maandag 11 april 2011

Evaluatie 4000km

De kilometers vliegen erdoor met de Bango. De teller staat bijna op 4000 km. Het wordt tijd voor een evaluatie. Het oorspronkelijk plan was alle aspecten in 1 bericht posten, maar het komt er niet van.
Dus splits ik de evaluatie op in verschillende stukken.
  • Comfort
  • Onderhoud
  • Veiligheid
  • Problemen
  • Snelheid
Laten we beginnen bij de eerste 2:

Comfort
  • Je kan het vergelijken met een auto. Je zit droog en uit de wind lekker in een zetel. Alles is binnen handbereik zoals eten, drinken, gsm, wegenkaart. Een simpele houder voor mijn GSM zorgt voor radio en gps.
  • Je moet niet stoppen om iets uit je tassen te halen of je gsm te bekijken, zalig gewoon.
  • De kledij is veel vrijer te kiezen en veel minder dan op een andere fiets. Een gewone short en t-shirt zijn nu de dagelijkse fietskledij. Spannende fietskleren vangen minder wind, maar niet in een velomobiel.
  • Nadeel is natuurlijk de ventilatie. 25°C is geen aangenaam velomobiel-fiets-weer, maar dan fiets ik gewoon iets minder intensief. 
  • De snelheid is ook een comfort eigenschap. 30per uur zonder moeite en 35 met beetje inzet is het grootste comfort. 
  • De 3 wielen maken stoppen bij rode lichten zorgeloos, de voeten blijven ingeklikt van thuis tot op het werk.
  • Een velomobiel is misschien verwennerij  maar als je iedere dag 2u fietst verdien je dat wel.

Veiligheid 
  • Je  rijd in een flitse torpedo, natuurlijk wordt je gezien, zelfs zo goed dat mensen je nastaren. 
  • Zelf zie je alles doordat je hoofd mooi verticaal is (op een gewone fiets is dit eerder schuin horizontaal en kijk je vooral op je stuur en de eerste paar meter voor je)
  • Met mijn koersfiets ben ik vroeger veel over het hoofd gezien. Iedere week had ik wel een bijna dood ervaring. Ik vind het zicht op een koersfiets erg beperk en gevaarlijk.
    Met een ligfiets rijd ik veel defensiever en heb ik iedere auto lang op voorhand gezien.
  • De 2 spiegels bieden een uitstekend overzicht over alles wat er achter je gebeurd. 
  • Op het felle voorlicht krijg ik ook positieve commentaren.
  • Ik krijg geregeld voorrang op plaatsen waar ik eigenlijk voorrang moet  verlenen.
  • Nog maar 1 keer ben ik letterlijk over het hoofd gezien, maar dan op een punt waar ik weet dat het gevaarlijk is en dik dan ook dubbel zo goed oplet. Niet slecht over 3500km
  • In stad moet je natuurlijk opletten naast grote vrachtwagens en lang hoge auto's. Maar in stad rijd ik gewoon als een auto tussen de auto's.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten