dinsdag 21 september 2010

Fietsmeldpunt melding 4 - opgelost

Deze melding heeft niet lang geduurd.
Ik heb deze morgen hem pas opgestuurd en vanavond reeds antwoord.
Het ging ook over het opruimen van wat glas, dus dat mag niet te lang duren.

Fietsmeldpunt melding 4

Er ligt nu al paar dagen glas op het fietspad van de deinsesteenweg.
Dit is melding 4 op www.meldpuntfietspaden.be
Referentienummer 2D200F71AF

dinsdag 7 september 2010

Onderweg met de oude getrouwe bukker

Vandaag naar het werk en terug met mijn stalen koerstfietske.
Dit om verschillende redenen
  • Mijn zephyr zijn voorband heeft een scheur net boven de velg. Lang zal deze niet meer meegaan.
  • Ze voorspellen veel regen. Net nu ik de ligfiets topfijn heb gekuisd en de ketting lekker draait. Zo een ketting van een gewone fiets is veel korter en sneller te reinigen.
  • De benen voelen zwaar en keer afwisselen geeft tijd om te recuperen.
  • Om terug te voelen hoe het vroeger was toen ik met mijn koersfietske naar het werk pendelde.
Positieve punten
  • De 15kg verschil in fiets voel je wel. De klim in gavere en optrekken gaan veel vlotter
  • Vandaag geen wind en dan gaat de snelheid ook lekker: 30km/u zonder problemen. Dat haal ik niet veel meer met de ligfiets. Maar ik moet er dan wel rekening mee houden dat de bukker spieren fris zijn.
  • Vervangen van een band gaat lekker snel door de eenvoud van de achter derailleur en omdat ik al wat platte banden heb gehad.
  • Ik moest minder plassen dan anders. Misschien door de druk van het smalle zadel op de prostaat?
  • Veel behendiger in het verkeer. Een sprongetje is mogelijk bij diepe putten.
Negatieve punten
  • Met de zephyr de laatste 7000km geen platte band. 1 keer met de bukker en glas in de buitenband. De wet van Murphy.
  • Het comfort is ver te zoeken. De martelhouding bezorgde mij vandaag pijnlijke polsen, armen en de zere kont.
  • Je overzicht gaat volledig verloren. Je kijkt naar je fiets of naar de 10meter weg voor je.
  • Achter je kijken is veel gemakkelijker met een spiegeltje
  • Al je bagage hangt op je rug. Gelukkig enkel een boterhammendoos vandaag.
  • De optimale houding betekend ver vooroverbukkend op je stuur hangen. Gelukkig geen wind vandaag.
  • Geen nieuwschierige blikken of juigende kinderen langs de weg. De aandacht mis is wel.

vrijdag 20 augustus 2010

Knutselen aan de fiets

Vorig jaar heb ik via het forum van de gentseliggers gratis een staartpunt kunnen bemachtigen. (waarvoor dank)
Het begon terug te kriebelen om deze terug te monteren en vond gisteren de tijd ervoor.
Dan maar een testritje naar mijn ouders, dat ging daadwerkelijk sneller dan anders. hoeveel is moeilijk uit te drukken in cijfers. Enkel jammer dat er totaal geen bagagemogelijkheid overblijft. dus heb ik deze terug moeten verwijderen om naar het werk te rijden.
Het idee is er nu wel om zelf een bagagepunt te bouwen uit hout. Op ligfiets.net staan er een paar mooie voorbeelden

donderdag 19 augustus 2010

Ziek met dorstig beestje

2 weken terug heb ik de waw003 getest.
Vandaag ben ik met een soortgelijk voertuig naar het werk geweest.
Volledig overdekt en redelijk snel. plaats voor 4 personen en bagage mogelijkheid. zelfs ondersteuning door een motor op de voorwielen.
Ik was zelf niet bezweet toen ik op het werk aankwam. Maar veel sneller dan anders was ik toch niet, misschien 30minuten.
Maar drinken dat het ding doet, er moet een soort gele vloestof in die meer dan 1€ kost per liter. en hij drinkt dan meer dan 6liter op 100km. Anders kom ik toe met 1liter water per 100km

Waarschijnlijk neem ik morgen toch mijn oude getrouwe stalen ros. minder verkeer, buitenlucht en een heldere kop bij aankomst. (Als de ziektekiemen uit mijn lijf verdwenen zijn.)

zaterdag 7 augustus 2010

waw003 getest

Ik ben met de waw003 van FrodoriC gaan vlammen.
Het is is niet de nieuwste waw maar geeft wel een idee van snelheid, zichtbaarheid.
  • Snel is hij wel, 37 op gemak langs schelde met een top van 55km/u is niet zo slecht.
  • Je bent goed zichtbaar op de weg. zo een ding valt op.
  • zelf zien is iets minder. de spiegels staan verder verwijderd dan op mijn ligfiets en dus is de kijkhoek naar achter kleiner. Met de kap op kreeg ik een surrealistisch gevoel door de afgeslotenheid rondom je. Ik kreeg een tunneleffect en lette minder op het verkeer dan anders.
  • bagagemogelijheid is aanwezig maar niet om naar huis te schrijven. mooi passende tassen of netje zijn wel handig indien mogelijk. 
  • De ketting lag er af vooraan door mis schakelen. dat terugleggen is niet zo eenvoudig.
  • in en uitstappen gaat niet zo snel
  • Je voelt ieder putje in de weg.
  • Het lawaai binnenin is storend (waarschijnlijk wel beter in nieuwe waw)
Bruikbaar voor mijn woon werk verkeer?
Ik kan verschillende routes rijden, 1 route zijn vele rechte stukken asfalt zonder veel hellingen met weinig verkeer of mooie fietspaden.
Een velomobiel komt er zeker (als ik blijf werken waar ik nu zit)
maar eerst een beetje sparen en nog een paar andere beestjes testen.