donderdag 15 december 2011

HELP: Mijn velomobiel staat in Brand !!

(foto van internet)
Mijn  accu (SIGMA nipack) presteerde de laatste tijd niet zo goed, het groot licht kon hij niet zo lang aanhouden en werd teruggeschakeld naar het dim licht. De batterij werkte dus op een lagere spanning maar gaf wel nog genoeg energie om een hele week met beide dimlichten te rijden. Vervelend, want het groot licht is er handig bij slecht weer en geringe zichtbaarheid.

Na volledig ontladen van de batterij presenteerde ze iets beter dan voorheen. Dus ik trek nogmaals de batterij volledig leeg en laad ze de hele nacht op. S' morgens merk ik dat de batterij nog altijd niet volledig geladen is (vreemd). Ik sluit de batterij terug aan in de mango en zie opeens de connector opgloeien. Snel breek ik terug het contact en er ontstaat een vlam van 4cm aan de connector van de batterij. HELP !!! MIJN FIETS STAAT IN BRAND. Na 5 sec kan ik de vlam doven zonder verdere schade. De connector is naar de vaantjes en waarschijnlijk de batterij ook. Moet ik nu mijn brandverzekering contacteren of valt dit onder garantie?? Een reserve accu brengt nu voorlopig licht in het duister maar de capaciteit is te gering en dagelijks opladen is de boodschap.


Bango: Lek 10
Terug een leegloper, nu ontdekt op het werk.  Terug niet onderweg dus kan ik de band op mijn gemak vervangen en plakken in de warmte.

3 opmerkingen:

  1. Ik zou zeker contact opnemen met Sigma - heb gehoord dat ze prima productondersteuning hebben, zelfs al zou je probleem zich na de garantie-periode voorgedaan hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oeps,
    Da's linke soep, ik gebruik dezelfde laders en mag ze wel controleren overigens gebruik ik een tijdklok.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Er is waarschijnlijk 1of meerdere cellen beschadigd of kapot en zo is het probleem ontstaan. Laat hopen dat dit niet bij mij voorkomt want mijn batterij hangt aan de achterkant van mijn stoel.

    BeantwoordenVerwijderen