maandag 25 april 2011

Evaluatie Technisch en onderhoud

Onderhoud
Er zijn verschillende redenen waarom een velomobiel interessant is. 1 van de belangrijkste voor mij is het geringe onderhoud en dit speelde een grote rol in de keuze van velomobiel. De ketting van de mango is volledig vrij van vuil en vergt dus bijna geen onderhoud.
Vroeger mocht ik wekelijks de 4m lange ketting van mij zephyr reinigen en smeren, een werkje dat deftig mijn keel uithangde want je was een snel een half uur bezig met de ketting, en dan nog 15min om de rest van de fiets een beetje deftig te houden.
Nu kost het smeren van de ketting 15min en dit om de 700km. Reinigen is bijna onnodig want er komt geen vuil aan de ketting.Bango is nu 4x gesmeerd, dus ik probeer om de 1000km dit werkje uit te voeren.
Verder behoord een spons, water, zeep en een stofzuiger tot mijn onderhoudsuitrusting en dit om hem mooi te doen blinken als nieuw. Iedere maand 1x in de was is al meer dan voldoende geweest.

Technish
De fiets zit erg knap in elkaar, de afwerking en opbouw is er duidelijk geëvolueerd en fel doordacht. Er kan vlot aan gesleuteld worden (je hangt wel in de fiets maar dat valt heel goed mee) Het vervangen van de banden is zalig en de ketting is vlot bereikbaar onder het stoeltje. Onderdelen zijn vlot bereikbaar, afstelbaar en vervangbaar.

Problemen

  1. Na 1000km had ik een gebroken ketting na slecht schakelen.
  2. 1x rechts voor lek en 2x de achterband
  3. Na 4400km is de rand van het kettingwiel gebroken
  4. Speling op achterwiel. Bout aangedraaid.
  5. Speling op stuur. Bout aangedraaid.
  6. Rammelend boutje van kap.
Aanvaardbare kleine problemen in mijn ogen. Enkel de as van het achterwiel die soms beetje loskomt vind ik echt een probleem. Maar iedere maand beetje aandraaien voorkomt erger. Loctite zou ook helpen maar ik heb dit niet bij de hand.

Gebroken Kettingwiel
Nieuw kettingwiel






3 opmerkingen:

  1. Gôh, wat moet je zo een mango vaak wassen. Ik heb mijn Strada nog nooit hoeven wassen :D

    ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Onderhoud hoort er nou eenmaal bij vind ik. En je lijstje problemen valt best mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik klaag niet. vroeger wel
    Een beetje onderhoud kan geen kwaad, maar een fiets dient om mee te rijden, niet om iedere week een uur aan te knutselen.

    Mocht je je auto moeten smeren iedere keer je door de regen en vuil hebt gereden zouden er veel minder mensen rijden

    BeantwoordenVerwijderen