggywielen
- 2 hoekprofielen of U profiel
- borstelsteel voor stuur
- 1 asje met 2 bouten van 5 mm





 

vrijdag 26 april 2013

Ligfietstreffen 2013 Koekelare 3-4-5 Mei 2013

Dit jaar gaat het vlaamse ligfietstreffen door in West-Vlaanderen, Koekelare om meer precies te zijn.
Het is reeds volgend weekend 3-4-5 Mei 2013.
Graag gebruik ik mijn blog om nog snel wat reclame te maken.


Vrijdag is het de aankomst en samenzijn met lekkere spaghetti.
Zaterdag staat er een 100 km tocht op het programma en een kleinere gezinstocht. Met s' avonds een barbecue.
Zelf neem ik niet deel aan de grote tocht maar trek met mijn 3 spruiten en vrouwke mee met de gezinstocht.
Meer info vind je op https://sites.google.com/site/ligfietstreffen2013
Je kan je nog altijd inschrijven, een herinneringcadeau kan je dan wel niet meer krijgen.
Misschien tot volgende week.



dinsdag 23 april 2013

Opvolging is verzekerd

Na weekje oefenen kan onze grootste meid zelfstandig rijden met haar fiets. Papa, mama en zij zelf zijn er heel trots op.
Eerst rechtop en dan later een ligfiets.
De opvolging is vezekerd.


zondag 21 april 2013

Er kan er altijd eentje bij

Mensen zeggen dat we veel fietsen hebben
Er kan er volgens mij wel nog eentje bij ;p
Een overzicht:
  1. Velomobiel
  2. Bakfiets
  3. Flevobike
  4. Flevotrike achterstuk
  5. Tandem
  6. Brompton vouwfiets
  7. Vero vouwfiets
  8. Vrouwenfiets met Follow-Me
  9. Kinderfiets
  10. Loopfiets 1
  11. Loopfiets 2
  12. Loopfiets zelfbouw
  13. eenwieler
  14. Station weesfiets 1 - klaar voor verkoop
  15. Station weesfiets 2 - klaar voor verkoop
  16. Station weesfiets 3 - nog demonteren
  17. Kinder Fietskar
De kostelijkste fietsen staan droog en veilig in de garage met alarm.
Verder nog een aantal wielen en oude banden waar ik geen afscheid van kan nemen.
Foto's zeggen meer dan woorden:

De garage staat goed vol met Bango, bakfiets, vrouwenfiets,
kinderfiets, brompton en vero vouwfiets.



3 weesfietsen + buitenbanden + enkele wielen


Tandem en Flevobike

3 loopfietsen + eenwieler en nog speelfietske

dinsdag 9 april 2013

Fietsen met kindjes: Bakfiets Johnny Loco Cargo Cruiser Review

Al meer  dan een jaar rijden we rond met onze bakfiets, hoog tijd voor een evaluatie.

Looks

Wat een lekkere fiets. Zet hem naast iedere andere bakfiets en hij springt er direct uit met zijn old school classic looks.

Versnellingen

Schakelen gaat fantastisch lekker licht, ook uit stilstand.. Bereik is meer dan uitstekend. We geraken overal op en over.

Remmen

De remcapaciteit leek in het begin te gering voor het gewicht van de fiets + belading. Maar na een jaar rijden merk ik dat de remmen hun werk doen en krachtig genoeg zijn om de fiets snel te doen stoppen. Ook met geladen fiets in een afdaling is er genoeg remkracht.
Er zit ook een parkeerrem op de hendels wat heel handig is. De blokkering laat soms wel wat te wensen over, zo kan je de fiets nog verduwen als deze geblokkeerd staat.

Regenhoes

We hebben de luxe hoes gekocht. Bij de gewone kunnen  er maar 2 kindjes mee. De kap houd de kindjes goed droog en je ziet ze heel goed zitten. Aerodynamica en looks zijn heel goed. Voorste kindjes zitten met hun neus tegen de "ruit" maar dit stoort hen niet.
Montage kon iets steviger, 2 extra spanbandjes lossen het probleem op.
De kap plooit zich volledig open en daardoor is kindjes inzetten heel gemakkelijk. Ik heb er zelf 2 magneten en een velcro strip ingekleefd zodat we kunnen rijden met de kap open zonder dat deze tegen de grond sleept. Bij warmer weer rijd ik soms enkel met de zijkanten open voor verkoeling.

De afwerking kon dus iets beter, het zit zich in de details zodat het gebruiksgemak sterk omhoog gaat.

Kindjes vervoer

De hangmatjes bieden enige vering, ze kijken allen in de rijrichting wat er logisch uitziet.
Onze 2 oudsten zit op het voorste bankje. Nu onze grote meid 4,5 jaar is begint het wel beetje krap te worden aan de benen als ze vooraan zit en krap in de hoogte als ze achteraan zit.
Kindjes kunnen wel niet slapen in de fiets. In een aanhangkar lukt dat veel gemakkelijker.
In het begin stond de Maxi cosi op het achterste bankje. Deze paste er precies tussen. Er is dan geringe laadcapaciteit onder de hangmatjes.
Na 1 jaar heb ik het achterste matje verwijderd en vervangen door een kinderstoel voor de auto waar ik een deel van gesloopt heb.
Na 1.5jaar zit de kleinste nu ook gewoon in de hangmatjes.

Materiaal vervoer

De hangmatjes zijn niet zonder imbus sleutel te verwijderen. Wat spijtig is. Een plooibakje past wel mooi op het achterste zitje. Vervoerde al van de winkel: 6 flessen cola, 14 flacons melk, 4 dozen katteten en nog paar extra dingen zoals brood, beleg, .... Een winkelkar vol kan er zonder problemen in. Beetje afhankelijk als er nog kindjes bij moeten.

Verlichting 

40€ = teveel geld voor 2 matige voorlichten en achterlicht met klein aan/uit knopje en iedere maand lege batterij. Het ziet er ook mooi uit, maar is ondermaats aan hedendaagse lampen. Een extra achterlicht onder het zadel lost dit probleem op maar dit zou niet mogen. Het standaard achterlicht heb ik vervangen door een ander model, hopelijk gaan de batterijen nu langer mee.

Diefstal

Er zit een degelijk abus achterwielslot op. Als hij lang ergens moet blijven staan gaat er nog groot abus slot door de wielen.

Stuurgedrag

De fiets stuurt beter geladen dan ongeladen. Al merk je dit enkel bij bergaf aan hogere snelheden. Het bochtenwerk vergt in den beginnen wat gewenning omdat de 3 wielen neiging geven tot kantelen. Maar dit went snel. Op 2 wielen rijden met een lege fiets is dikke fun :)

Snelheid

15km/u is tempo op vlakke weg. Op mijn dooie gemak door stad rijden doe ik het liefst. Ik ben dan zelfs meestal sneller dan met de auto.
Grote afstanden zijn een uitdaging en doen we dus niet veel. Maximum gereden afstand is 16km enkel

Afwerking

In het begin vond ik dat de lak snel beschadigde er ontstonden slijtsporen door de rem kabels. Roesten doet hij niet door de aluminium. Na een paar maand werden de rem kabels anders gelegd en de slijtsporen weggewerkt met een autowax.
De kritiek plaatsen waar de kindjes opstaan om er in te klimmen worden besteld met soort plastik beschermfolie voor op de auto
Na 1,5 jaar ziet de fiets er nog altijd als nieuw uit en kan ik geen sluitsporen vinden.

Conclusie

We zijn zeer tevreden over onze aankoop. Soms had ik elektrische ondersteuning gewenst maar enkel om de grotere afstanden eenvoudig te kunnen overbruggen.
Een bakfiets is een aanrader voor in de drukke stad/gemeente. Overal parking en veel fietswegjes binnendoor zorgen ervoor dat ik meestal sneller ergens ben met de bakfiets dan de auto.
Ook de kindjes zijn er gek van en rijden graag mee.

maandag 18 maart 2013

Mango ledstrip achterlicht

Ik zocht al een tijdje achter een extra achterlicht, liefst zo hoog mogelijk gemonteerd zonder de stroomlijn te beïnvloeden.
Natuurlijk aangesloten op de interne batterij en geschakeld via het bedieningspaneel.

Mijn eerste poging was een Cold Light Flat Strip Na installatie viel de lichtopbrengst erg tegen. In de donker was het wel zichtbaar maar niet genoeg voor in het verkeer en totaal onzichtbaar overdag.
Het was zoeken naar een led strip die werkte op 6V en geen te groot verbruik heeft.  China hielp me terug uit de nood met een 45cm led strip met 2,5W verbruik. De foto's spreken boekdelen.
Ik vind het erg geslaagd. In de ideale situatie zou enkel de helft van de leds branden en bij het remmen de andere helft.

cold light stripLed light strip





zaterdag 16 maart 2013

Fietsstad Tielt ?

Het is stil op mijn blog, dit heeft als hoofdreden dat er weinig gefietst wordt. Ik ben namelijk voor het werk op cursus naar het verre Limburg en blijf er een hele week overnachten. Buiten een wekelijks ritje met de flevobike wordt er weinig gefiets.

Er wordt wel gedacht aan fietsen. Zo heb ik een fietskaart van stad Tielt gemaakt met alle gebreken en eventuele verbeteringen.
Mijn kandidatuur voor deel te nemen aan de mobiliteit commisie van stad Tielt gaat ook eerstdaags de deur uit






Fietskaart Tielt Google Maps



Tieltse fietspaden weergeven op een grotere kaart

vrijdag 1 februari 2013

Fietsen kopen is verslavend

Fietsen is verslavend, maar het materiaal aankopen om comfortabel te fietsen is al even verslavend.
Ieder jaar gaat er een groot budget van ons huishouden naar fietsen. Als we alle besparingen op benzine, onderhoud en fietvergoeding optellen kost het fietsen eigelijk nog altijd niets vergeleken met de jaarlijkse kost van de auto.

Dit jaar hebben we direct een grote aankoop gedaan en een nieuwe vouwfiets gekocht. We waren reeds een tijdje aan het uitkijken naar een Brompton ter vervanging van de Vero. Nu de Vero nog altijd ziek in de garage staat kwam het eigenlijk goed uit. Heb nu iets meer tijd om deze te herstellen en dan zelf te gebruiken voor cursussen in Brussel.

Het werd een 2dehands Brompton 6 versnelling met naafdynamo. Dit zou DE fiets moeten zijn voor op de trein. Als je in Gent-Sintpieters of Brussel station rondloopt zijn 9 op 10 vouwfietsen Bromptons. Dus tijd om te ervaren of de naam zijn reputatie kan waarmaken.

Voor
NA