zondag 11 november 2018

Velomobiel led strip verlichting Schema en code

Ik kreeg al veel positieve reacties op mijn led strips.
Er vroeg ook iemand om meer details/info.
Graag deel ik mijn kennis en stelde een simpel schema op en post hier ook bij de code.
Dit wordt dus een technische post. 

De 2 belangrijkste onderdelen zijn een arduino nano en een programmeerbare ledstrip ws2812
Deze werken bij mij op een powerbank van 5v.
maar deze strips bestaan ook op 12V en een arduino kan dit ook aan.

2data lijnen naar de ledstrips en 5 schakelaars verbonden op digitale ingangen is in grote lijnen de werking.



De code kan waarschijnlijk een stuk beter maar geef deze graag mee:

Mogelijke verbeteringen:
De schakelaar op digitale ingangen is niet ideaal maar wel de simpelste oplossing.
Deze schakelaars aansluiten op een analoge ingang zou betekenen date er maar 2 draadjes naar het stuur moeten en op het stuur paar extra weerstanden.

De powerbank slaat automatisch uit bij verkeerd gebruik en hij vind de knipperfunctie van alles wit/rood niet leuk en durft wegens overbelasting wel keer af slaan. (gebeurde nog maar 2 keer)

ipv een powerbank alles op de onboard accu zou ook een grote verbetering zijn.
Momenteel blijf ik er erg tevreden over de installatie 


5 opmerkingen:

  1. Leuk project, als ik ooit nog eens tijd krijg, ga ik ook zoiets doen.
    Je kunt de weerstanden ook weglaten en de interne (programmeerbare) pull-up weerstanden gebruiken. De schakelaars moeten dan naar massa schakelen ipv naar +5 , dus in software ook even inverteren.
    Heb je al defecte LEDs? Ik heb zeer slechte ervaring met de WS2812, je hoeft er bij wijze van spreken maar naar te kijken en ze zijn al defect. Vermoedelijk kunnen ze slecht tegen (te) heet solderen. Ik heb er 8 op een (eigen ontwerp) pcb zitten. Ze komen getest bij mij, dan test ik ze zelf nog eens (maar niet alles komt door de test) en na inbouw zijn er weer een stel defect... Om gek van te worden!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. de interne pullup weerstanden gebruiken maakt het inderdaad nog simpeler ivm electronica. bedankt voor de tip, zal dit zeker nog gebruiken in toekomstige projecten

      Verwijderen
  2. Merci :-) Een klant heeft dit al gevraagd op zijn eWAW dus binnen drie maanden moet ik heropgevoed geraken.
    Een andere ArduinoWAW had een kruisvormige schakelaar van een playstation op de pook, dat was ook wel cool.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. moet dit een arduino nano of atmega zijn? Gaat dit ook op een arduino uno? Kan je 4 ledstrips aansturen? Een arduino dummie met veel vragen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit kan gerust op een uno. De code blijft dezelfde. 4 strips aansturen zou voor geen problemen moeten zorgen. enkel de code moet je dan aanpassen

      Verwijderen