zondag 5 juni 2011

Weg op 2 wielen

Omdat de Zephyr te koop staat (zie vorig bericht) wilde ik hem zo goed mogelijk in orde zetten, zodat eventuele kopers keer kunnen test rijden. Veel werk was het niet, de ketting er terug op en overvloedig smeren met olie en klaar is Bicky.

Het was al van midden januari geleden dat ik nog op een 2 wielige fiets heb gelegen dus tijd voor een testritje. Ligfietsen verleer je niet dus was ik al snel vertrokken.

Dit zijn de dingen die me opvielen:
  • Wat ligt de fiets zalig, de hoek is veel kleiner dan de velomobiel en stoeltje voelt beter aan.
  • De korte cranks voelen wat onwennig voor de spieren maar rijden wel fijn.
  • Het stuur is veel te breed, in Bango is het stuur maar 15cm breed.
  • Het schakelen gaat erg vlot, vooral de dualdrive heb ik gemist. Misschien een upgrade voor in de mango?
  • De ketting is erg versleten, er zit ook een ander stuk in en dat hoor je goed.
  • Enkel het geruis van de banden hoor je over het oppervlak, zalig stil.
  • Mijn been is vuil van de ketting.
  • Bochten zijn veel leuker op 2 wielen, lekker schuin hangen.
  • Het is veel minder warm fietsen. Vooral handig bij +30°C temperaturen.

Hopelijk wordt hij snel verkocht, dan kan ik uitkijken voor een andere ligfiets die meer aan mijn huidige vereisten voldoet:
  • Hoger op de weg zodat het fijner is om mee te rijden met een bukfiets. 26inch wielen dus.
  • Beter kettingeleiding zodat mijn been niet vuil wordt.
  • Trommelrem vooraan
  • Dualdrive achteraan
  • Korter zodat hij gemakkelijker in of achter de auto past.
  • Achtervering
  • Lage lighoek.

Een flevobike spreekt me wel aan.
  • De voorwielaandrijving maakt de kettinglijn simpel. 
  • Hij is deels vouwbaar dus kan hij misschien in de auto. 
  • Rijden zonder handen lijkt me wel wat. 
  • 2x26inch wielen dus hoog op de weg
  • achtervering
  • lage 2de hands prijs.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten