maandag 21 oktober 2013

Nieuwe fiets : Thys 209

Een paar weken terug reed ik meer dan 700km om een fiets op te halen.
Zo een lange rit doe ik niet voor een gewone ligfiets maar om een topfiets: een carbon THYS 209 roeifiets.


Na mijn testrit bij Thys in juni bleef het kriebelen om het roeifietsen verder te ontdekken. Een nieuwe vond ik te duur dus hield ik ligfiets.net in de gaten. Ik deed een bod op een 222 maar deze schoot net door mijn vingers. Toen ik de 209 zag was ik eerst afgeschrikt door de hoge vraagprijs maar bij nader inzien bleek deze wel mee te vallen. Toen ik een bod deed bleek ook deze fiets door mijn vingers te glippen. Maar gelukkig zag de oorspronkelijke koper af van zijn aankoop en nam ik met plezier zijn plaats in.

Het is de ideale fiets om mijn collectie aan te vullen. Vooral de geïnstalleerde opties vond ik interessant:
- De SON naafdynamo in combinatie met Son Edelux koplamp zorgen ervoor dat ik ook tijdens de winter hem kan gebruiken voor woon-werkverkeer of s'avonds laat.
- Met een gewicht van 11,5 kg en bergsnek hoop ik binnenkort terug de Vlaamse Ardennen te kunnen intrekken. (wat ik mis sinds ik ben overgestapt op ligfietsen)

De eerste 80km zitten er reeds op, dit verspreid over verschillend kortere ritjes om de spieren te trainen. De langste rit was tot nu 33km met een fikse klim op het einde. Het ritme is wennen maar de lichte fiets laat zich vlotjes naar de hogere snelheden duwen en trekken.
Nog enkele bemerkingen:
- de achterrem krijg ik maar niet goed en blijft slepen.
- Een voorspatbord is wenselijk tijdens  deze periode, nu wordt alles nat en vuil (inclusief mijn benen)


Enkele foto's:







Verder moet mijn flevobike schuiven voor de 209 dus staat hij te koop:
http://www.2dehands.be/fietsen/fietsen/ligfietsen/flevobike-trike-167483681.html



5 opmerkingen:

  1. Schijfremmen zijn niet super gemakkelijk als het om het afstellen gaat. Ik heb hier een aantal fietsen met schijfremmen en moet zeggen dat ik toch lang bezig geweest ben om dit goed te krijgen.

    Draai de 2 bevestigingsvijzen een beetje los, draai de niet bewegende kant uit, knijp nu de remhendel dicht en hou deze dicht, als alles goed is kan je nu het wiel niet meer draaien, zet dan de 2 bevestigingsvijzen vast, nu mag je de rem lossen, draai nu de vaste klauw terug open tot deze niet meer sleept en dan zou de rem goed moeten staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als je het niet zelf goed krijgt is een ritje Middelburg voor jouw niet zover, dan ben je zo geholpen!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Met een Son-naafdynamo in het voorwiel past het voorspatbord dat Derk normaal gesproken monteert niet op een 209.

    Check op internet even hoe je de BB7 moet afstellen, zoals hierboven beschreven moet het bij de BB7 in ieder geval niet. Ik zal even de website die ik gebruik gaan zoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vergeet ik je helemaal te feliciteren met deze fantastische aanschaf. Ik weet natuurlijk als er geen ander hoe fantastisch het is om je met dit geweldige fitness-apparaat te kunnen voortbewegen.

    Iets om t.z.t te controleren: Derk heeft bij mij een nieuwe spriet gemonteerd, omdat er aan de onderkant van de spriet bij het balhoofd scheurtjes in het aluminium kwamen. Bij alle nieuwe Roeifietsen monteert hij de spriet op een nieuwe/andere manier. Als het stootrubbertje aan de onderkant van de spriet zit, dan heb je de oude constructie. Bij de nieuwe constructie zit het stootrubbertje aan de bovenkant van de spriet. Neem anders contact op met Derk voor meer informatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Birger,

    Ook namens mij proficiat met je nieuwe aanwinst, dat vergat ik even!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen