dinsdag 17 april 2012

Velomobiel ongeluk

Foto poging van schade
Met rukwinden van 60km/u en gietende regen keer ik naar huis.
Wegenwerken zonder omleiding doen me een verkeerde weg inslaan.
Ik kom op een spekglad verkeervrije weg terecht met een gootje in het midden voor het water waar ik onbewust met mijn achterwiel inrijd.
Aan 10km/u stuur ik uit het gootje en mijn achterwiel blijft haperen. De fiets gaat dwars over de weg, er gaat een wiel van de grond en met een doffe bons en schrapend geluid kom ik op mijn zij tot stilstand.
Na een paar seconden ben ik bekomen en klim uit de fiets.
In de gietende regen verzamel ik mijn spullen en kijk ik snel of er geen structurele schade is. De rechtspiegel is afgebroken maar er zijn geen gaten in de carrosserie.
Ik kom er met de schrik vanaf en kan mijn rit huiswaarts in de gietende regen en onder sterke rukwinden verder zetten.

Thuis aangekomen en na het afdrogen is de schade pas zichtbaar. Op de rechter zijde bevinden zich allemaal oppervlakkige krassen. Hopelijk krijg ik er die met car wax uit.
Naast de afgebroken spiegel is er geen schade te bemerken.

Het valt goed mee en het kon veel erger zijn.
* Mijn helm behoede mij alvast van een hoofdwonde.
* De snelheid was opmerkelijk laag (had nooit gedacht je met zo een lage snelheid kom omkantelen)
* Beton had veel erger geweest dan de spekgladde ondergrond
* De rolbeugel deed zijn werk en zorgde voor geen harde klap op mijn hoofd of nek.
* schade zal enkel zichtbaar zijn onder de juiste belichting.

Ik besef nu dat ik redelijk beschermt ben tegen zo een simpele val, plezant is ander natuurlijk. Maar er zijn duidelijk andere risico's verbonden aan 3 wielen.
Ik vroeg met ook af of een 26inch achterwiel minder kans heeft op vastlopen in een gootje dan mijn 20inch?

Statistieken
Volgens mijn statistieken had ik 32% kans op zo een ongeluk na 15.000km
Hopelijk blijft het daarbij in de toekomst.

5 opmerkingen:

  1. oei jammer maar ik weet hoe het is om op je zij te gaan. Maar ik denk dat een 26inch die niet had kunnen voorkomen. Het enige dat dit misschien had kunnen helpen is de scheven stand van de voorwielen zoals de WAW.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bick, jammer joh. Ik heb met mijn Alleweder hetzelfde gehad toen ik met regen in lengterichting een heel laag soeprandje wilde nemen. Ik heb mijn helm toen ook goed gebruikt vooral omdat ik "uit de fiets viel" toen de fiets onderste boven op de rolbeugel over het asfalt ging (mijn alleweder had een heel grote rolbeugel, als een Strada/Mango). Ik denk dat een 26 inch wiel zich beter gedraagd. Poetsen van krassen doe je met polijstpasta commodant rood (grof) of groen (fijn). Daarna was aanbrengen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oeps... zou het zijn zoals onder motorrijders gezegd wordt? Er zijn twee soorten: zij die al gevallen zijn en zij die nog moeten vallen.
    Ongewild op twee wielen maakte ik al mee en spannende momenten ook, maar een rol nog niet. Hopelijk blijft het lang uit en ik wens het je geen tweede keer toe !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zou eens gaan nadenken voor de nieuwe achtervering bij Sinner, of die geleverd wordt door Wim Schermer. Het achterwiel stuitert dan niet meer zo, houd beter contact met de weg (en zal dus niet zo gauw meer zijwaarts springen).

    @leutige fietser: de Mango heeft camber (schuine wielstand).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ai Birger! Gelukkig bij jij ongedeerd, dat is het belangrijkste, geloof me vrij :)
    Vandaag ook heel wat kilometers in de regen gereden en zelf een paar keer weggeslipt met de bakfiets (ik denk dat die achter 28 inch banden heeft). dus ik weet niet of je dit met grotere bande zou kunnen voorkomen. Regenweer is gewoon meer slipgevaar.
    Hopelijk kan je de krassen wegwerken.

    BeantwoordenVerwijderen