dinsdag 25 januari 2011

evaluatie na 300km

De eerste 300km met Bango zitten erop. Tijd voor een eerste evaluatie.

Weerbestendig:
De minimum temperatuur s' morgens was 1°C. De maximum temperatuur was 10°C.  Koud is het dus nog niet geweest de laatste week. En in Bango is het zeker niet koud. Met de kap op is het bij 10°C zelfs al goed warm. Minder kleden is dus de boodschap. (of zonder kap rijden)
Het verschil merk ik ook s' morgens.
Nu heb ik een lange fietsbroek, t-shirt, fietsschoenen en een fietstrui met lange mouwen aan. En halverwege de rit is de fietstrui er teveel aan. Zo kan ik s' morgens snel vertrekken.
Vroeger had ik nog sjaaltje, handschoenen, onderhemd en overschoenen extra. Een heel gedoe om snel aangekleed te zijn.


Het heeft verder al 2 keer geregend. Dat denk ik toch, want buiten een natte helm was het aangenaam rijden en volledig droog. Ik zag gisteren mijn collega volledig verzopen aankomen met zijn koersfiets. 30km door de regen. Veel respect heb ik daarvoor. Want een andere collega kwam gewoon lekker met de auto met het excuus van de regen.

Snelheid:
Over snelheid valt veel te zeggen. Maar Bango is snel. S' morgens kan ik een kwartier later vertrekken en kom toch nog vroeger aan op het werk dan voordien. 30km/u is zonder inspanning vol te houden, zelfs met tegenwind. Sneller kan maar ik probeer me nog beetje in te houden zodat ik de langere cranks en de besturing kan gewoon worden.
Gisteren heb ik de banden geblazen en de lichte rugwind deze morgen duwde de snelheid vlotjes naar 35km/u over een afstand van 15km, de laatste kilometer gingen zelf aan 37km/u.

Comfort:
Het comfort vind ik nog het aangenaamste.
  • Zo kan je gewoon met je voeten ingeklikt blijven zitten aan rode lichten. 
  • Heb ik alle spullen bij de hand in 2 zakjes naast me. koeken, sleutels, zakdoek, drinken.
  • Mijn smartphone kan ik in een houdertje zetten voor radio, gps of tracking.
  • De zitpositie is hoger/rechter en comfortabeler dan op mijn zephyr
  • De vering doet je het Belgische wegdek vergeten.
Onderhoud:
Bandjes blazen en carrosserie eens afvegen en klaar. Geen onderhoud dus.

Conclusie:
Een velomobiel voldoet aan alle wensen en meer. Ik voel het niet als een fiets maar eerder als een auto met trappers.
O wat verlang ik al naar de rit naar huis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten