vrijdag 20 september 2013

De trein, altijd een beetje lijden

Ik zit momenteel op cursus in Peutie (Vilvoorde). Iedere dag pendelen met de trein in combinatie met een plooifiets. Van vertragingen of afgelaste treinen heb ik nog niet veel last gehad. Maar gisteren had ik de volle laag.

Bovenleiding breuk tss Gent en Brussel
Krantenartikel vind je hier
Een bovenleiding breuk tussen Gent en Brussel zorgt ervoor dat de trein 2 uur stilstaat op het spoor naast de kapotte bovenleiding. Film, cola en snoep die ik mee heb zorgen ervoor dat ik mij er niet teveel druk in maakte en de tijd voorbij gleed. Eindelijk in Gent aangekomen komt er de melding dat de trein doorrijd naar Tielt, maar de opmerking dat het tijdstip nog onbepaald is doet me argwanen.

Naast ons op het ander perron staat de gewone trein naar Tielt en de railtime app op mijn smartphone kondigd het vertrek aan binnen 2 minuten. Binnen de 2 seconden beslis ik om naar de trein op het volgend perron te spurten. De adrenaline pompt, de longen gaan open na uren stilzitten. De vouwfiets weegt opeens niets meer en ik vlieg de trappen op en af. Net op tijd kan ik nog op de trein springen voor de deuren sluiten en deze vertrekt. Met 2 uur vertraging kom ik in Tielt aan. De dag erna hoor ik van andere reizigers dat de trein waar ik op zat en normaal ging doorrijden toch is afgelast. Ik had dus de juiste beslissing genomen.

Onbepaalde vertraging
Vandaag geen probleem met de trein naar Brussel, maar in Brussel-Noord aangekomen meld het bord dat de trein naar Vilvoorde een onbepaalde vertraging heeft.
Dan maar de backup oplossing en 13 kilometer met de fiets naar de kazerne. Een vertraagde trein wordt dus vervangen door een fietstochtje in droog en niet te koud weer. Zo zie je maar dat het niet altijd negatief moet zijn. Maar niet iedereen heeft een vouwfiets mee natuurlijk.

De eindconclusie blijft dezelfde: De trein, altijd een beetje lijden

5 opmerkingen:

  1. Zelf heb ik meer dan 10 jaar intensief als forens met de trein gereisd. En ik kan je verzekeren dat dit verhaal voor mij een feest der herkenning was ;-) Bij de NS kan het ook wel eens zo gaan... Daarom ben ik zo blij dat ik tegenwoordig elke dag met de fiets kan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo een 10-20 jaar geleden was ik ook een intensieve treinreiziger. Niet als forenser maar als "toerist" die veel het eigen land en Nederland doorkruiste naar metalfestivals en -optredens. Toen ging het in België vrij vlot, Nederland was toen een ramp (als belg heb ik nederlanders nog op sleeptouw genomen zodat ze op hun bestemming, in Nederland, geraakten, zo goed was ik vertrouwd met het NL-net en de problemen). Nu ben ik geen optreden- en festivalganger meer en gebruik ik de trein ook nog nauwelijks. Maar wat ik nu merk is dat de problemen van toen in Nederland iets naar het zuiden zijn afgezakt. In Nederland zou het nu beter zijn, maar België blijkt een complete ramp te zijn. En wanneer er beterschap zou komen? WIE WEET DAT!

      Verwijderen
  2. Ik sta nog liever met ijshanden in de stortregen mijn fietsband te plakken terwijl ik mijn jas thuis heb laten liggen dan dat ik met de trein ga.
    Eigen vervoer heeft bij mij de absolute voorkeur, al zal ik wellicht in de winter er toch ook wel eens aan moeten geloven..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zeggen dat velen dat als argument gebruiken om niet met de trein te forenzen. Liever elke dag met de auto in de file staan, dat geeft meer zekerheid ;-)
    Maar je hebt gelijk, hoor: die vouwfiets geeft je meer mogelijkheden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zal je maar overkomen, een trein die op tijd is :-(.
      Met de files heb je echt wel meer zekerheid :-).

      Verwijderen