Sinds het begin van mijn fiets carrière houd ik zorgvuldig mijn kilometers bij. Zo heb ik een idee hoeveel alles kost en hoeveel kilometers ik afleg met mijn vloot fietsen. (voor 2010 vooral bukfiets kilometers)
De kilometers van de stadsfietsen, bakfiets en tandem worden niet bijgehouden omdat er hiermee vooral korte ritjes worden gemaakt.
Zo is er jaarlijks een stijging te zien (oktober 2009 begon ik met ligfietsen, vanaf januari 2011 reed ik met de mango)
2006 2791 kM
2007 2607 kM
2008 4006 kM
2009 8735 kM
2010 11583 kM
2011 13156 kM
Dat brengt het totaal op 43.088km waarvan ik er reeds 23.728 al liggend doorbracht.
+30.000 km waren al pendelend naar het werk. En dat bespaarde het milieu tot nu al ongeveer 2000 liter naft (diesel) of een 5 Ton Co2
Ook het financiële plaatje wordt zorgvuldig bijgehouden. En met een totale kost die al hoger is dan 8000€ voor woonwerkverkeer (kostprijs van bakfiets/tandem en stadsfietsen worden er niet bijgeteld) is het niet slecht om te kijken of het ook iets opbrengt. Als ik enkel mijn fietsvergoeding inreken ben ik break even eind 2012. Als ik de eventuele benzine kost inreken ben ik reeds uit het rood. De ontspanning, gezondheid en stressloze ritten krijg ik er gratis bij.
Mijn goede voornemens voor 2012 zijn dezelfde als 2011, veel fietsen en mijn ecologische voetafdruk verder proberen te verlagen. Een extra voornemen is geen nieuwe fiets kopen in 2012, al wordt dat moeilijk :-D
Aan iedereen wens ik een voorspoedig 2012 en veel veilige kilometers (liefst afgelegd met de fiets)
Hoi Birger,
BeantwoordenVerwijderenIk wens je voor 2012 veel veilige kilometers, mooie tochten en het allerbeste toe.
Wim