dinsdag 19 januari 2016

De winter is in het land

Het is er eindelijk van gekomen, de winter is in het land.

Gisteren -4°C met de Bango naar het werk. Een thermisch onderhemd, lange broek en hoofdband hielden me warm. Handschoenen waren zelf niet nodig in de velomobiel.
De sinner kap doet goed dienst. Het houd me lekker warm en bedampt nauwelijks.

Deze morgen ontdekte ik in de garage een lekke voorband. Had ik geluk dat ik niet moest stoppen in de naar huis rit om dit klusje aan te pakken. Beide marathon green guards worden vervangen door hetzelfde type band. Met 23.000km op de teller zijn ze bedankt voor bewezen trouwe diensten.

Zoals je op de foto kan zien werd het voorlicht vervangen door reflecterende tape. Het werkte jammer genoeg niet meer. de 2 lampen bovenop zijn meer dan voldoende.


Door de lekke Bango band werd deze morgen snel extra kledij aangetrokken en gewisseld van fiets. Met de roets vereist toch extra kledij bij temperaturen van -5°C.

Mijn kledij bestond uit:
- Thermisch onderhemd + fietshemd korte mouwen + fietshemd lange mouwen
- spannende loopbroek + losse loopbroek
- Winterhandschoenen met onderhandschoenen
- ekoi helm en sjaaltjes.
- Northwave arctic commuter + merino wol kousen

Roetsen met dikke handschoenen is geen aanrader. Ik had geen last van koude handen maar voelde dat het extra kracht vroeg om de handen geklemd om het stuur te houden.



2 opmerkingen:

  1. Ik heb altijd koude handen; dus ik roei echt met dikke wanten van dubbele merino en daaroverheen heb ik dunne wind- en waterdichte wanten.

    Het stuur houd ik zo losjes mogelijk vast. De benen moeten toch het meeste werk doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat voor mij heel belangrijk is, is een winddichte broek.
    Het houdt niet alleen de benen, maar ook de voeten veel warmer.

    Verder had ik de voorbije dagen niet veel meer aan dan anders.
    Een extra t-shirt over een t-shirt met lange mouwen en een winddichte muts. Ik fiets nu ook enkel met de Brompton (vanwege de kans op vastvriezen van de garagepoort en de Brompton staat in huis) en als schoeisel heb ik combats aan en dus geen koude brug tussen broek en schoen aan de enkels. Daardoor blijven de voeten ook veel warmer.













    BeantwoordenVerwijderen