dinsdag 7 september 2010

Onderweg met de oude getrouwe bukker

Vandaag naar het werk en terug met mijn stalen koerstfietske.
Dit om verschillende redenen
  • Mijn zephyr zijn voorband heeft een scheur net boven de velg. Lang zal deze niet meer meegaan.
  • Ze voorspellen veel regen. Net nu ik de ligfiets topfijn heb gekuisd en de ketting lekker draait. Zo een ketting van een gewone fiets is veel korter en sneller te reinigen.
  • De benen voelen zwaar en keer afwisselen geeft tijd om te recuperen.
  • Om terug te voelen hoe het vroeger was toen ik met mijn koersfietske naar het werk pendelde.
Positieve punten
  • De 15kg verschil in fiets voel je wel. De klim in gavere en optrekken gaan veel vlotter
  • Vandaag geen wind en dan gaat de snelheid ook lekker: 30km/u zonder problemen. Dat haal ik niet veel meer met de ligfiets. Maar ik moet er dan wel rekening mee houden dat de bukker spieren fris zijn.
  • Vervangen van een band gaat lekker snel door de eenvoud van de achter derailleur en omdat ik al wat platte banden heb gehad.
  • Ik moest minder plassen dan anders. Misschien door de druk van het smalle zadel op de prostaat?
  • Veel behendiger in het verkeer. Een sprongetje is mogelijk bij diepe putten.
Negatieve punten
  • Met de zephyr de laatste 7000km geen platte band. 1 keer met de bukker en glas in de buitenband. De wet van Murphy.
  • Het comfort is ver te zoeken. De martelhouding bezorgde mij vandaag pijnlijke polsen, armen en de zere kont.
  • Je overzicht gaat volledig verloren. Je kijkt naar je fiets of naar de 10meter weg voor je.
  • Achter je kijken is veel gemakkelijker met een spiegeltje
  • Al je bagage hangt op je rug. Gelukkig enkel een boterhammendoos vandaag.
  • De optimale houding betekend ver vooroverbukkend op je stuur hangen. Gelukkig geen wind vandaag.
  • Geen nieuwschierige blikken of juigende kinderen langs de weg. De aandacht mis is wel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten