woensdag 9 maart 2011

Inwoners van Tielt: Stem NEE

De vraag of de markt al dan niet verkeersvrij moet zijn is al een tijdje hangende. na de heraanleg is de markt verkeersvrijgemaakt, nu ruim 2 jaar.
Er heerst jammer genoeg nog wat besluitloosheid en daarom wordt er een volksraadpleging gehouden op 20 maart.

Lees ik dit in de "burgerkrant" van Open VLD die voor de verkeer op de markt is: "Je kan natuurlijk argumenteren dat men zich maar meer te voet of met de fiets moet verplaatsen. Wij zijn daar zeker voorstander van, maar circulatie in Tielt kan toch niet enkel voor jonge, gezonde, kinderloze en mobiele mensen zijn."


Dus fietsen of wandelen is enkel voor gezonde, kinderloze en mobiele mensen. Conclusie: autorijders zijn ongezond, niet mobiel of hebben kinderen. Dat is wel heel kort door de bocht maar zo komt voor mij over. Mijn dochter en zoon zitten al sinds ze paar weken oud zijn in de fietskar en mensen die ongezond zijn zouden beter meer de fiets nemen.

Ook de verder aangevoerde redenen zijn lachwekkend:
  • extra CO² uitstoot omdat mensen moeten omrijden. De mensen zouden beter eens nadenken voor ze hun auto van stal halen. Vooral nu de benzine zo duur staat. 
  • een muur in Tielt: Je moet niet door een centrum rijden, maar ernaartoe en van weg. Als je naar het kaartje kijkt kan je alle kanten uit van waar je ook komt. En als dat niet genoeg is kan je nog de ring rond Tielt nemen (die nog veel te weinig wordt gebruikt). Ja, je zal moeten omrijden, maar hoogstens 1km.
  • Niet iedereen kan met de fiets of te voet: Zolang de politiek hun oogkleppen opzet en deze houding aanneemt zal er niet veel veranderen aan de mentaliteit. Natuurlijk kan niet iedereen elke dag 30 km fietsen naar zijn werk. Maar iedereen zou wel te voet of met de fiets om brood kunnen gaan.  En als dit niet meer lukt moet je ernstige vragen stellen over je gezondheid en mobiliteit.
    Een stadscentrum moet fietsvriendelijker. De fiets moet koning worden in het centrum.
  • De middenstand lijd eronder: De Kortrijkstraat is al jaren verwaarloosd. Je vind er meer interimkantoren en immobielkantoren dan  winkels. Een winkelstraat is ook niet afhankelijk van het doorgaand verkeer. Er zijn voorbeelden genoeg: Gent, Roeselare, Kortrijk, ...
    Als je door kan met de auto kan je toch nog niet parkeren.
Wat zijn de voorbeelden:
  • minder auto's kunnen door het centrum en het doorstromende verkeer wordt beperkt. De ring zal meer worden gebruikt.
  • op de markt vertoeven wordt een stuk gezelliger en kinderen kunnen gerust fietsen en spelen.
  • er zijn 700 parkeerplaatsen op op 500m. Plaats genoeg om die stinkende auto's om even stil te staan en de bestuurders kunnen verder met de te voet bus.
Koning auto mag nu al alles. Heeft overal parking voorrang en perfecte wegen. De fietser wordt opzij geschoven. Wij hebben ook rechten. Misschien kunnen we hetzelfde doen als in Gent en een trapkracht dag organiseren. Het is dus symbolisch heel belangrijk om de markt verkeersvrij te houden.
Ik stem dus neen en eis alvast als eenzaat mijn plaats op de weg in Tielt. Mij duwen ze niet aan de kant maar ik fiets midden op de weg als er geen fietspad is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten