maandag 29 april 2013

Zelfbouw houten fietsje versie 2 concept

Voor wie mijn vorige zelfbouw loopfietske gemist heeft:
http://bickyenzijnfietsen.blogspot.be/2012/08/zelfbouw-houten-loopfietsje.html
Het fietsje rijd nog altijd en mijn zoon rijd er soms nog op al heeft hij nu een "moto loopfiets" uit de winkel.

Voor mijn petekind was ik begonnen aan een nieuwe loopfiets uit hout. Wegens tijdgebrek is deze niet afgeraakt maar het proefmodel beviel met wel. Mijn inspiratie haalde ik uit de houten modellen die ze in de winkel verkopen.

Het voorvork  sneed ik uit 1 plank. ik gebruikte mdf als testmateriaal maar dit is niet sterk genoeg. Het voorwiel bevestigde ik in 2 elektriciteit buis klemmen.

Het achterste deel zijn gewoon 2 planken parallel naast elkaar met een blokje hout vooraan.  Op het voorvork monteerde ik 2 hoekprofielen en via een asje door het blokje vooraan bekwam ik een scharnierend geheel.

Mogelijke verbeteringen.
  • Het voorvork uit 1 geheel zagen is heel handig maar zou uit een dikkere plank moeten gebeuren zodat deze steviger is.
  • een zadel toevoegen kan gemakkelijk door eentje uit hout te zagen en op een blokje te plaatsen tussen de 2 parallel planken.
  • De 2 parallel planken kan je in iedere vorm zagen zoals je wilt, zolang deze maar stevig genoeg blijft.
De fiets is reeds gedemonteerd en in de kachel verdwenen.
Volgens project: een bolderkar.

Benodigdheden:
- 2 buggywielen
- Houten plank (multiplex bij voorkeur)
- stuk schroefdraad met bouten voor in de buggywielen
- 2 hoekprofielen of U profiel
- borstelsteel voor stuur
- 1 asje met 2 bouten van 5 mm





 

1 opmerking: