woensdag 28 maart 2012

Resultaten ongevallen enquette

Tijd voor het evalueren van de verkregen gegevens.
Het eindresultaat was 198 ingevulde formulieren en deze kwamen vlot binnen met als grootste bronnen wim schermers en de ligfiets.net site (waarvoor dank)
De verkregen gegevens zijn anoniem gemaakt en kan je hier terugvinden voor algemeen gebruik. Deze data is vrij te gebruiken maar gelieve een link te plaatsen naar mijn blog aub.

Ik zette alle cijfers uit naar procentuele kans om een ongeluk te hebben binnen de 10.000km. Hoeveel tijd is moeilijk in te schatten omdat iedereen verschillende afstanden rijd per jaar.


Algemene cijfers:

3.192.500 ligfiets kilometers (bijna 80 maal rond de aarde fietsen)
2.934.000 velomobiel kilometers: (73 maal rond de aarde fietsen)
 
Enquetes ingevuld volgende landsverdeling:
Ligfietsende Belgen    30
Ligfietsende Nederlanders    108
Ligfietsende Fransen    2

Velomobielende Belgen: 25
Velomobielende Nederlanders: 79

Ligfietsen

6% kans op ongeval met tegenpartij met eigen lichamelijke letsels per 10.000km
13% kans op ongeval met tegenpartij met materiële schade aan eigen fiets per 10.000km
11% kans op ongeval met tegenpartij zonder schade per 10.000km    
40% kans op ongeval zonder tegenpartij met eigen lichamelijke letsels per 10.000km  
37% kans op ongeval zonder tegenpartij met materiële schade aan eigen fiets per 10.000km

Is 40% een grote kans om jezelf te bezeren iedere 10.000km? Als je iedere 25.000km je been breekt wel. Maar als een lichamelijk letsel een gekneusd achterwerk is niet. En het is algemeen geweten dat een val met ligfiets minder ernstige letsels geeft dan met een bukfiets.

Gevaarlijk tov ander verkeer kan je een ligfiets niet noemen. Je hebt meer kans om jezelf te bezeren door een ergens uit te glijden, tegen te rijden door onoplettendheid dan door iemand anders in het verkeer omvergereden te worden.

Ik heb regelmatig de opmerking ontvangen om een vergelijkend onderzoek te doen bij onze bukkende vrienden. Maar mijn bukkende vriendenkring is niet groot genoeg om aan genoeg ingevulde formulieren te komen. (iemand die kan helpen of gegevens tot zijn beschikking heeft?)

Velomobielen

Quest: 46
versatile/orca: 5
WAW: 11
Sunrider: 1
Strada: 15
Mango: 16
Limit: 3
Alleweder: 8

3% kans op ongeval met tegenpartij met eigen lichamelijke letsels per 10.000km
15% kans op ongeval met tegenpartij met materiële schade aan eigen fiets per 10.000km
3% kans op ongeval met tegenpartij zonder schade per 10.000km    
3% kans op ongeval zonder tegenpartij met eigen lichamelijke letsels per 10.000km  
21% kans op ongeval zonder tegenpartij met materiële schade aan eigen fiets per 10.000km

De kans op een ongeval/ongeluk zijn veel lager bij velomobielen dan bij ligfietsen. De 3 wielen zullen er algemeen voor minder slippartijen valpartijen waardoor schade of letsel kan ontstaan. Ook de opvallende vorm zal zijn voordeel hebben in het verkeer.

rekenvoorbeeld 1

Lichamelijk letsels vind ik het ergste, met 2 gebroken vingers (zonder tegenpartij) door bukfietsen heb ik mijn aandeel wel gehad. Met mijn Mango heb ik dus 6% kans om iets gelijkaardigs tegen te komen. met mijn 13.000km per jaar kan ik dus ongeveer is dat 8% kans per jaar. Dat betekend statistisch gezien 12,5 jaar rijden zonder lichamelijke letsel of 166.666 km.
Lichamelijk letsel is ook relatief. Bij de meeste verhalen die ik heb gehoord/gelezen over aangereden of geslipte velomobielen vallen de verwondingen best mee.

De kans op materiële schade is wel groter, voor mij zo een 31% per jaar. En dat doet dan wel pijn aan je portefeuille.

rekenvoorbeeld2


Zoals het feit dat velomobielen dubbel zo veilig zijn als ligfietsen:
Zo heb je 107% kans om iedere 10.000km iets tegen te komen met de ligfiets en 45% kans met de velomobiel.


Conclusie

Facts are meaningless as they can be used to prove anything.
Zijn ligfietsen en velomobielen nu gevaarlijker dan autorijden of bukfietsen? Zonder tegencijfers moeilijk te bewijzen natuurlijk.

Persoonlijk vind ik na 28.000 liggende kilometers dat ligfietsen veiliger is dan bukfietsen.. Met de koersfiets werd ik iedere week wel keer de pas afgesneden of genegeerd in het verkeer. Met ook 4 x te vallen had ik er niet veel vertrouwen meer in.

Defensief rijden is natuurlijk de boodschap want je kan inderdaad met een ligfiets over het hoofd worden gezien als je een auto rechts oversteekt. Maar als de auto jou oversteekt dan heeft hij je gezien en onthouden (want een ligfiets zie je toch nog niet iedere dag)

Op de vraag of ligfietsen/velomobielen niet gevaarlijk is antwoord ik altijd dat het de auto is die het gevaarlijk maakt en niet het type fiets.


Bedankt aan iedereen voor het invullen van de gegevens.

4 opmerkingen:

  1. Heeft het CBS of Fietsberaad geen cijfers over ongevallen per 1.000 km bij bukfietsers (fietsers algemeen bevat 99% bukfietsers)?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Respect voor de behoorlijk volledig onderzoek.
    Veel gegevens en goede uitleg.
    Jammer dat het niet naast andere cijfers gelegd kan worden.

    De laatste boodschap is maar al te waar. Welk voertuig je ook rijdt, defensief rijden is het credo.
    En niet te vergeten, laten we vergevingsgezind blijven voor de medeweggebruikers.
    Volgende keer ben je het zelf die een vergissing of inschattingsfout maakt. Dan wil je ook niet uitgescholden worden.

    Als jij op mijn rug let let ik op jou rug. Zo kan deelnemen aan het verkeer een prachtig ballet van spreeuwen zijn, zonder elkaar te raken.
    http://www.endandit.nl/bizar/171214801/half-miljoen-spreeuwen-doen-luchtbalet-video

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Waw, konden alle mensen die mij, na mijn ongeval maandagavond met ligfiets, met een dreigende wijsvinger in de lucht de les spelden, dit maar eens lezen!
    Zie je wel, dat is zo gevaarlijk, een ligfiets!
    Hoeveel keer heb ik het niet moeten horen: in de ambulance, in de spoed, op mijn kamer... en ik had niet eens de kracht om te zeggen hoe veilig ik me dan wel voelde op de ligfiets en dat er geen enkel verschil is met een kind van 6-7 jaar op zijn fietsje... Je zit even laag...
    Eén onoplettende chauffeur maakte het spijtige verschil. Hij is zo mogelijks nog harder geschrokken dan mezelf. Ik heb zijn auto het fietspad zien couperen en heb me in 1-2 seconden kunnen voorbereiden op de harde klap, hij heeft mij maar gezien toen ik over zijn motorkap werd gekatapulteerd.
    Maar het had erger kunnen zijn. Ik ben er vanaf gekomen met een hersenschudding en twee blauwe benen. Het feit dat ik met een ligfiets reed en mijn helm droeg, heeft heel wat ergere schade voorkomen, daar ben ik zeker van. Nu heeft mijn dijbeen en de ligkuip de grote klap opgevangen, anders waren het mijn enkels en kuiten geweest die tegen de tandwielen zouden smakken. Ik denk dat ik zelfs met mijn bakfiets erger af was geweest.
    Ik ben en blijf een overtuigd bak/ligfietser en ga zo snel als mogelijk de fiets weer op!

    BeantwoordenVerwijderen