vrijdag 21 april 2023

Mango ongeval

Het is ondertussen 2 maand geleden maar wilde mijn verhaal nog graag delen

De situatie

Bij het naar huis rijden van het werk krijg ik bij het oversteken van de weg voorrang door een auto (waar deze geen voorrang moet geven). Ik denk nog bij mezelf: rijd toch gewoon door in plaats van me voor te laten. Ik rijd de auto toch voorlangs en zie de auto die erachter nog voorbij rijd niet.
Als ik de auto zie is het te laat en wordt hard aangereden op de neus van Bango. De klap is groot maar blijf op mijn wielen staan.

Na 107.000km velomobiel kilometers en 145.000 ligfietskilometers is mijn eerste ongeval een feit.
En dan nog eentje waar ik in fout ben, het doet dubbel zo hard pijn. Ik rijd altijd voorzichtig en probeer met alle situaties rekening te houden.
Nu gejaagd door achteropkomend verkeer en een auto die me voorrang geeft ben ik een moment niet oplettend en ga ik in de fout. De hoogte van mijn fiets deed er niet veel toe. Het kon evengoed met een hogere fiets gebeuren als de situatie zich voordoet. 

De klap

Bango wordt geraakt vol op de neus, de neus wordt aan stukken gescheurd, beide voorwielen tot achten geplooid, de trapboom scheurt volledig af en de frame en het stuur worden geplooid. De klap is hard maar gelukkig beschermt de velomobiel kas me en ik kom er met relatief lichte verwondingen vanaf: 

  • een vleeswond in mijn linkerbeen (van de afgescheurde trapboom), 
  • een gekneusde linkerknie
  • een gekneusde rechtervoet.

Bango is er erg aan toe en het is wonderbaarlijk dat ik er nog goed van afkom. Ik wil niet denken hoe mijn benen eraan toe zouden zijn mocht het met een open ligger zijn gebeurt.

Momenteel heb ik nog wat last van mijn knie tijdens het wandelen maar kan gelukkig terug fietsen zonder pijn naar het werk (maar niet met Bango) Bango is ook nog aan het revalideren, maar zijn revalidatie zal wat langer duren.



4 opmerkingen:

  1. Goed dat het voor jezelf betrekkelijk goed afliep! Tja, vreemde situatie, jammer dat je fout zat.....Voor mij ziet Bango eruit als een gevalletje "Per totaal", maar ik kan het mis hebben.........Succes met eventuele reparatie! (of vervanging....)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow, heftig hoor. Ik wens je een goed herstel.

    Ik vind het echt vervelend als mensen mij ten onrechte voorrang geven. Ik voel mij dan ook vaak een soort van verplicht om er gehoor aan te geven. Doe ik trouwens vaak niet én nu al helemaal niet meer.

    Heel veel sterkte en succes met de Mango.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oei, da's een lelijk ongeval. Hopelijk ben je zelf snel weer de oude. Voor je fiets zie ik het wat somberder in, wat een puinhoop zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ten onrechte voorrang krijgen is heel vervelend. Soms blijf ik gewoon staan tot de auto uiteindelijk toch doorrijdt. Rottig dat dit zo'n grote gevolgen had voor je.

    BeantwoordenVerwijderen