zaterdag 3 december 2011

Fietsen met kindjes: Christiania Light

Christiania Light:
We zijn zelfs naar Eindhoven gereden om bakfietsen te testen. De Christiania light sprak me wel aan en was dus erg benieuwd. Dit zijn de conclusies getrokken uit die testrit:
- Lekker licht
- Grote wielen
- Goed stabiel
- Versnellingen waren slecht afgesteld.
- Ook de achteruittraprem viel niet zo in de smaak. Al zou deze wel voordeel moeten geven bij kort draaien zodat je niet naar de handgreep moet grijpen met kans op omvallen.
- Nadeel is de regenhuif met maar 4 ramen, dus zou ik zeker de huif met 6 ramen aanraden zodat de kindjes nog wat zien.

We zijn hem dan nog keer iets dichter in Roeselare gaan testen bij een liggende collega. Daar was er geen terugtraprem en de versnellingen stonden perfect. Ook de kindjes waren mee en met 4 gasten (niet allemaal van ons) in de bak trapt de fiets nog altijd lekker licht en stuurt stabiel. Dit is een fiets die ik gerust zou kunnen aanschaffen.Christiania heeft ook een goede naam.

Hier een kleine review van jeroen zijn vrouw die al half jaar met een christiania light rijd
mooi design
lichte fiets
goede wegligging
8 versnellingen
schwalbe banden
schijfremmen voor en achter
bankjes dienen als opbergplaats
mogelijkheid om 4 kindjes te vervoeren PLUS kleine boodschappen doordat je de bankjes open kan maken
Mogelijkheid om electrische ondersteuning te installeren, maar ik zou die zeker niet onmiddellijk aanschaffen, de fiets rijdt echt superlicht.
Enige nadeel die ik kan vinden is dat de regenhoes tamelijk gesloten is weinig raampjes) zodat ze niet veel kunnen zien bij regen.
Het is niet van de goedkoopste: wij hebben 2200 euro betaald voor de kids light versie met 2 bankjes (standaard 1 bankje, extra kost 150 euro), groter zadel met extra vering en regenhoes (250 euro), extra slotketting voor het abusslot wat erop zit (om vast te maken aan paaltjes of zo).
Het is een smak geld, maar ik heb er zeker nog geen spijt van gehad. Ik ga er elke dag mee naar school met de kids en we doen geregeld fietstochtjes in het weekend (gegarandeerd bekijks met een ligfiets en een bakfiets) en hoewel ik niet van de sportiefste ben, heb ik zelfs al voorgesteld om volgend jaar een fietsvakantie te maken. Hij rijdt zo fantastisch (ik rij meestal in versnelling 5-6 en vaak zelfs in 7-8) en licht dat ik het echt zie zitten om grotere afstanden te maken.

1 opmerking:

  1. Super dat ik ook een plaatsje verdiend heb :)
    Ik wacht wel nog steeds vol ongeduld op je review van de Johnny Loco :)

    BeantwoordenVerwijderen