Voor de duidelijkheid: dit ben ik niet :)
woensdag 14 november 2012
The Hood Arrives
Ik vond een filmke op youtube dat mijn ervaring met de sinner tourkap mooi weergeeft.
Voor de duidelijkheid: dit ben ik niet :)
Voor de duidelijkheid: dit ben ik niet :)
zondag 11 november 2012
Beschermen van 30 jaar oude biomotor
De mango wordt aangedreven door een 1000W biomotor. Met een 25% rendement betekend dit meestal rond de 250W, afhankelijk van wat er als brandstof gebruikt wordt. De topsnelheid bedroeg op vlakke weg 51km/u. Een momentopname want na enige tijd krijgt de motor te warm en gaat het rendement naar beneden.
Dagelijks wordt er koolhydraatrijke producten getankt, gemengd met mineralen en vitaminen. Regelmatig smeren met vetten is ook de boodschap. Een hoeveelheid alcohol is nefast voor de prestaties maar is toch noodzakelijk op regelmatige termijn.
Deze motor wordt in december 30 jaar en een extra bescherming tegen weerelementen drong zich op. Veel opties zijn er niet. De kap van velomobielonderdelen.nl en sinner kap. De sinner kap is gemaakt voor de mango en met de grote binnenruimte genoot deze de voorkeur. Deze is standaard verkrijgbaar in het wit of zwart / carbon of glasvezel.
Ik bestel een witte carbon sinner tourkap begin juli.
3,5 maand later krijgt mijn buur een enorme doos aangeboden door de pakjesdienst (ik was namelijk niet thuis)
Reeds een 3 weken kan ik genieten van een dak boven mijn hoofd.
Positief:
+ ongeveer 2km/u sneller
+ zicht rondom wordt niet beperkt.
+ Veel plaats.
----+ er kan nog altijd een kindje bij.
----+ Drinken uit een drinkfles is nog mogelijk
----+ Met het vizier volledig omhoog kan ik nog altijd mijn badge voor de lezer houden op het werk.
+ carbon afwerking ziet er goed uit en is keihard
+ mist slaat niet meer aan op mijn bril
+ lekker droog. ik kon de eerste week genieten van constante regen.
+ radio klinkt voller in de fiets.
+ warm
+ past perfect en geeft de fiets een echte raket look.
Negatief:
- het vizier durft wat klapperen.
- meer lawaai van ketting en aandrijvingen
- warm
- langere levertijd
- kostelijk (500€ inclusief levering)
- lomp om ergens weg te bergen in de garage.
Dagelijks wordt er koolhydraatrijke producten getankt, gemengd met mineralen en vitaminen. Regelmatig smeren met vetten is ook de boodschap. Een hoeveelheid alcohol is nefast voor de prestaties maar is toch noodzakelijk op regelmatige termijn.
Deze motor wordt in december 30 jaar en een extra bescherming tegen weerelementen drong zich op. Veel opties zijn er niet. De kap van velomobielonderdelen.nl en sinner kap. De sinner kap is gemaakt voor de mango en met de grote binnenruimte genoot deze de voorkeur. Deze is standaard verkrijgbaar in het wit of zwart / carbon of glasvezel.
Ik bestel een witte carbon sinner tourkap begin juli.
3,5 maand later krijgt mijn buur een enorme doos aangeboden door de pakjesdienst (ik was namelijk niet thuis)
Reeds een 3 weken kan ik genieten van een dak boven mijn hoofd.
Positief:
+ ongeveer 2km/u sneller
+ zicht rondom wordt niet beperkt.
+ Veel plaats.
----+ er kan nog altijd een kindje bij.
----+ Drinken uit een drinkfles is nog mogelijk
----+ Met het vizier volledig omhoog kan ik nog altijd mijn badge voor de lezer houden op het werk.
+ carbon afwerking ziet er goed uit en is keihard
+ mist slaat niet meer aan op mijn bril
+ lekker droog. ik kon de eerste week genieten van constante regen.
+ radio klinkt voller in de fiets.
+ warm
+ past perfect en geeft de fiets een echte raket look.
Negatief:
- het vizier durft wat klapperen.
- meer lawaai van ketting en aandrijvingen
- warm
- langere levertijd
- kostelijk (500€ inclusief levering)
- lomp om ergens weg te bergen in de garage.
woensdag 31 oktober 2012
Oktober = banden maand
De f-lites bevielen me goed de voorbije 6 maand en 6000km met maar 3 lekke banden. Het zijn comfortabele en snelle bandjes. De draaicirkel word wel erg beperkt maar dat hinderderde mij maar een paar keer .
Het was 3 maand geleden dat ik nog een lekke band heb gehad. Dat kon niet blijven duren. En op 1 maand tijd heb ik 6 lekke banden.
Bango:
2 x linksvoor
2 x rechtsvoor
1 x achter
Bakfiets johny Cargo:
1 x linksvoor.
De band van de bakfiets werd licht opgepompt en snel naar huis gereden om hem te plakken. Een uur later knalt de band van de velg en vernield de buitenband. Een nieuwe binnen/buitenband 24inch heb ik niet op voorraad dus eerst nog naar de winkel en voorlopig met de auto naar de opvang, en dat is niet fijn :(
Op de mango volgen de lekken zich zo snel op dat het tijd werd voor "winter" banden vooraan. Een paar marathon plus banden kreeg ik een paar maand terug cadeau dus leg ik deze op ter test. De achterband vervang ik nog niet en daarmee sta ik natuurlijk de dag erna lek (wet van murphy in praktijk)
Met de marathon plus banden heb ik nu 100km gereden en ik ben er geen grote fan van. Ze zijn traag en hard. De fiets maakt duidelijk meer geluid door trillingen. De draaicirkel is wel verbeterd. Als ik eens zin en tijd heb leg ik de marathons op van vorig jaar, die kunnen er nog een paar 1000km tegen. De marathon plus banden komen misschien nog eens van pas op de flevobike, plooifiets of fietskar.
woensdag 10 oktober 2012
Jaargetijden
Tijdens de zomer rijden
Tijdens de winter glijden
In de herfst verzuipen
In de lente alles zien ontluiken
Fietsen het jaar rond
dan blijf je fit en gezond.
Met de fiets overal naartoe
je wordt het nooit moe
Tijdens de winter glijden
In de herfst verzuipen
In de lente alles zien ontluiken
Fietsen het jaar rond
dan blijf je fit en gezond.
Met de fiets overal naartoe
je wordt het nooit moe
maandag 8 oktober 2012
Fietsen met mijn gedachten
Traag gaat de wereld aan me voorbij.
De haast verdwijnt en de wereld wordt rustig.
De ketting zoemt en de wind suist in mijn oren.
Alleen met mijn gedachten.
Kilometers asfalt fluisteren onder me door.
Eindeloos draaien de benen rond.
Ben ik er bijna? Gelukkig niet.
Nog even tijd om te genieten
zaterdag 22 september 2012
Pintjes en wieldoeken op een zaterdagavond.
Wat beter te doen op een zaterdagavond, als de kindjes in bed zitten en het vrouwke niet thuis is, dan te knutselen aan je geliefde fiets. Buiten is het donker, de radio speelt de top 2000 en met olie besmeerde handen smaakt mijn pintje net iets beter.
Een half jaar terug kocht ik extra stokken en clips. Mijn moeder was zo vrij om uit een stuk parachutestof 4 doekjes te knippen en naaien.
Het is me niet om de minimale snelheidswinst te doen, maar meer om esthetisch redenen.
Een half jaar terug kocht ik extra stokken en clips. Mijn moeder was zo vrij om uit een stuk parachutestof 4 doekjes te knippen en naaien.
Het is me niet om de minimale snelheidswinst te doen, maar meer om esthetisch redenen.
![]() |
voor |
![]() |
na |
![]() |
Eindresultaat |
woensdag 19 september 2012
Krantenartikel Krant van Westvlaanderen
Een paar weken terug werd ik gecontacteerd door de lokale krant. Ze zochten een fervent fietser in kader van de komende autoloze zondag en deden via facebook een oproep. Een paar personen verwezen naar de ligfietser die vaak aan school "het reuzenhuis" staat en zo kwamen ze bij mij terecht.
Publiciteit voor de ligfiets/velomobiel ga ik niet uit de weg en een paar dagen later is er een pagina gevuld met mijn verhaal in de Krant van Westvlaanderen.
Vorig jaar stond ik in dezelfde krant met mijn mede liggers. Dat artikel vind je hier
Pagina 1 in goede kwaliteit
Pagina 2 in goede kwaliteit
Publiciteit voor de ligfiets/velomobiel ga ik niet uit de weg en een paar dagen later is er een pagina gevuld met mijn verhaal in de Krant van Westvlaanderen.
Vorig jaar stond ik in dezelfde krant met mijn mede liggers. Dat artikel vind je hier
Pagina 1 in goede kwaliteit
Pagina 2 in goede kwaliteit
Labels:
autoloze zondag,
Bango,
krant,
Tielt,
velomobiel,
woon werkverkeer
donderdag 13 september 2012
Met de velomobiel de halve wereld rond.
Neen, ik ga niet op een gigantische wereldreis. Reizen doe ik iedere dag door het vlaamse landschap en geniet met volle teugen. Ik wilde enkel een berichtje besteden aan de mijlpaal die bereikt is met mijn mango. Hij komt niet veel in beeld op mijn blog maar er wordt dagelijks vele kilometers mee afgemaald naar het werk. Zoveel zelfs dat de kilometerstand na 20 maand fietsen op 20.000km is gestrand. De halve wereld rond dus.
Een evaluatie in cijfers:
op naar de 30.000 km !!
Een evaluatie in cijfers:
- 31km/u gemiddeld is goed haalbaar zonder mij kapot te rijden.
- 37km/u over 30km is mijn beste gemiddelde snelheid
- 50km/u vlak is de maximum snelheid, daarna zijn mijn versnellingen op
- Aan 75km/u bergaf zit je niet op je gemak.
- Iedere maand 1 lekke band valt goed mee.
- Nog maar 3 sets voorbanden en 2 achterbanden versleten
- Ketting en tandwielen zijn nog goed, smeren doe ik iedere 1000km of wanneer nodig. De nieuwe "professionele" kettingolie die ik heb dringt goed door in de ketting.
- 200km is meerdere malen mijn maximum dagafstand geweest, ik hoop dit record snel te breken.
- 14% is de maximum gereden stijgingsgraad.
- 7000km is de gemiddelde levensduur geweest van het kettingwiel.
- Nog 5 maand rijden voor hij volledig is terugbetaald.
- 12.000km per jaar met de velomobiel is meer dan onze auto doet.
- Reeds 2x in de krant gestaan (het artikel van vorige week post ik binnenkort)
- 1 keer op de kop gaan is meer dan genoeg.
- Reeds 113 berichten op deze blog met meer dan 15.000 paginaweergaves
op naar de 30.000 km !!
dinsdag 11 september 2012
Autoloze zondag in Tielt is een grap
Dit jaar terug autoloze zondag in Tielt. Een mooi initiatief dat mensen moet nadenken over hun transportbehoeften. Een deel van het centrum wordt autovrij gemaakt. De europawijk wil dit jaar niet meer deelnemen. Het autovrij gedeelte van 2011 wordt dus gehalveerd, wat overblijft is eigenlijk belachelijk. Hieronder vind je de officiƫle kaart uitgegeven door Tielt.
Toch veel rood blijkbaar, waar klaag ik over?
Een paar notities:
Dit is het herwerkte plan waar je een ritje kon maken met de fiets. 4 straten autovrij, samen iets meer dan 3km. Een echte autoloze zondag ?? Voor mij toch niet. Hopelijk dit weekend mooi weer zodat ik in Gent kan genieten van rustige wegen.
Dit is de volledige kaart van het centrum. Tielt is dus 3x zo groot als de bovenstaande kaartjes
Grotere kaart weergeven
![]() |
Dit is de officiƫle kaart. |
Toch veel rood blijkbaar, waar klaag ik over?
Een paar notities:
- Er wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt om het evenement "de mode loper" te laten plaatsnemen. Dit betekend dat de volledige winkelstraat enkel te voet toegankelijk is.
- De parkings moeten ook vlot toegankelijk zijn natuurlijk, het is ten slotte autoloze zondag????
- Ook de enkele fiets straatjes die Tielt rijk is zijn rood gekleurd, je kan er dus nooit door met de auto maar toch staan ze aangeduid.
![]() |
hier kan je dus echt fietsen |
Dit is de volledige kaart van het centrum. Tielt is dus 3x zo groot als de bovenstaande kaartjes
Grotere kaart weergeven
dinsdag 21 augustus 2012
Fietsen met kindjes: Buggy transport 2
Een 4tal spanbandjes door de wielen zorgt voor een stevige/eenvoudige montage.
Hier zie je foto's van onze reis naar de beekse bergen. Ik heb jammergenoeg geen foto van de rit met 2 extra 1m diameter zwembanden voorop de fiets gemonteerd. Veel bekijks heb je dan wel: hoe krijg je zo een bakfiets mee naar een camping ???
donderdag 9 augustus 2012
Fietsen met kindjes: Buggytransport 1
Als we weg willen is er een sterk argument om soms toch de auto te nemen: Er moet een buggy mee. Hoe minder we de auto nodig hebben hoe beter. Hier dus een voorbeeld over buggytransport met de fiets.
Gewoon de buggy achter de fiets met een fietsrekker/snelbinder (blijkbaar een spin voor onze oranje buren) werkt perfect en is de goedkoopste oplossing. De moeilijkheid is de juiste plaats van de fietsrekker vinden zodat de buggy volgt achter de fiets en niet gaat slingeren. In praktijk een beetje vervelend in begin, maar het werkt wel voor kleine tochtjes in stad..
Gewoon de buggy achter de fiets met een fietsrekker/snelbinder (blijkbaar een spin voor onze oranje buren) werkt perfect en is de goedkoopste oplossing. De moeilijkheid is de juiste plaats van de fietsrekker vinden zodat de buggy volgt achter de fiets en niet gaat slingeren. In praktijk een beetje vervelend in begin, maar het werkt wel voor kleine tochtjes in stad..
vrijdag 3 augustus 2012
Zelfbouw houten loopfietsje
Mijn zoontje (2,5 jaar) wou ook een eigen loopfiets net zoals grote zus. Eentje kopen is de gemakkelijke oplossing. Er zelf eentje maken is echter veel leuker.
2 uur om het frame te maken, 1 uur om alles af te werken en te schilderen en dan nog 20min om hem mooi te versieren met stickers samen met zoontje.
Omdat er ik zelf geen bouwtekeningen van loopfietsen terugvond hier ook een sketch van de afmetingen.
Ik krijg er veel positieve opmerkingen over en de meeste mensen zien niet dat hij zelf is gemaakt. Mijn zoontje vind hem zelf supercool en is er heel blij mee.
2 uur om het frame te maken, 1 uur om alles af te werken en te schilderen en dan nog 20min om hem mooi te versieren met stickers samen met zoontje.
Omdat er ik zelf geen bouwtekeningen van loopfietsen terugvond hier ook een sketch van de afmetingen.
- De wielen zijn van een gesneuvelde buggy en zijn 12inch luchtbanden, de as bestaat uit een 12mm draadstang met bouten vastgezet.
- Het hout voor het voorvork is 3 x 3cm dik
- voor het achterste deel gebruikte ik een balkje van 6x3cm (dit is echter veel te dik, het kan gerust ook met 3x3cm balkje)
- Het stuur draait op een as die de 2 delen verbind.
- Het zadel had ik nog liggen van een donor fiets.
Ik krijg er veel positieve opmerkingen over en de meeste mensen zien niet dat hij zelf is gemaakt. Mijn zoontje vind hem zelf supercool en is er heel blij mee.
maandag 30 juli 2012
Fietsen met kindjes: FollowMe tandem
Via een nonkel konden voor een redelijke prijs een FollowMe aanhanger kopen.
Kan meegroeien met de fiets van de kinderen.
Het kind kan onderweg ook zelfstandig fietsen. Bij vermoeidheid kan de fiets er snel terug aanhangen.
Degelijke onderdelen.
Waardevast, sterke 2dehandsprijs
Compact, eenvoudig te stallen in een hoekje.
Op veel type fietsen monteerbaar.
Eerste montage en afstelling is niet de eenvoudigste.
Steunwieltjes van de kinderfiets hinderen in de bocht.
Langer dan aanhangfiets.
Voor sommige fietsen extra stukken nodig. vb: wiel met snelspanner
Voordelen
Stabiele montage.Kan meegroeien met de fiets van de kinderen.
Het kind kan onderweg ook zelfstandig fietsen. Bij vermoeidheid kan de fiets er snel terug aanhangen.
Degelijke onderdelen.
Waardevast, sterke 2dehandsprijs
Compact, eenvoudig te stallen in een hoekje.
Op veel type fietsen monteerbaar.
Nadelen
Prijzig in aankoopEerste montage en afstelling is niet de eenvoudigste.
Steunwieltjes van de kinderfiets hinderen in de bocht.
Langer dan aanhangfiets.
Voor sommige fietsen extra stukken nodig. vb: wiel met snelspanner
Conclusie
Dit is iets dat we zeker in de toekomst veel zullen gebruiken en zorgt voor extra opties. De FollowMe hangt nu aan de damesfiets en de 2 oudsten kunnen zo vervoerd wordendinsdag 10 juli 2012
Fietsen met kindjes en pintjes
Gisteren ging ik boodschappen doen met de bakfiets. Met 100 flesjes leeggoed naar de andere kan van Tielt ging verbazend vlot. (6km heen en terug)
Als er maar 1 of 2 kindjes mee moeten om te winkelen maak ik de voorste draag stang van de hangmat los, dan kan er een plooibox of extra grote zak in.Goed voor een volledige winkelkar aan boodschappen.
maandag 11 juni 2012
Kleurrijke Johnny loco cargo bike
Het is rustig in Bicky fietsland. Er wordt wel duchtig doorgefietst met reeds 440km deze maand.
Ik blijf ondertussen fietsen tekenen.
Hier de johnny loco cargo bike met vrolijke kleurtjes.
donderdag 7 juni 2012
Fietsersbond Tielt???
Ik klaag en zaag regelmatig over de fietsinfrastructuur (of het ontbreken ervan) in Tielt. Meldingen via www.meldpuntfietspaden.be of een mailtje naar het gemeentebestuur is wel een teken van goede wil, maar een druppel op een hete plaat. Er is zal meer nodig zijn.
Meer mensen veilig op de fiets is het moto van de fietsersbond. Onze standpunten zijn gelijklopend en doelstellingen hetzelfde. Er is jammer genoeg geen lokale afdeling in Tielt. Aansluiten heeft dus weinig zin.
Ik zit reeds ruime tijd met het ei om zelf een lokale afdeling op te richten in Tielt. Het antwoord van de fietsersbond was positief maar met een negatief kantje. Want er is maar 1 lid in Tielt en dat ben ik niet.
Iemand die een paar Tieltenaren kent om samen onze schouders te zetten onder dit mooie project?
Zou je zelf lid worden indien er een lokale afdeling zou zijn?
Laat gerust een berichtje achter.
donderdag 24 mei 2012
Mango+ tekening
Als er mensen geĆÆnteresseerd zijn in een ander kleur kan ik deze eenvoudig aanpassen. Ook andere velomobielen wil ik gerust overtekenen. je vind er ook hier reeds een aantal van veloryder
![]() |
vectoriƫle tekening |
maandag 14 mei 2012
Nieuwe veren + evaluatie F-lite banden
Ik had de indruk dat de fiets afhelde naar rechts. En dat bleek te kloppen. Tss de linker band en de wielkas had ik 2 cm ruimte, aan rechterkant was die ruimte amper een halve cm. In ongeladen toestand was er geen probleem te vinden. Versleten veren dus.
Voor het eerst haal ik de voorwielen eraf en demonteer de veerpoot. Dit is kinderlijk eenvoudig een heel goed zelf te doen. De rechterveer is een halve cm korter dan de linker. En de linker veer is dan weer een halve cm korter dan de nieuwe die ik heb gehaald bij fietser.be
De oude veren zijn met de hand meer in te drukken dan de nieuwe.
Bij de testrit merk ik direct dat de draaicirkel verkleind is, dat putten in de weg beter worden opgevangen en dat de fiets stiller en stabieler rijd. De ruimte tussen band en wielkas is aanzienlijk vergroot.
Om de 16.000km de veren vervangen voor 36€, daar kan ik mee leven :)
De F-lite banden liggen al een maand onder de mango+ en na 1200km ben ik half tevreden over de banden. Ze zijn lekker stil, absorberen veel schokken en rijden vlotjes. Maar 2 lekken op 1200km vind ik toch redelijk veel. Ook de draaicirkel vond ik erg beperkt, maar na de nieuwe veren is dit probleem van de baan.
Voor het eerst haal ik de voorwielen eraf en demonteer de veerpoot. Dit is kinderlijk eenvoudig een heel goed zelf te doen. De rechterveer is een halve cm korter dan de linker. En de linker veer is dan weer een halve cm korter dan de nieuwe die ik heb gehaald bij fietser.be
De oude veren zijn met de hand meer in te drukken dan de nieuwe.
Bij de testrit merk ik direct dat de draaicirkel verkleind is, dat putten in de weg beter worden opgevangen en dat de fiets stiller en stabieler rijd. De ruimte tussen band en wielkas is aanzienlijk vergroot.
Om de 16.000km de veren vervangen voor 36€, daar kan ik mee leven :)
De F-lite banden liggen al een maand onder de mango+ en na 1200km ben ik half tevreden over de banden. Ze zijn lekker stil, absorberen veel schokken en rijden vlotjes. Maar 2 lekken op 1200km vind ik toch redelijk veel. Ook de draaicirkel vond ik erg beperkt, maar na de nieuwe veren is dit probleem van de baan.
donderdag 10 mei 2012
Klagen en zagen

Ik ben van het 2de type. Staat er een auto geparkeerd op het fietspad, dan krijg je een briefje van de fietsersbond onder je ruitenwissers. Deze morgen echter liet ik de Bulgaarse vrachtwagenchauffeur maar verder slapen op het fietspad met zijn 10 tonner. Communicatie met buitenlandse chauffeurs gaat nu eenmaal niet altijd even vlot. Ik twijfelde nog even om toch niet de politie te bellen maar reed toch maar door.
Er gingen de voorbije maand al 4 meldingen naar www.meldpuntfietspaden.be
1) werken aan fietspad

Antwoord van mobiliteitsambtenaar stad Tielt:
Geachte,
Bedankt voor de melding.
Probleem werd overgemaakt aan wegendienst met vraag direct ter plaatse te gaan om situatie te beveiligen en daarna over te gaan tot herstel wegdek.
Hoogachtend,
Resultaat:
Na melding is een week later het fietspad volledig hersteld.
2) Wegenwerken
Omlegging voor fietsers van 5km op wegenwerken in Deinze op af/oprit naar E17. Dat vind ik ongehoord. Zeker omdat de op en afrit wel nog beschikbaar blijven. Dagelijks rijden er talrijke fietsers naar school of hun werk via deze brug.Er zal niet aan gedaan worden maar ik wilde eerder laten dat er meer rekening moet worden gehouden met fietsers.
Het antwoord van directeur Exploitatie Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen:
Het fietspad was enkel overdag afgesloten, net om nog zo veel mogelijk schoolgaande fietsers of pendelaars door te laten. De omleiding voor fietsers blijft gedurende de volledige werkperiode dezelfde, dit in tegenstelling met de omleiding voor autoverkeer, waardoor er is gekozen om van bij het begin de omleiding voor fietsers in te stellen.
Ik wil u bedanken voor het melden van dit probleem en hoop dat u hiermee voldoende geĆÆnformeerd bent.
De vermelding van enkel overdag afsluiting is een dikke leugen. De omleiding voor fietsers is nu wel een eenrichtingsweg geworden. Toeval?
3) Auto's op fietspad.
In de Holdestraat in Tielt staan er altijd auto's geparkeerd op het fietspad. Ik versta dat het vervelend is als je geen oprit hebt en er geen parking is voor je deur. Maar dat is nog geen reden om constant op het fietspad te parkeren.Het antwoord van Technische dienst stadsbestuur Tielt
uw melding werd heden 04.05.2012 ontvangen.
We maken uw melding over aan de wijkdienst van de lokale politie.
Of er nu nog auto's op het fietspad staan moet ik nog keer gaan controleren.
4) Fietsomleiding langs eenrichtingsverkeer
De fietsomleiding van de werken in E17 is goed aangeduid. Deze omleiding werd ook vlot als sluipweg gebruikt door auto's en 2 straten veranderden in 1 richtingsverkeer. Maar geen uitzondering voor fietsers? Dat verdiend een melding.Deze is vandaag verstuurd dus nog geen antwoord.
5) Moto's in fietsenstalling
Zelf op het werk moet ik vechten voor een plaatsje in de fietsenstalling die lustig wordt gebruikt door moto's. 3 moto's versperren deze morgen de volledige stalling omdat deze allemaal schuin staan geparkeerd. (kwestie dat ze niet roesten in de regen waarschijnlijk) Er kunnen gerust 4 moto's naast elkaar en nog plaats overhouden voor fietsers.Een mailtje naar de korpsadjudant lost het probleem op en mailtje wordt verstuurd naar de motards: Is het mogelijk om jullie moto’s zo te parkeren dat er 2 in ƩƩn vak staan zodanig dar er nog plaats over blijft voor de fietsen;
Conclusie
Blijven zagen en klagen. Fijn is het niet, maar iemand moet het doen. Ik hoorde overlangs op de radio dat er minder klachten zijn bij de nmbs over vertragingen. Gewoon omdat de reizigers klachten moe zijn.Het wordt misschien hoog tijd om een fietserbond afdeling op te richten in Tielt. Zodat ik nog meer kan klagen en zagen.
donderdag 26 april 2012
Gratis fietsnavigatie
Vandaag rijd ik mee aan een militaire rit: dwars door de westhoek vertrekkende uit Ieper. S' avonds rijd ik nog snel even naar kruiskerke. Zo komt mijn dagtotaal op 165 km. Niet slecht want echt moe ben ik niet. 1 lekke band kan de pret niet bederven.
Maar daar gaat deze post niet over, het gaat over fietsnavigatie. Een fietgps zou ik soms goed kunnen gebruiken (zeker vandaag), maar die dingen kosten snel +200€ en voor die enkele keren dat ik hem zou gebruiken is het te veel geld.
De Navigatie
Mijn smartphone (een Samsung spica) heeft gps en die heb ik altijd bij. Een kleine zoektocht op het grote web doet de applicatie Osmand in het oog springen. Gratis om te gebruiken en talloze opties.Zo kan je mappen op voorhand downloaden, navigatie via gpx tracks of via een berekende route.
Perfect zal ik het niet noemen. Wijk je af van de gpx track dan toont hij enkel een rechte lijn terug naar de route, geen berekening via wegen. Ik heb thuis de vector kaart van Benelux en Engelse stem gedownload. Om een mysterieuze reden werkt de Nederlandse stem niet.
Rijd je enkel de berekende route, dan stuurt hij je soms wel keer rond. Zo wijkt hij van een recht fietspad af om een 200m een parallel weg te volgen om terug op hetzelfde fietspad uit te komen.
De kaart volgt mooi waar je rijd en geeft een duidelijk overzicht. De stem is duidelijk maar durft wel eens teveel instructies geven. Ook fietspaden worden gebruikt als je de fiets instelt als voertuig.
Ik gebruikte Osmand vandaag om van Ieper terug naar huis te rijden en dat verliep heel vlotjes. Hij stuurde mij zelfs langs prachtige fietspaden die anders nooit had gevonden. S' avonds kom ik zonder problemen op mijn bestemming via landelijke wegen.
Na 65km navigatie blijkt de batterij nog half vol. Het nood usb kabeltje heb ik dus niet nodig.
De installatie
Een gps systeem is 1 ding maar je moet hem wel nog kunnen monteren in/op je fiets. In mijn velomobiel plaats ik mijn gsm altijd op de rechter wielkast in een uitgesneden stuk moes. Gratis, dempend en heel snel om in en uit te nemen. Hoofdzakelijk wordt hij gebruikt onderweg voor de radio, mails en sms. Dus occasioneel neem ik hem ter hand. Voor gps informatie is dit echter te ver verwijderd van je ogen en van de weg.Een houdertje op het stuur werkt veel beter voor navigatie. Een stukje plastiek en 2 velcro linten bieden een deftige oplossing en weeral gratis.
Misschien niet zo geschikt voor een open fiets, maar zeker ook daar bruikbaar bij zonnige dagen.
Voor mij is het alvast een blijvertje.
Labels:
Bango,
extras,
Lange Afstand,
Lekke Band,
Toertocht,
velomobiel
woensdag 18 april 2012
Fietsen met kindjes: Bakfiets keuze en aankoop
De moeilijke keuze
Onze zoektocht naar een geschikte bakfiets heeft een tijdje geduurd. We wilden dan ook genoeg fietsen testen en de juiste fiets kopen.
Toen we uiteindelijk beslist hadden om een Christiania Light aan te schaffen trokken we naar Plum in Gent om een testmodel te bekijken en te kopen. Daar aangekomen staat er een Jonny Loco en we waren op slag verliefd. Een testrit is snel geregeld en deze lichte fiets met zijn opmerkelijke verschijning fiets nog lekker ook. De prijs is hetzelfde als een Christiania Light. De keuze is moeilijk en na een paar nachtjes slapen beslissen we om een Johnny Loco cargo bike te bestellen bij Fiets!.
Plum had een prijs gezegd van 200€ meer en wilde deze pas zakken naar de officiĆ«le prijs van 1800€ na paar keer uitdrukkelijk vragen/zagen. We wilden dan ook niet meer bij Plum bestellen en trokken naar fiets!
Een 2de bankje, lichtset en luxe regenhoes werden onmiddellijk mee besteld.
De wachttijd was jammer genoeg veel langer dan gezegd, 6 weken ipv 2. Na veel telefoontjes naar Fiets! bleek er foute info te zijn meegedeeld. De service was bij beide winkels dus ver te zoeken.
De foute keuze
Na lang wachten ging ik de nieuwe aanwinst gaan halen in Gent en had het ingenieuze plan om hem maar direct 32km naar huis te fietsen.
Dat ik de nacht en heel de voormiddag stront ziek zou zijn had ik niet ingerekend in mijn plan.
Dat het de hele namiddag zou regenen en er een strakke wind stond had ik ook niet gepland.
Het was dan ook een rit van 3 uur door constante regen en tegen wind. Een helse rit, zeiknat en bibberend van de kou was ik nog nooit zo blij geweest om thuis te komen. Een foute keuze dus.
De juiste keuze?
We rijden nu al een paar maanden met de bakfiets en hij bevalt ons goed. Een uitgebreide evaluatie bespreek ik in een volgend bericht.
Onze zoektocht naar een geschikte bakfiets heeft een tijdje geduurd. We wilden dan ook genoeg fietsen testen en de juiste fiets kopen.
Toen we uiteindelijk beslist hadden om een Christiania Light aan te schaffen trokken we naar Plum in Gent om een testmodel te bekijken en te kopen. Daar aangekomen staat er een Jonny Loco en we waren op slag verliefd. Een testrit is snel geregeld en deze lichte fiets met zijn opmerkelijke verschijning fiets nog lekker ook. De prijs is hetzelfde als een Christiania Light. De keuze is moeilijk en na een paar nachtjes slapen beslissen we om een Johnny Loco cargo bike te bestellen bij Fiets!.
Plum had een prijs gezegd van 200€ meer en wilde deze pas zakken naar de officiĆ«le prijs van 1800€ na paar keer uitdrukkelijk vragen/zagen. We wilden dan ook niet meer bij Plum bestellen en trokken naar fiets!
Een 2de bankje, lichtset en luxe regenhoes werden onmiddellijk mee besteld.
De wachttijd was jammer genoeg veel langer dan gezegd, 6 weken ipv 2. Na veel telefoontjes naar Fiets! bleek er foute info te zijn meegedeeld. De service was bij beide winkels dus ver te zoeken.
De foute keuze
Na lang wachten ging ik de nieuwe aanwinst gaan halen in Gent en had het ingenieuze plan om hem maar direct 32km naar huis te fietsen.
Dat ik de nacht en heel de voormiddag stront ziek zou zijn had ik niet ingerekend in mijn plan.
Dat het de hele namiddag zou regenen en er een strakke wind stond had ik ook niet gepland.
Het was dan ook een rit van 3 uur door constante regen en tegen wind. Een helse rit, zeiknat en bibberend van de kou was ik nog nooit zo blij geweest om thuis te komen. Een foute keuze dus.
De juiste keuze?
We rijden nu al een paar maanden met de bakfiets en hij bevalt ons goed. Een uitgebreide evaluatie bespreek ik in een volgend bericht.
dinsdag 17 april 2012
Velomobiel ongeluk
Foto poging van schade |
Wegenwerken zonder omleiding doen me een verkeerde weg inslaan.
Ik kom op een spekglad verkeervrije weg terecht met een gootje in het midden voor het water waar ik onbewust met mijn achterwiel inrijd.
Aan 10km/u stuur ik uit het gootje en mijn achterwiel blijft haperen. De fiets gaat dwars over de weg, er gaat een wiel van de grond en met een doffe bons en schrapend geluid kom ik op mijn zij tot stilstand.
Na een paar seconden ben ik bekomen en klim uit de fiets.
In de gietende regen verzamel ik mijn spullen en kijk ik snel of er geen structurele schade is. De rechtspiegel is afgebroken maar er zijn geen gaten in de carrosserie.
Ik kom er met de schrik vanaf en kan mijn rit huiswaarts in de gietende regen en onder sterke rukwinden verder zetten.
Thuis aangekomen en na het afdrogen is de schade pas zichtbaar. Op de rechter zijde bevinden zich allemaal oppervlakkige krassen. Hopelijk krijg ik er die met car wax uit.
Naast de afgebroken spiegel is er geen schade te bemerken.
Het valt goed mee en het kon veel erger zijn.
* Mijn helm behoede mij alvast van een hoofdwonde.
* De snelheid was opmerkelijk laag (had nooit gedacht je met zo een lage snelheid kom omkantelen)
* Beton had veel erger geweest dan de spekgladde ondergrond
* De rolbeugel deed zijn werk en zorgde voor geen harde klap op mijn hoofd of nek.
* schade zal enkel zichtbaar zijn onder de juiste belichting.
Ik besef nu dat ik redelijk beschermt ben tegen zo een simpele val, plezant is ander natuurlijk. Maar er zijn duidelijk andere risico's verbonden aan 3 wielen.
Ik vroeg met ook af of een 26inch achterwiel minder kans heeft op vastlopen in een gootje dan mijn 20inch?
Statistieken
Volgens mijn statistieken had ik 32% kans op zo een ongeluk na 15.000km
Hopelijk blijft het daarbij in de toekomst.
woensdag 4 april 2012
Magnetisch afdekklepje voor schuimkap Mango
Het afdekklepje van het schuimdeksel vond ik altijd moeilijk te monteren. De vorm klopt niet volledig waardoor er altijd een spleetje ontstond. Er komt zo water naar binnen als de fiets geparkeerd staat in de regen.
Ik had nog paar ronde 18mm magneten liggen en via een paar kleine sneetjes stop ik 3 magneten in het deksel en 3 in de schuimkap. (+beetje lijm en drogen met wasknijpers)
Montage van het klepje gaat nu heel simpel en sluiten goed aan door de mageneten. Bij hevige wind doe ik er nog de grote velcro bij als backup.
De volgende stap is magneten in het schuimdeksel en onder de instaprand zodat ik ook daar geen velcro meer hoef te gebruiken.
PS:
Ik had toch voor 1 dag een roeifiets.
Eerst mij garage met fietsen uit kuisen en misschien volgend jaar tegen 1 april een echte roeifiets.
De reacties zijn alvast veelbelovend. Vooral de reactie van mijn vader maakte de post geslaagd.
Ik had nog paar ronde 18mm magneten liggen en via een paar kleine sneetjes stop ik 3 magneten in het deksel en 3 in de schuimkap. (+beetje lijm en drogen met wasknijpers)
Montage van het klepje gaat nu heel simpel en sluiten goed aan door de mageneten. Bij hevige wind doe ik er nog de grote velcro bij als backup.
De volgende stap is magneten in het schuimdeksel en onder de instaprand zodat ik ook daar geen velcro meer hoef te gebruiken.
PS:
Ik had toch voor 1 dag een roeifiets.
Eerst mij garage met fietsen uit kuisen en misschien volgend jaar tegen 1 april een echte roeifiets.
De reacties zijn alvast veelbelovend. Vooral de reactie van mijn vader maakte de post geslaagd.
vrijdag 30 maart 2012
F-Lite banden op mango+ = geen probleem
Die befaamde F-lite banden die superlicht zouden moeten rijden, behoorlijk lekvrij zijn en voor optimaal comfort zorgen wil ik wel keer proberen.
1 probleem: ze zouden blijkbaar niet passen op een mango.
Ongelovige thomas die ik ben meet ik het na en zie niet onmiddellijk het probleem. Toevallig kom ik te weten dat een mede ligfietser uit Deinze deze banden op zijn greenmachine wil leggen en ze heeft besteld bij flevobike.
Ik vraag of ik ze een keer mag passen en dat is geen probleem. In ruil mag hij een ritje maken met mijn mango+ (dat beviel hem heel erg, mijn excuses aan zijn vrouw waar hij nu tegen aan het zagen is om ook zo een machien te mogen aanschaffen)
De 2 nieuwe banden liggen mooi te wachten als ik aankom en 15 minuten later liggen beide banden mooi om de velg. De f-lites laten zich mooi centreren en monteren heel gemakkelijk
De dikke band geeft nog een 7mm speling tss de wielkas en de band aan beide zijden
Het rijden en sturen blijkt geen probleem en het opmerkelijk hoe stil de fiets opeens wordt. Het gezoem die de marathons veroorzaken is verdwenen.
Een testrit met korte bochten enkele putten en grint vormen geen probleem. De draaicirkel is iets groter maar niet problematisch.
Na 10km worden de banden terug vervangen door de marathons. (jammergenoeg)
Hoe komt het nu dat ze op andere mango's niet passen? Waarschijnlijk zijn de wielkassen veranderd in loop van tijd. Ik meet 54cm onderaan de wielkas als breedte op. De breedte van de velg is 25mm
Mijn F-lite banden zijn alvast besteld.
1 probleem: ze zouden blijkbaar niet passen op een mango.
Ongelovige thomas die ik ben meet ik het na en zie niet onmiddellijk het probleem. Toevallig kom ik te weten dat een mede ligfietser uit Deinze deze banden op zijn greenmachine wil leggen en ze heeft besteld bij flevobike.
Ik vraag of ik ze een keer mag passen en dat is geen probleem. In ruil mag hij een ritje maken met mijn mango+ (dat beviel hem heel erg, mijn excuses aan zijn vrouw waar hij nu tegen aan het zagen is om ook zo een machien te mogen aanschaffen)
De 2 nieuwe banden liggen mooi te wachten als ik aankom en 15 minuten later liggen beide banden mooi om de velg. De f-lites laten zich mooi centreren en monteren heel gemakkelijk
De dikke band geeft nog een 7mm speling tss de wielkas en de band aan beide zijden
Het rijden en sturen blijkt geen probleem en het opmerkelijk hoe stil de fiets opeens wordt. Het gezoem die de marathons veroorzaken is verdwenen.

Na 10km worden de banden terug vervangen door de marathons. (jammergenoeg)
Hoe komt het nu dat ze op andere mango's niet passen? Waarschijnlijk zijn de wielkassen veranderd in loop van tijd. Ik meet 54cm onderaan de wielkas als breedte op. De breedte van de velg is 25mm
Mijn F-lite banden zijn alvast besteld.
Locatie:
Deinze, Belgiƫ
woensdag 28 maart 2012
Resultaten ongevallen enquette
Tijd voor het evalueren van de verkregen gegevens.
Het eindresultaat was 198 ingevulde formulieren en deze kwamen vlot binnen met als grootste bronnen wim schermers en de ligfiets.net site (waarvoor dank)
De verkregen gegevens zijn anoniem gemaakt en kan je hier terugvinden voor algemeen gebruik. Deze data is vrij te gebruiken maar gelieve een link te plaatsen naar mijn blog aub.
Ik zette alle cijfers uit naar procentuele kans om een ongeluk te hebben binnen de 10.000km. Hoeveel tijd is moeilijk in te schatten omdat iedereen verschillende afstanden rijd per jaar.
2.934.000 velomobiel kilometers: (73 maal rond de aarde fietsen)
Enquetes ingevuld volgende landsverdeling:
Ligfietsende Belgen 30
Ligfietsende Nederlanders 108
Ligfietsende Fransen 2
Velomobielende Belgen: 25
Velomobielende Nederlanders: 79
13% kans op ongeval met tegenpartij met materiƫle schade aan eigen fiets per 10.000km
11% kans op ongeval met tegenpartij zonder schade per 10.000km
40% kans op ongeval zonder tegenpartij met eigen lichamelijke letsels per 10.000km
37% kans op ongeval zonder tegenpartij met materiƫle schade aan eigen fiets per 10.000km
Is 40% een grote kans om jezelf te bezeren iedere 10.000km? Als je iedere 25.000km je been breekt wel. Maar als een lichamelijk letsel een gekneusd achterwerk is niet. En het is algemeen geweten dat een val met ligfiets minder ernstige letsels geeft dan met een bukfiets.
Gevaarlijk tov ander verkeer kan je een ligfiets niet noemen. Je hebt meer kans om jezelf te bezeren door een ergens uit te glijden, tegen te rijden door onoplettendheid dan door iemand anders in het verkeer omvergereden te worden.
Ik heb regelmatig de opmerking ontvangen om een vergelijkend onderzoek te doen bij onze bukkende vrienden. Maar mijn bukkende vriendenkring is niet groot genoeg om aan genoeg ingevulde formulieren te komen. (iemand die kan helpen of gegevens tot zijn beschikking heeft?)
versatile/orca: 5
WAW: 11
Sunrider: 1
Strada: 15
Mango: 16
Limit: 3
Alleweder: 8
3% kans op ongeval met tegenpartij met eigen lichamelijke letsels per 10.000km
15% kans op ongeval met tegenpartij met materiƫle schade aan eigen fiets per 10.000km
3% kans op ongeval met tegenpartij zonder schade per 10.000km
3% kans op ongeval zonder tegenpartij met eigen lichamelijke letsels per 10.000km
21% kans op ongeval zonder tegenpartij met materiƫle schade aan eigen fiets per 10.000km
De kans op een ongeval/ongeluk zijn veel lager bij velomobielen dan bij ligfietsen. De 3 wielen zullen er algemeen voor minder slippartijen valpartijen waardoor schade of letsel kan ontstaan. Ook de opvallende vorm zal zijn voordeel hebben in het verkeer.
Lichamelijk letsel is ook relatief. Bij de meeste verhalen die ik heb gehoord/gelezen over aangereden of geslipte velomobielen vallen de verwondingen best mee.
De kans op materiƫle schade is wel groter, voor mij zo een 31% per jaar. En dat doet dan wel pijn aan je portefeuille.
Zoals het feit dat velomobielen dubbel zo veilig zijn als ligfietsen:
Zo heb je 107% kans om iedere 10.000km iets tegen te komen met de ligfiets en 45% kans met de velomobiel.
Zijn ligfietsen en velomobielen nu gevaarlijker dan autorijden of bukfietsen? Zonder tegencijfers moeilijk te bewijzen natuurlijk.
Persoonlijk vind ik na 28.000 liggende kilometers dat ligfietsen veiliger is dan bukfietsen.. Met de koersfiets werd ik iedere week wel keer de pas afgesneden of genegeerd in het verkeer. Met ook 4 x te vallen had ik er niet veel vertrouwen meer in.
Defensief rijden is natuurlijk de boodschap want je kan inderdaad met een ligfiets over het hoofd worden gezien als je een auto rechts oversteekt. Maar als de auto jou oversteekt dan heeft hij je gezien en onthouden (want een ligfiets zie je toch nog niet iedere dag)
Bedankt aan iedereen voor het invullen van de gegevens.
Het eindresultaat was 198 ingevulde formulieren en deze kwamen vlot binnen met als grootste bronnen wim schermers en de ligfiets.net site (waarvoor dank)
De verkregen gegevens zijn anoniem gemaakt en kan je hier terugvinden voor algemeen gebruik. Deze data is vrij te gebruiken maar gelieve een link te plaatsen naar mijn blog aub.
Ik zette alle cijfers uit naar procentuele kans om een ongeluk te hebben binnen de 10.000km. Hoeveel tijd is moeilijk in te schatten omdat iedereen verschillende afstanden rijd per jaar.
Algemene cijfers:
3.192.500 ligfiets kilometers (bijna 80 maal rond de aarde fietsen)2.934.000 velomobiel kilometers: (73 maal rond de aarde fietsen)
Enquetes ingevuld volgende landsverdeling:
Ligfietsende Belgen 30
Ligfietsende Nederlanders 108
Ligfietsende Fransen 2
Velomobielende Belgen: 25
Velomobielende Nederlanders: 79
Ligfietsen
6% kans op ongeval met tegenpartij met eigen lichamelijke letsels per 10.000km13% kans op ongeval met tegenpartij met materiƫle schade aan eigen fiets per 10.000km
11% kans op ongeval met tegenpartij zonder schade per 10.000km
40% kans op ongeval zonder tegenpartij met eigen lichamelijke letsels per 10.000km
37% kans op ongeval zonder tegenpartij met materiƫle schade aan eigen fiets per 10.000km
Is 40% een grote kans om jezelf te bezeren iedere 10.000km? Als je iedere 25.000km je been breekt wel. Maar als een lichamelijk letsel een gekneusd achterwerk is niet. En het is algemeen geweten dat een val met ligfiets minder ernstige letsels geeft dan met een bukfiets.
Gevaarlijk tov ander verkeer kan je een ligfiets niet noemen. Je hebt meer kans om jezelf te bezeren door een ergens uit te glijden, tegen te rijden door onoplettendheid dan door iemand anders in het verkeer omvergereden te worden.
Ik heb regelmatig de opmerking ontvangen om een vergelijkend onderzoek te doen bij onze bukkende vrienden. Maar mijn bukkende vriendenkring is niet groot genoeg om aan genoeg ingevulde formulieren te komen. (iemand die kan helpen of gegevens tot zijn beschikking heeft?)
Velomobielen
Quest: 46versatile/orca: 5
WAW: 11
Sunrider: 1
Strada: 15
Mango: 16
Limit: 3
Alleweder: 8
3% kans op ongeval met tegenpartij met eigen lichamelijke letsels per 10.000km
15% kans op ongeval met tegenpartij met materiƫle schade aan eigen fiets per 10.000km
3% kans op ongeval met tegenpartij zonder schade per 10.000km
3% kans op ongeval zonder tegenpartij met eigen lichamelijke letsels per 10.000km
21% kans op ongeval zonder tegenpartij met materiƫle schade aan eigen fiets per 10.000km
De kans op een ongeval/ongeluk zijn veel lager bij velomobielen dan bij ligfietsen. De 3 wielen zullen er algemeen voor minder slippartijen valpartijen waardoor schade of letsel kan ontstaan. Ook de opvallende vorm zal zijn voordeel hebben in het verkeer.
rekenvoorbeeld 1
Lichamelijk letsels vind ik het ergste, met 2 gebroken vingers (zonder tegenpartij) door bukfietsen heb ik mijn aandeel wel gehad. Met mijn Mango heb ik dus 6% kans om iets gelijkaardigs tegen te komen. met mijn 13.000km per jaar kan ik dus ongeveer is dat 8% kans per jaar. Dat betekend statistisch gezien 12,5 jaar rijden zonder lichamelijke letsel of 166.666 km.Lichamelijk letsel is ook relatief. Bij de meeste verhalen die ik heb gehoord/gelezen over aangereden of geslipte velomobielen vallen de verwondingen best mee.
De kans op materiƫle schade is wel groter, voor mij zo een 31% per jaar. En dat doet dan wel pijn aan je portefeuille.
rekenvoorbeeld2
Zoals het feit dat velomobielen dubbel zo veilig zijn als ligfietsen:
Zo heb je 107% kans om iedere 10.000km iets tegen te komen met de ligfiets en 45% kans met de velomobiel.
Conclusie
Facts are meaningless as they can be used to prove anything.Zijn ligfietsen en velomobielen nu gevaarlijker dan autorijden of bukfietsen? Zonder tegencijfers moeilijk te bewijzen natuurlijk.
Persoonlijk vind ik na 28.000 liggende kilometers dat ligfietsen veiliger is dan bukfietsen.. Met de koersfiets werd ik iedere week wel keer de pas afgesneden of genegeerd in het verkeer. Met ook 4 x te vallen had ik er niet veel vertrouwen meer in.
Defensief rijden is natuurlijk de boodschap want je kan inderdaad met een ligfiets over het hoofd worden gezien als je een auto rechts oversteekt. Maar als de auto jou oversteekt dan heeft hij je gezien en onthouden (want een ligfiets zie je toch nog niet iedere dag)
Op de vraag of ligfietsen/velomobielen niet gevaarlijk is antwoord ik altijd dat het de auto is die het gevaarlijk maakt en niet het type fiets.
Bedankt aan iedereen voor het invullen van de gegevens.
dinsdag 20 maart 2012
Plooifiets

De vouwfiets heeft de frame van een Dahon maar is goedkoper afgemonteerd. Veel voel je daar niet van want met het klein lichtgewicht fietsje haal ik toch menig ander fietser in.
Plooien doet hij verder als de beste. In 15 sec veranderd de hoop buizen in een fiets en omgekeerd.
Hij mocht misschien nog iets lichter en kleiner want tss 2 treinzetels past hij niet. Schandalig dat de NMBS geen betere voorzieningen of aanduidingen heeft voor plooifietsen want vandaag is het de eerste keer in 2 weken dat ik een fiets wagon vind.
Een andere goede vriend is de gsm waarmee ik dit blogbericht schrijf: een Samsung spica smartphone met android. Een onmisbare tool om snel de uren van de trein op te vragen via de railtime app. Zo zag ik gisteren net op tijd dat mijn eerste aansluiting was afgeschaft zodat ik snel een aansluiting vroeger kon nemen. (Die ik kon halen doordat ik de vouwfiets mee had)
Labels:
ATCC,
bukfiets,
plooifiets,
transport,
woon werkverkeer
maandag 5 maart 2012
Onderzoek ivm ongevallen met velomobiel/ligfiets
Ligfietsen en velomobielen zijn toch zo gevaarlijk als je iedereen mag geloven die er niet mee rijd. Met statistieken kan je alles bewijzen, dus daarom dit "onderzoek"
Vul zo accuraat mogelijk alle gegevens in zodat er een realistisch resultaat ontstaat van het aantal ongevallen en aanrijdingen.
Wedstrijd ongelukken zijn een andere categorie en tellen dus hier niet mee.
Meer info vind je in het formulier
De resultaten komen dan ook hier op mijn blog.
Ik hoop op minimum 150 ingevulde formulieren, momenteel staat de teller op 5.
Vul zo accuraat mogelijk alle gegevens in zodat er een realistisch resultaat ontstaat van het aantal ongevallen en aanrijdingen.
Wedstrijd ongelukken zijn een andere categorie en tellen dus hier niet mee.
Meer info vind je in het formulier
De resultaten komen dan ook hier op mijn blog.
Ik hoop op minimum 150 ingevulde formulieren, momenteel staat de teller op 5.
vrijdag 2 maart 2012
Snelheid
De snelheid ligt deze week hoger dan anders. Waar het juist aan ligt is moeilijk te zeggen want er zijn verschillende wijzigingen gebeurd die waarschijnlijk allemaal samen bijdragen aan de merkbaar hogere snelheid.
En het kan misschien nog sneller want volgende week zal ik eindelijk terug wieldoekjes kunnen monteren (nieuwe stokken zijn besteld bij velomobiel.nl)
- Het minivizier is terug geĆÆnstalleerd maar is iets lager geworden zodat ik er gemakkelijker kan overkijken.
- Nieuwe marathon banden vooraan op 6 bar.
- Gesmeerde ketting en lagers.
- Dagelijkse extra vitaminen en ijzer inname.
- Extra koolhydraten.
- Hogere buiten temperatuur.
En het kan misschien nog sneller want volgende week zal ik eindelijk terug wieldoekjes kunnen monteren (nieuwe stokken zijn besteld bij velomobiel.nl)
vrijdag 24 februari 2012
Voetverwarming en bevroren poot
25°C verschil in 2 weken tijden. van -11°C naar +14°C. Dat betekent terug in T-shirt en cabrio style rondcrossen met de velomobiel. Ook de snelheid vaart er wel bij. Dus hoog tijd voor het laatste winterbericht over koude tenen en bevroren poten.
Voetverwarming
De winterperiode betekend koude voeten. Iedere fietser kent wel het gevoel van tintelende tenen die geleidelijk overgaat in stekende pijn om uiteindelijk te leiden naar gevoelloze tenen. Ik zoek al een paar jaar naar een degelijke oplossing. Dikkere kousen, dikke schoenen, overschoenen. De beste oplossing tot heden was een velomobiel + overschoenen. Tot -2°C is een uurtje fietsen fijn, langer fietsen en koudere temperaturen geven terug koude tenen. Ik had het geluk dat ik tijdens de koudegolf van paar weken terug geen -10°C moest trotseren maar mocht verbouwen thuis.
Ik stootte dan toevallig op een paar 2dehands Mematec Heat Vario Plus Allround XXL verwarmde zolen voor de schappelijke prijs van 50€.
Na 2 ritten met gemiddeld koude temperaturen (-2°C) ben ik er van overtuigd dat de zolen bij langere tochten bij gemiddeld koude temperaturen of bij extreme koude temperaturen hun nut zullen bewijzen. Maar dat zal wachten worden tot volgend jaar.
Bevroren poten
Bij vertrek op het werk en een temperatuur van -5°C merk ik een paar weken terug dat mijn mango+ scheef staat. Geen lekke band deze keer maar een bevroren veerpoot vooraan. Na het opwarmen in de garage veert hij terug een beetje maar helemaal mooi veert hij niet meer. Het wordt alleen maar erger en de volgende ritten zijn zonder vering aan 1 kant wat zorgt voor extra lawaai in de fiets.
Ik vrees voor demontage en het uiteennemen van de rechter poot. Maar eerst probeer ik toch nog eens met een goeie spuit siliconen olie bovenin de poot. Stilletjes komt er terug beweging in en na de eerste tocht veert de boel terug zoals het hoort. In de toekomst toch iets beter smeren is dus de boodschap.
Voetverwarming
De winterperiode betekend koude voeten. Iedere fietser kent wel het gevoel van tintelende tenen die geleidelijk overgaat in stekende pijn om uiteindelijk te leiden naar gevoelloze tenen. Ik zoek al een paar jaar naar een degelijke oplossing. Dikkere kousen, dikke schoenen, overschoenen. De beste oplossing tot heden was een velomobiel + overschoenen. Tot -2°C is een uurtje fietsen fijn, langer fietsen en koudere temperaturen geven terug koude tenen. Ik had het geluk dat ik tijdens de koudegolf van paar weken terug geen -10°C moest trotseren maar mocht verbouwen thuis.
Ik stootte dan toevallig op een paar 2dehands Mematec Heat Vario Plus Allround XXL verwarmde zolen voor de schappelijke prijs van 50€.
Na 2 ritten met gemiddeld koude temperaturen (-2°C) ben ik er van overtuigd dat de zolen bij langere tochten bij gemiddeld koude temperaturen of bij extreme koude temperaturen hun nut zullen bewijzen. Maar dat zal wachten worden tot volgend jaar.
Bevroren poten
Bij vertrek op het werk en een temperatuur van -5°C merk ik een paar weken terug dat mijn mango+ scheef staat. Geen lekke band deze keer maar een bevroren veerpoot vooraan. Na het opwarmen in de garage veert hij terug een beetje maar helemaal mooi veert hij niet meer. Het wordt alleen maar erger en de volgende ritten zijn zonder vering aan 1 kant wat zorgt voor extra lawaai in de fiets.
Ik vrees voor demontage en het uiteennemen van de rechter poot. Maar eerst probeer ik toch nog eens met een goeie spuit siliconen olie bovenin de poot. Stilletjes komt er terug beweging in en na de eerste tocht veert de boel terug zoals het hoort. In de toekomst toch iets beter smeren is dus de boodschap.
woensdag 15 februari 2012
g#@dver!&mme

Ik sta lek, en dan nog onderweg, dat is nog maar de 3de maal. Met een totaal van 12 lekken op 12.000km. Het is geen -10°C meer en geen regen, dus het dat is al positief.
Ik parkeer me mooi langs de weg, controleer de buitenband maar vind niets (in het donker is dat nogal moeilijk en mijn helmlicht laat het afweten)
Ik leg een nieuwe binnenband op en zie dat de buitenband niet mooi gecentreerd ligt. Ik doe het wel goed op werk denk ik. 200m verder schiet de band van de velg en ontploft met een luide knal en een luide g#@dver!&mme volgt.
Nog een nieuwe binnenband erop en met 20 min vertraging kom ik aan op het werk. Ik plak de kapotte binnenband zodat ik een reserveband heb voor de terugrit. En dat blijkt nodig, na 15km sta ik weer stil met een platte band. Na grondige controle vind ik 2 stukjes glas in de talloze putjes van de buitenband.
g#@dver!&mme denk ik, want mijn grote fietspomp staat nog op het werk. Ik wilde ze in mijn fiets stoppen maar had er geen plaats meer voor.
Leg ik de reserveband op en die blijkt ook lek. Ik plak hem maar er blijken 2 gaten in te zitten. Voor de 3de maal volgt een g#@dver!&mme want ik heb geen plakkers of reservebanden meer.
3 kilometer verder en 6x bandje blazen vind ik een lokale fietsenboer die me met een 20inch bandje terug op weg helpt. Met 45min vertraging en een minder goed humeur kom ik thuis aan.
Thuis bevoorraad ik me met 3 binnenbanden, plakkers en 2 splinternieuwe marathon green guard buitenbanden. De voorste buitenbanden hebben na 10.000km wel hun geld opgebracht.
Vandaag over de middag vervang ik de versleten marathon banden, bekijk ik de lekke binnenbanden en vind maar in 1 band een lek. Blijkt dat ik gisteren gewoon de kapotte buitenband heb uitgehaald en terug heb opgelegd. Stom van me. Er volgen terug een paar keer g#@dver!&mme want dat is me paar jaar terug ook al keer voorgekomen met mijn koersfiets, en dan is mijn vrouwke mij komen oppikken.
Abonneren op:
Posts (Atom)