donderdag 12 september 2013

Eindelijk een positief saldo

-- Juni 2006 --
De eerste datum op mijn fietsrekening. Dat is geen echte rekening maar eerder een uitgave/inkomsten spreadsheet om te zien hoeveel deze "hobby" van mij nu eigenlijk kost.
Zo houd ik nauwkeurig iedere uitgave bij van mijn fietsen, van fiets aanschaf tot nieuwe remkabel. Ook kledij, helm en dergelijke worden genoteerd bij de uitgaven. Inkomsten zijn fietsvergoeding en 2dehands verkoopprijs van fietsen, met bespaarde brandstof wordt er geen rekening gehouden.

Ik stond reeds 2x maal positief. De eerste keer kocht ik mijn zephyr lage racer, de 2de maal kocht ik mijn mango+. Na de aanschaf van Bango duurde het logisch langer om de balans in evenwicht te brengen. Door de maanden cursus dit jaar en verminderde "inkomsten" duurde het een paar maanden langer dan verwacht.

Maar ik sta eindelijk positief !!!


Algemeen:

Totaal aantal km:54619 kM
opbrengst per km:0,000205
ligfiets km:39558 kM


Totale kost:-9.573,5 €
Verdient:9.584,8 €
Saldo:11,2 €

Ter verduidelijking: kosten zijn dus alle uitgaven van MIJN fietsen (bango, flevobike-trike en vroeger koersfiets, mountainbike en zephyr). Inkomsten zijn fietsvergoeding en de verkoop van mijn koersfiets en zephyr. (Plooifietsen, bakfiets en tandem worden niet meegerekend.)
Onder aantal kilometers vallen ook toertochten en andere ritten. Maar de hoofdbrok is woon-werkverkeer.

Wordt benzine wel meegerekend kom ik tot volgende cijfers:

werkkilometers44.434,72
Liter naft uitgespaard2.888,2568
kg CO 2 uitstoot7509,46768
€ uitgespaard aan naft€ 3.754,73

Een velomobiel duur? Ik noem het eerder een bijberoep :)

ps: Geld is natuurlijk niet de drijfveer. Mocht ik geen fietsvergoeding krijgen blijf ik met de fiets naar het werk rijden, maar het is natuurlijk handig meegenomen en een goede motivator.

4 opmerkingen:

  1. Ik krijg (wel) een kilometervergoeding van mijn werkgever. Ik heb uitgerekend dat na 4 jaar forensen ik mijn Strada daaruit heb afbetaald. Daarna is het verdienen ;-). Die km vergoeding was anders geheel opgegaan aan treinabonnementen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De fitness die je meekrijgt: gratis. : Het genot van t fietsen : onbetaalbaar.
    Ik zeg altijd dat ik betaald mag fitnessen v d baas.zelfde berekening, meer jaloerse blikken. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo'n fietsvergoeding lijkt me ook wel wat!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Harry, zo'n fietsvergoeding is inderdaad een mooi extraatje. Het is ook nog eens belastingsvrij. Het systeem werkt zeker motiverend: sinds dat bestaat, is het aantal fietsers binnen het bedrijf enkel toegenomen.

    BeantwoordenVerwijderen