zaterdag 26 mei 2018

Speedy kinderligfiets v2

4 jaar terug kon ik een Speedy kinderligfiets op de kop tikken voor een prijsje.
Ik schreef er al over vorig jaar dat de oudste groot genoeg is maar de fiets nog niet op punt staat.

De achterrem bleek een probleem te zijn, en met maar 1 rem laat ik mijn gasten er liever niet mee rijden in het verkeer.
Het ingebouwde wiel was een 20 inch en de remklauwen waren voorzien voor een 22 inch wiel. 22 inch achterwielen bestaan maar zijn niet zo eenvoudig te vinden, vooral met versnellingen is de keuze beperkt.
Na maanden de 2dehands markt afschuimen vond ik eindelijk een geschikte donor fiets voor een geschikte prijs (20€) op een redelijke afstand rijden (15km).

Een avondje knutselen en de speedy is in zijn glory hersteld en kan eindelijk beginnen met wat kilometers maken.
De donorfiets kwam goed van pas en verschillende organen werden getransplanteerd:
- achterwiel
- derrailleur
- grip shift
- pedalen
- buiten en binnen band
- handvat
Met vroeger 5 en nu 6 versnellingen is het bereik vergroot en door de gripshift schakelt het eenvoudiger en ziet de fiets er beter uit. Het oude wiel was te smal en moeilijk te monteren, de as van het nieuwe wiel is breder en dus veel aangenamer om te monteren. Ook de derailleur is anders bevestigd dan de oorspronkelijke en veel fijner om te monteren en af te stellen. In totaal vielen alle puzzelstukjes perfect op hun plaats en ben ik zeer tevreden van de ombouw. Als ik echt kritisch moet zijn dan kan het stuur nog een verbetering gebruiken, maar voorlopig laat ik deze voor wat het is.

nog enkele onderdelen afhalen en dan mag de donorfiets naar het containerpark

links 22inch en rechts 20inch.
er was wel veel kuiswerk aan de tandwielen van het nieuwe wiel

nieuwe wiel is perfect fit

Handig zo een standaard om te werken





3 opmerkingen:

  1. Ik zie op het filmpje dat er (nog) een minder ideale gewichtsverdeling over de wielen ( teveel op voorwiel ) is waarschijnlijk omdat de beentjes (nog) niet lang genoeg zijn meer naar achteren te gaan met de zetel.

    Maar hij fietst en het gaat goed :-))

    Een prima oplossing met die donorfiets al had je er geduld voor over. Ik lees dat je er waarde aan hecht zo economisch mogelijk te handelen, en dat doe je overduidelijk heel goed :-)) Ook nog eens beter voor het milieu dat ze niet steeds nieuwe dingen moeten produceren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Amai ! Die kleine rijdt er beter op weg dan ik de eerste keer ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hij heeft geen onderstuur, das "makkelijker" :-))))

      Nee hoor dat doet ie echt heel goed, temeer omdat hij eigenlijk op het voorwiel rijdt, met bijna de balans van een circusfietsje.

      Als er een rem is op het voorwiel moet ie daar wel mee uitkijken, zeker heuvelafwaarts. Anders is naar voren kantelen waarschijnlijk. Een beetje contragewicht op de bagagedrager Bicky ?

      Verwijderen