dinsdag 3 september 2013

Questxs

Toen mijn zoektocht begon voor een velomobiel, nu meer dan 2 jaar terug, had ik grote interesse voor een quest-xs. Jammer genoeg bestond hij nog niet en waren ze zelf nog bezig met de mallen te maken.
De mango was voor mij de kleinste en korste vm van het moment.
Zondag had ik tijdens de tocht "westvlaanderens-mooiste" de gelegenheid om de quest van Jeroen en Evelien te mogen bewonderen en zelfs plaats te nemen.

De eerste indruk: Het instapgat is veel kleiner en de fiets is minder hoog. Het is een dikkertje, bijna breder dan hij hoog is.

Verdere inspectie: de afwerking in carbon is heel mooi. Door het kleine instapgat is ook de knipper-relay en andere zaken niet zichtbaar voor het blote oog (binnenafwerking vind ik heel belangrijk en daar zijn de carbonnen vm modellen wel heel goed in geworden)

Snelheid: er was nog een andere mango+ rijder die te melden had dat hij een questxs had besteld. Na zijn testrit gaf hij een snelheidsverschil van 5km/u op.

Een onverwachte test deed zich voor tijdens de tocht bij een lange afdaling, Jeroen in de questxs rijd een paar meter achter me en trapt ook niet mee, halverwege wordt ik ingehaald en na 100m is er een voorsprong van 15m. Dit kan natuurlijk aan verschillende dingen liggen, aerodynamica, rolweerstand, lagers. Mijn mango tikt tegen de 29.000km aan dus dat zal ook wel een verschil maken.

Paswerk: Het is een kleine fiets dus is passen een must. Met mijn 1m73 zou het net moeten lukken. Na toestemming spring ik erin en voel het kleine instapgat aan mijn schouders. Wat is dit klein denk ik. De trappers staan niet goed dus rijden zit er niet in. Mijn schouders raken ook het instapgat dus de stoel zou lager moeten. Of ik klein genoeg ben zou een maatname bij velomobiel.nl moeten uitmaken. Ik denk persoonlijk dat het wel zou lukken.

Conclusie: Het ruimtegevoel doet me het verlangen naar een questxs afnemen. De laatste weken neem ik soms een elektrische beitelmachine mee naar het werk en terug in Bango. Ik voel met niet benauwd momenteel en kan dingen meenemen die je niet voor mogelijk houd. Met een questxs zou dit niet lukken. De snelheid mag dan misschien hoger zijn maar de beperkte ruimte doet me toch twijfelen. Nu doet Bango nog goed dienst en mocht er in de toekomst nood zijn aan vernieuwing zal de questxs zeker verder getest worden. Maar momenteel blijf ik lekker verder rijden met mijn Bango. We kennen elkaar nu ook al zo lang :)


1 opmerking:

  1. Voor jou is het vast geen verassing als ik zeg dat ik 98 % van alle tijd exact dezelfde snelheid rijd in de Quest als eerder in de Strada ?

    Die 5 % meer snelheid van de QXS is mooi....als je heel hard fietst. Maar hoe vaak en vooral hoe lang wijk je zoveel van je kruissnelheid af ?

    Bovendien...jij hebt ook gelezen van de platte wielkaststrips die de wielkastopening kleiner maken...de Mango staart......als je de Mango sneller wilt maken, kan dat ook nog...en hij blijft even ruim waar de QXS een maatpak is ;-)))

    BeantwoordenVerwijderen