dinsdag 31 mei 2011

Snelheidsrecords

Artikel over fietssnelheid
De vraag die ik altijd krijg als ik met mijn wit-rode raket onder weg ben:
"hoe snel kan je daarmee rijden??"
 
"120km/u" antwoord ik dan. Wat verbaasde blikken oplevert. En zeg dan verder: "maar dan je wel heel hard en snel kunnen trappen".

Snelheid is relatief, maar ik probeer het toch even in cijfers uit te drukken.




Huidige gemiddelde snelheid over een afstand van 500km: 30km/u
Woon werk rit gemiddelde snelheid: 32km/u
Kruissnelheid: 33-35km/u
Snelheid tegen wind: 30km/u
Rustige trappen snelheid (200km vol te houden): 30km/u
5km stevig doortrappen (lichte rugwind): 45km/u
Topsnelheid plat: 50km/u (kan hoger maar te klein verzet)
Topsnelheid bergaf (zonder trappen en tussentijds remmen): 65km/u

De cijfers spreken natuurlijk tot de verbeelding. maar staar er je niet blind op. Normaal rijd ik tussen de 30-35km/u. Beetje afhankelijk van de wind en de benen. Daar ben ik best tevreden mee. Ik ben thuis in een uurtje zonder verzuurde benen en kan direct mijn werk thuis aanvatten.

Kan het sneller? Natuurlijk. Een paar nieuwe banden staat op het programma. De achterband begint te slijten en heeft wat grip verloren. Kojaks wil ik wel een keer proberen. Al zal ik dan meer platte banden rijden dan nu. Een race kap van www.velomobielonderdelen.nl lijk me ook fantastisch, al valt de prijs beetje tegen.

Verder staat de kilometerteller op 5300km en heb ik gisteren de ketting gekuist en gesmeerd.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten