Op 20 maart 2011 organiseerde het stadsbestuur van Tielt een volksraadpleging over het al dan niet verkeersvrij maken van de Markt tussen de Bruggestraat en de Nieuwstraat. De Tieltse burgers die 16 jaar of ouder zijn, konden tussen 8.00 en 13.00 uur hun stem uitbrengen op de vraag “Wenst u dat er vanuit de Bruggestraat en de Kortrijkstraat opnieuw verkeer richting Nieuwstraat toegelaten wordt?”. De deelname aan de volksraadpleging was niet verplicht. 8213 personen kwamen stemmen, meer dan de wettelijk gestelde grens van 3.000 deelnemers. Er waren 16.502 Tieltse inwoners die hun stem konden uitbrengen (16 jaar of ouder op datum van 20 maart 2011 en ingeschreven in de bevolkingsregisters van de stad Tielt op datum van 18 februari 2011).
De uitslag van de volksraadpleging is als volgt:
Op de vraag “Wenst u dat er vanuit de Bruggestraat en de Kortrijkstraat opnieuw verkeer richting Nieuwstraat toegelaten wordt?” antwoordden.
- 5681 personen JA
- 2473 personen NEEN
- 59 personen stemden ongeldig.
Jammer, maar er zal dus terug verkeer worden toegelaten op de markt. Koning auto wint. De aanslepende discussie kan eindelijk worden opgegeven. Ik zal er dan ook verder geen woorden aan vuil maken.
Als optimist zie ik wel 2473 gelijkgezinde zielen. Mensen die verder kijken dan hun eigen gemak en die inzien dat de auto niet overal moet komen, dat het centrum voor de zwakke weggebruiker is en de auto naar de buitenrand moet worden verwezen.
Ik denk aan nieuwe manieren om fietsers in Tielt te steunen:
- Een fietsersbond regio Tielt oprichten?
- Het grote Tieltse fietsdossier uitwerken dat al lang in mijn hoofd rondspookt?
- Fietsknelpunten openbaar op een blog aankaarten zoals Fietsbult in Gent
Jammer als je ziet hoeveel mensen voor het gemak kiezen en veiligheid daarom maar even opzij schuiven.
BeantwoordenVerwijderenEr zouden meer centrums autovrij of autoluw gemaakt moeten worden.