woensdag 15 februari 2012

g#@dver!&mme

Gisterenmorgen rijd ik naar het werk het gaat wel erg traag bergaf: 27km/u waar ik normaal 45 rijd.
Ik sta lek, en dan nog onderweg, dat is nog maar de 3de maal. Met een totaal van 12 lekken op 12.000km. Het is geen -10°C meer en geen regen, dus het dat is al positief.

Ik parkeer me mooi langs de weg, controleer de buitenband maar vind niets (in het donker is dat nogal moeilijk en mijn helmlicht laat het afweten)
Ik leg een nieuwe binnenband op en zie dat de buitenband niet mooi gecentreerd ligt. Ik doe het wel goed op werk denk ik. 200m verder schiet de band van de velg en ontploft met een luide knal en een luide g#@dver!&mme volgt.
Nog een nieuwe binnenband erop en met 20 min vertraging kom ik aan op het werk. Ik plak de kapotte binnenband zodat ik een reserveband heb voor de terugrit. En dat blijkt nodig, na 15km sta ik weer stil met een platte band. Na grondige controle vind ik 2 stukjes glas in de talloze putjes van de buitenband.
g#@dver!&mme denk ik, want mijn grote fietspomp staat nog op het werk. Ik wilde ze in mijn fiets stoppen maar had er geen plaats meer voor.

Leg ik de reserveband op en die blijkt ook lek. Ik plak hem maar er blijken 2 gaten in te zitten. Voor de 3de maal volgt een g#@dver!&mme want ik heb geen plakkers of reservebanden meer.
3 kilometer verder en 6x bandje blazen vind ik een lokale fietsenboer die me met een 20inch bandje terug op weg helpt. Met 45min vertraging en een minder goed humeur kom ik thuis aan.

Thuis bevoorraad ik me met 3 binnenbanden, plakkers en 2 splinternieuwe marathon green guard buitenbanden. De voorste buitenbanden hebben na 10.000km wel hun geld opgebracht.

Vandaag over de middag vervang ik de versleten marathon banden, bekijk ik de lekke binnenbanden en vind maar in 1 band een lek. Blijkt dat ik gisteren gewoon de kapotte buitenband heb uitgehaald en terug heb opgelegd. Stom van me. Er volgen terug een paar keer g#@dver!&mme want dat is me paar jaar terug ook al keer voorgekomen met mijn koersfiets, en dan is mijn vrouwke mij komen oppikken.

6 opmerkingen:

  1. Soms is fietsen niet zo leuk , op m,n werk zeggen ze dan , doe de dingen in 1 keer goed dat scheelt tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb tegenwoordig als reserve een vouwbandje bij me met een binnenband. Alles in een keer vervangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo verlies je wel tijd onderweg ! Er valt jammer genoeg niet veel aan te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Met de waw zorg ik toch steeds dat ik een reserve buitenband bij heb wat bellen naar mijn vrouw om mij met de waw op te halen is bijna onmogelijk. En het bespaard tijd onderweg want je hoef de buitenband niet te chekken op eventuele scherpe voorwerpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. sorry, maar het is toch wel een klein beetje humor

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Haa Bicky,

    Een simpele tip om te voorkomen dat je weer een lekke binnenband oplegt is om een knoop te leggen in de lekke band. Als je veel binnenbanden hebt (en dat lijkt wel zo uit je verslagen) dan kun je de lekke banden opsparen en eens in de zoveel tijd de banden plakken.

    Een andere tip is om het merkje van de buitenband standaard bij het ventiel te monteren. Heb je het lek gevonden in de binnenband, dan kun je al schatten waar in de buitenband of aan de velg de oorzaak te vinden moet zijn. (Moet je wel zorgen dat je de band niet draait)

    Ook mijn ervaring is dal een lek soms in buien komt, tijden lekvrij, en dan opeens komen ze bij bosjes langs. Ik heb al tweemaal gehad dat ik drie lekke banden had op mijn woonwerkroute van 16 km. Maar evengoed dat ik al een half jaar zonder lekken kan rijden. In de winter rijdt ik wel met Marathon Plus.

    BeantwoordenVerwijderen