vrijdag 18 mei 2018

nieuwe fiets: yuba mundo longtail

Longtail fietsen
11 februari maakten we kennis op de fiets en wandelbeurs in Gent met een longtail fiets van yuba.
Ik ben altijd geïnteresseerd in nieuwe fiets mogelijkheden en maakte dus een testritje.
Wat een bagagedrager. Er kunnen 3 kindjes achterop en wat reed dat lekker.
Direct mijn vrouw ook verleid voor ook een testritje en ook zij was er erg van te spreken.
Vreemd dat je dit type fietsen niet meer vind, de grote bagagedrager bied tal van mogelijkheden.

Even laten bezinken
We speelden al met het idee voor de aankoop van een elektrische fiets maar de voordelen ten opzichte van de gewone vrouwenfiets konden ons nog niet tot een aankoop verleiden.

De maanden gleden voorbij maar het idee bleef. 14 April volgende er opnieuw een testrit bij de winkel. De laatste versie yuba fietsen rijden super maar de bijhorende prijs was dit ook. 4000€ voor de elektrische versie zonder accessoires is wel veel geld.

Daar moesten we toch even goed over nadenken.

Toevallig hadden ze ook nog een fiets van het vorig model in de winkel. Een versie 4. Voor een pak minder centen maar ook zonder ondersteuning.

Verschillen tussen yuba mundo v4 en v5
- v5 heeft chromoly steel frame dus v4 is 4kg zwaarder
- v4 geen schijfremmen maar de frame is er wel op voorzien
- standaard geen spatborden bij v4 maar deze waren al geïnstalleerd door de winkel
- v4 heeft enkel 7 versnellingen achteraan. (dus gemakkelijk als je middenmotor wilt voorzien)
- v5 is standaard uitgerust met naafdynamo.
- v5 heeft mogelijkheid tot frame slot
- v5 is standaard voorzien voor installatie van yepp stoeltjes.

Na een testritje waren we verkocht en de fiets ook. We hadden geluk en zo goed al alle gewilde accessoires waren op voorraad: houten plank voor achterop, mand voorraan, kussentjes en planken voor zijkant. Enkel de extra large bagagetas is besteld.

nu genoeg tekst: tijd voor foto's


een beest van een fiets. mag tot 200kg geladen worden.


4 fietstassen passen op de bagagedrager. of 3 kindjes of een volwassen.
de mand voorop hangt op de frame. dit zouden ze bij alle fietsen moeten voorzien
 


de ketting van dochter haar fiets lag eraf dus pechdienst spelen. Het voorwiel past in een uitsparing in het zijbord

Ondersteuning
Nu ben ik aan het kijken voor ondersteuning op de fiets te monteren. Tips / sites zijn welkom.
Ik twijfel nog momenteel tussen bafang en Tongsheng middenmotor.
De bafang ondersteund wanneer de pedalen draaien, onafhankelijk van de kracht.
De tongsheng geef ondersteuning afhankelijk van de kracht die je uitoefent.
Bafang heeft tot grote voordeel dat je er veel onderdelen en info over vind online.

6 opmerkingen:

  1. Op kracht fietsen is nooit aan te raden. Een ondersteuning die ondersteunt afhankelijk van de kracht zou ik dan niet kiezen. Of werkt het al bij weinig kracht?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je oefent altijd een kracht uit als je fiets. Hoeveel is een andere zaak en teveel is inderdaad niet goed, beter een hogere cadans dan een hogere kracht uitoefenen.

      krachtonderteuning zou een natuurlijkere ervaring geven. het is ook niet zo dat je 250W moet geven voor 250W ondersteuning natuurlijk.

      met enkel een rotatiesensor kan je losjes de pedalen draaien en enkel rijden op ondersteuning. Maar daar is ook niets aan vind ik.

      Verwijderen
    2. Als ik mag kiezen dan ga ik voor deze met krachtmeting. Het is niet zo dat je echt "kracht" moet geven wil je ondersteuning hebben. Maar het voelt zeer natuurlijk aan. En het is veiliger, als je je pedalen in je juiste positie draait of ff gaat trappen om gewoon te schakelen slaat de motor dan niet aan. Beide fietsen met ondersteuning die hier staan hebben krachtmeting en vind het heel aangenaam trappen. Ik trap licht ik krijg weinig ondersteuning, ik trap zwaarder (een helling bvb) de motor werkt meer mee. De ondersteuning blijft wel in de range van de stand die je hebt ingesteld.

      Verwijderen
  2. Aparte, zeer bruikbare fiets voor jullie gezin lijkt me! Zeker met ondersteuning nog beter inzetbaar, met de Bafang kan je niet veel gebeuren lijkt me, zoals je al opmerkt, veel info en onderdelen verkrijgbaar.
    Die keren dat ik op de e-bike van vrouwlief gereden heb (trapsensor) vond ik dat wel gemakkelijk, maar inderdaad, je kan met weinig inspanning bergop rijden. Soms past dat, soms wil je meer inspanning, de ondersteuning niet gebruiken is natuurlijk ook een keuze dan.......;-)

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hmm....als ik zo kijk kunnen er bij de voetenplank toch nog kinderteentjes in de spaken komen ondanks de beschermer. Dan moet wel je voeten raar draaien maar kinderen doen dat nou eenmaal af en toe ook...


    Wel een goede oplossig als een bakfiets te log/groot is en je toch serieuze heoveelheden boodschappen me wilt nemen of meerdere kinderen idd. Maar als ze dezelfde prijs hebben ( ondersteund ) zal het wel geen storm lopen met de verkoop.

    Ik vind het een mooie fiets maar ik vraag me wel af wat die prijzen dan rechtvaardigd. Is het net als velomobielen handwerk ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hun tenen kunnen niet in de spaken. dat lijkt me zo goed als onmogelijk.

      Geen grote aantallen zal wel hoofdreden voor dure prijs zijn.
      het nieuwe metaal bij de nieuwste versie maakte het ook niet goedkoper.

      we kochten deze fiets omdat we denken dat we er ons heel leven verder . De bakfiets was minder interessant nu geen kindjes meer meereden, te groot thuis en in stad.

      storm zal het niet lopen. maar het is spijtig dat er niet fabrikanten zijn die durven afwijken van de traditionele fiets

      Verwijderen