donderdag 24 november 2011

Vette banden en lek nr 1

De Flevobike Bike staat met een lekke achterband in de garage (lek nr1 500km). Ik weet niet waarom maar 9 op 10 van de lekke banden zie ik in mijn garage ontstaan. Natuurlijk liever in de warmte van mijn garage banden stoppen dan onderweg in de regen, maar een mens stelt er zich vragen bij. 
Het mini gaatje is snel gevonden en wordt gestopt. De buitenband is een goedkope 20inch en identiek aan wat er op de fietskar ligt, mochten er teveel problemen mee zijn vervang ik hem wel door een beter type.

Ik ben toch bezig en kijk naar Bango met zijn kojaks. Ze zijn iets sneller en ik heb er geen enkel lek mee gehad maar het wordt toch tijd voor bredere banden met meer grip voor de natte dagen.
Vorige week nam ik bijvoorbeeld een bocht met kasseien aan +32km/u, het achterwiel breekt uit en het rechtervoorwiel gaat de lucht in. Ik kan nog net bij corrigeren maar zag mij al schuiven over de weg op mijn zijkant. De adrenaline ruist door mijn lichaam, ik vertraag een beetje en kom er met de schrik vanaf.

Oude en nieuwe big apple
Er is tijd en ik besluit de achterband te vervangen door een nieuwe Big Apple want de vorige heeft zijn werk goed gedaan voor +7000km. 2 min later is het werk gedaan, wat is zo een enkelvoudige ophanging fantastisch. Het valt me op dat de nieuwe big apple veel zachtere zijwangen heeft dan mijn oude band.








Oude en nieuwe marathon

In 1 trek door dan maar de voorbanden vervangen door marathon's.
De oude zien er nog redelijk uit maar het verschil met de nieuwe versie is wel groot, ze voelen stugger en dikker, maar het profiel is hetzelfde. Zuinig zoals ik ben zal ik eerst de oude banden verder oprijden en dan overschakelen pas op nieuwe. Ik wissel wel de banden van kant want de binnenkant is zichtbaar meer afgesleten. Bango ziet er terug veel beter uit met dikke banden dan met die dunne kojaks.



Ik test nog of het mogelijk is op een big appel 2 inch vooraan aan te leggen en dit lijkt mogelijk. De stuuruitslag zal wel beperkt worden.


Na het testrijden blijkt het snelheidverlies nog mee te vallen. Wat ik wel merk is da de fietscomputer heringesteld moet worden. De banden zijn dan ook een beetje groter. Het versnellingsbereik is ook terug zoals in het begin  door de grotere achterband. Met dunne kojaks reed ik vaak op het grote blad voorraan, nu kan ik tot 35km/u gerust op het midden blad blijven.
De banden zingen ook een beetje op de weg door het profiel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten