zaterdag 15 februari 2014

Fietsknelpunten en verkeerscommissie

De beste stuurlui staan al wal zeggen ze altijd. Zo heb je ook over fietsmobiliteit. Je hoort er veel klagen en zagen, maar effectief iets doen .......

Ik pak het anders aan en steek mijn handen uit de mouwen:

1. Reeds een jaar ben ik lid van de verkeerscommissie in stad Tielt. Er zijn al een 4 tal vergaderingen achter de rug. Ik voel me nuttig tijdens de vergadering en spring regelmatig bij als de fietser in het gedrang komt of vergeten wordt. Met een krap budget is niet alles realiseerbaar maar we maken er het beste van. Op papier zie ik veel realisaties, in praktijk is het wachten. Stadsbestuur is een log systeem waar alles zijn tijd vergt.
Tijdens de laatste vergadering stelde ik mijn fietsdossier over knelpunten in Tielt voor. Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voor het eerste knelpunt wordt aangepakt.

2. Na contact met de fietersbond en voorstelling van mijn fietsknelpunten in Tielt werd ik het lokale contactpersoon voor de fietsersbond in Tielt.

3.  Dit schooljaar werd na mijn vraag de werkgroep verkeer opnieuw leven in geblazen. Een school systeem is niet zo log en zo kregen de kindjes reeds gratis fluojasjes en staan er volgende maand 2 verkeersweken op het programma, met zelfs voetgangers- en fiets-examens. Volgend schooljaar wordt er ook terug deelgenomen aan de strapdag. Verder zijn er nog genoeg ideeën / initiatieven voor volgende jaren.

4. Naast de verkeerscommissie in Tielt richtte het ACW een werkgroep mobiliteit op. Op de 2de vergadering van deze werkgroep gaf ik deze week een voorstelling van mijn fietsdossier. Er werd overlegt dat andere knelpunten van de deelgemeenten ook moeten worden toegevoegd.

5. Vandaag (15 feb 14) legde ik over het Tieltse fietsdossier een interview af voor de lokale pers (de weekbode). Ik verscheen al 2 keer in de krant met mijn velomobiel. Deze maal ging ik met mijn bakfiets op de foto voor een knelpunt. Volgende vrijdag (28 feb 14) verschijnt het artikel al in de krant. Ik ben benieuwd.

 6. Ik blijf vaste klant bij http://www.meldpuntfietspaden.be/ Bijna maandelijks maak ik een melding over mank lopende fietsinfrastructuur. Zo werden dit jaar al meerdere fietpaden geveegd, wegomleggingen bijgesteld en zelf een volledige fietsstrook toegevoegd door mijn meldingen.

Dit is de link naar het Fietsdossier van Tielt. Vooral kleine snel uitvoerbare punten werden uitgewerkt. Die worden vaak over het hoofd gezien maar kunnen wel een grote impact hebben.

1 opmerking: