zondag 30 januari 2011

Toertocht rond kortrijk

De zondagmorgen om 7u15 opstaan is nooit fijn. Maar voor een toertocht met andere gelijkgezinde liggers doen we het met plezier.
Eeuwige reiziger moest jammer genoeg afbellen door onvoorziene kinderdienst.

Dan maar alleen de 12km naar Ingelmunster. Het was erg fris en de tenen kregen zelfs koud in de Bango.
Snel en 10min te vroeg was ik al aan het station. 5 medeliggers vervoegden me voor een rondje Kortrijk. Mark viel jammergenoeg af  door bevroren handen en voeten.
Het was een bonte bende (zoals gewoonlijk): Status xp, versatile, Baron low racer,
Challenge Seiran en Mango+
Onderweg pikten nog 2 extra fietsers aan. Een Waw en ??? (niet goed opgelet)
Het was erg koud maar ik had het lekker warm in Bango (behalve de voeten). Een T-shirt en fietstruitje waren verder voldoende.

Jan had een tocht voorzien van 60km. Hij heeft deze moeten inkorten door tijdsgebrek. Na de tocht bleek dat we 60km hadden gereden. Vreemd??

Tevreden was ik om 14u terug thuis met 87km op de teller.
Een toertocht meerijden met velomobiel is goed te doen. Alleen het communiceren met mede fietsers is soms iets minder maar dat zal in zomer zonder kap veel beter gaan.

De video gemaakt door genieters staat hierond en de foto's vind je hier

dinsdag 25 januari 2011

evaluatie na 300km

De eerste 300km met Bango zitten erop. Tijd voor een eerste evaluatie.

Weerbestendig:
De minimum temperatuur s' morgens was 1°C. De maximum temperatuur was 10°C.  Koud is het dus nog niet geweest de laatste week. En in Bango is het zeker niet koud. Met de kap op is het bij 10°C zelfs al goed warm. Minder kleden is dus de boodschap. (of zonder kap rijden)
Het verschil merk ik ook s' morgens.
Nu heb ik een lange fietsbroek, t-shirt, fietsschoenen en een fietstrui met lange mouwen aan. En halverwege de rit is de fietstrui er teveel aan. Zo kan ik s' morgens snel vertrekken.
Vroeger had ik nog sjaaltje, handschoenen, onderhemd en overschoenen extra. Een heel gedoe om snel aangekleed te zijn.


Het heeft verder al 2 keer geregend. Dat denk ik toch, want buiten een natte helm was het aangenaam rijden en volledig droog. Ik zag gisteren mijn collega volledig verzopen aankomen met zijn koersfiets. 30km door de regen. Veel respect heb ik daarvoor. Want een andere collega kwam gewoon lekker met de auto met het excuus van de regen.

Snelheid:
Over snelheid valt veel te zeggen. Maar Bango is snel. S' morgens kan ik een kwartier later vertrekken en kom toch nog vroeger aan op het werk dan voordien. 30km/u is zonder inspanning vol te houden, zelfs met tegenwind. Sneller kan maar ik probeer me nog beetje in te houden zodat ik de langere cranks en de besturing kan gewoon worden.
Gisteren heb ik de banden geblazen en de lichte rugwind deze morgen duwde de snelheid vlotjes naar 35km/u over een afstand van 15km, de laatste kilometer gingen zelf aan 37km/u.

Comfort:
Het comfort vind ik nog het aangenaamste.
  • Zo kan je gewoon met je voeten ingeklikt blijven zitten aan rode lichten. 
  • Heb ik alle spullen bij de hand in 2 zakjes naast me. koeken, sleutels, zakdoek, drinken.
  • Mijn smartphone kan ik in een houdertje zetten voor radio, gps of tracking.
  • De zitpositie is hoger/rechter en comfortabeler dan op mijn zephyr
  • De vering doet je het Belgische wegdek vergeten.
Onderhoud:
Bandjes blazen en carrosserie eens afvegen en klaar. Geen onderhoud dus.

Conclusie:
Een velomobiel voldoet aan alle wensen en meer. Ik voel het niet als een fiets maar eerder als een auto met trappers.
O wat verlang ik al naar de rit naar huis.

donderdag 20 januari 2011

Evolutie

Er is veel gebeurd de laatste paar weken.

1. Blog
Om te beginnen heb ik de bestaande blog overgezet naar blogger.
Het werkt handiger om foto's toe te voegen, de opmaak is properder en de extra statistieken zijn interessant om te zien of er iemand mijn blog leest.

2. MTB en Val
Mijn vorig bericht ging over mijn val met de MTB. De MTB zelf staat nog altijd met een gebroken rem in de berging. Er mee door de sneeuw rijden zal ik niet snel meer doen, ik heb mijn lesje wel geleerd.
Maar ik zal hem wel terug in orde zetten om door het slijk mee te crossen en op de baan te fietsen.
De gaap in mijn been is verder bijna genezen maar mijn rechter wijsvinger is nog altijd stijf en dik. Tijd zal beterschap brengen.

3. De zephyr ligfiets:
De eerste 2 weken naar het werk in het nieuwe jaar lag de weg eindelijk terug sneeuw en ijsvrij. Dus met de fiets naar het werk. De eerste rit begon al slecht met een val door modder. Geen materiële of lichamelijke schade maar vooral mentaal. Echt op het gemak zit ik toch niet meer met vuil wegdek.
Het modderig fietspad heb ik gemeld naar meldpunt fietspaden en was de dag erna reeds gekuisd. (melding 7)

4. Velomobiel
De val met de MTB, ligfiets en het ijzige weer deden verlangen naar een velomobiel. In december kregen we een mooie financiële meevaller en het budget voor een velomobiel was klaar.
De keuze was niet eenvoudig. WAW, QUEST, MANGO, STRADA, VERSATILE.
Ik had enkele voorwaarden.
  • Het gewicht moet zo laag mogelijk want mijn werkparkoer is nu net niet vlak. Vooral bij de helling in Gavere telt iedere kilo.
  • Onderhoud wil ik niet. Of toch zo weinig mogelijk.
  • Volledig geveerd want ik woon nog altijd in Vlaanderen.
  • Lekker snel
Waw: is hard afgeveerd en de ketting zit niet volledig beschermd, onderhoud is nog nodig;
Quest: Te zwaar en te groot voor in de garage. Wachten op de mini quest betekend nog jaartje geduld.
Versatile: Te zwaar en niet snel genoeg.
Strada: Iets zwaarder dan een mango en met groter achterwiel.
Mango: lichtste onderhoudsvrije velomobiel met 3x20inch wielen (gemakkelijk kwa banden)

Dus een mango moest het worden en is het geworden. Een trip naar Gronningen (400km) enkel en na een paar testritjes was de keuze snel gemaakt. Oorspronkelijk gingen we kijken voor een 2de hands. Maar die was teveel beschadigd en de rohlof naaf sprak me niet aan na het testrijden.

Om een lang verhaal kort te maken, het is een nieuwe mango geworden. Rood met witte top.
3x8 versnellingen, volledig elektronisch uitgerust (binnenverlichting, dubbele koplamp, achterlicht, mistlicht, remlicht en usb voeding)
Ik heb hem Bango gedoopt (Bicky's Mango)

De eerste ritten naar het werk zitten erop. Maar hier hoor je meer over in latere berichten.