dinsdag 15 november 2011

Fietsen met kindjes: Inleiding + de fietskar

Met de 3de spruit die ons gezin compleet maakt is het zoeken naar een transportmiddel dat niet vervuilend is.  Mooie overzichten zijn moeilijk te vinden op internet dus waag ik me er maar aan.
Ik spreid ze over verschillende berichten, dus houd deze blog zeker in de gaten als je geïnteresseerd bent.
De titel van de vorige post heb ik veranderd naar "Fietsen met kindjes: De velomobiel"
Reacties, vragen of opmerkingen zijn meer dan welkom.



De fietskar
We hebben reeds 3 jaar een fietskar, en die bevalt ons goed. De 2 kindjes erin en trappen maar. Of de maxi cosi erin en dan de oudste in het zitje. (opgelet! niet iedere maxi cosi past in een fietskar, we hebben er 2 en er past maar eentje in de kar)
Eens de kleinste kan zitten is de fietskar misschien terug een optie, 2 in de kar en eentje achterop.
Voordelen:
  • Goedkoop (onze kar koste 140€)
  • Wisselbaar van fiets. We hebben een trekhaak op een vrouwenfiets, tandem en zelfs op mijn flevobike. Mijn vrouwke zette de kar vroeger s' morgens bij mijn oma (50m van de onthaalmoeder) en ik ging deze dan ophalen met mijn ligfiets s' avonds)
  • Kindjes zitten droog
  • Kan niet omvallen als de fiets omvalt.
  • Met een extra wiel heb je een "buggy", ideaal voor het bos of rommelmarkt maar te breed voor in een winkel.
  • Comfortabel bij goed wegdek. Met enige regelmaat vind ik een slapend kindje in de kar.
Nadelen:
  • Windvanger
  • Breedte valt moeilijk in te schatten omdat deze achter je hangt
  • Je ziet niet wat de kinderen doen.
  • Zwaar
  • Geen vering en slechte wegen is erg oncomfortabel.
  • Ze kunnen het zeil zelfs openen wat soms al is gebeurd, eventueel aanwezig speelgoed kan zo naar buiten worden gekegeld.

De bakfiets:
Een bakfiets lijkt ons ideaal voor vervoer van meerdere kinderen. Ze zitten droog, je ziet ze zitten en er kan veel bagage in. We hebben er enkele getest en ik deel graag mijn mening.
Verdere revieuws over bakfietsen vind je in volgende berichten.

3 opmerkingen:

  1. Toen de kinderen klein waren, zaten er altijd 2 in de kinderkar en 1 zat er dan bij mij achterop de ligfiets.

    Toen ze iets groter waren: 1 zelf op de fiets, 1 in de kinderkar en 1 achterop.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 1 achterop de ligfiets? was die onstabiel door het verhoogt zwaartepunt??

    Een kindje achterop een gewone fiets vinden we erg gevaarlijk kwa omvallen van de fiets bij stilstand.
    Ook moeten we de fiets eerst op straat zetten met kar en kindjes om de garagepoort dicht te doen.
    Het kan wel met 3 kindjes op 1 fiets met kar en we het neefje is nog zo mee naar de winkel geweest, maar praktisch vonden we het niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik had speciaal voor het vervoeren van de kinderen een Flevobike Oké-Ja gekocht. Met een kinderzitje achterop was er geen probleem met het zwaartepunt.

    Ik deed altijd eerst de 2 jongste kinderen in de fietskar en daarna tilde ik nummer 3 in het zitje. Dan gaan zitten en wegfietsen. Weinig of geen problemen heb ik daarmee ondervonden.

    BeantwoordenVerwijderen