donderdag 5 april 2018

5 jaar verkeerscommissie in Tielt

5 jaar geleden kreeg ik de kans om lid te worden van de verkeerscommissie.
Nu vele vergaderingen later en op de vooravond van de verkiezingen is het tijd om een evaluatie te maken.

Op de vraag of Tielt een fietsparadijs is geworden moet ik negatief antwoorden. Er is weinig veranderd voor de fiets. De auto blijft heer en meester. Buiten 1 nieuw fietspad en een vernieuwd fietspad bij heraanleg van de weg bleven fietsmogelijkheden uit.

Ik kreeg 5 jaar geleden veel geduld toegewenst. Dit is meer dan waar gebleken. Alles gaat zo traag voorruit dat het bijna op stilstaan lijkt.

Fietsdossier Tielt
Ik maakte in het begin een fietsdossier van Tielt. Dit is voorgelegd bij het stad en was dan goed ontvangen. Jammergenoeg is er verder niets mee gebeurd, een schamel punt werd aangepakt maar bijna alles bleef zoals het was. Paaltjes, doorsteken, uitvlakken, ... De simpele punten en oplossingen werden niet aangepakt.

De lijst is ondertussen enkel langer geworden. De 10 punten van in het begin groeiden uit tot een lijst van 65 aan te pakken punten. Deze werd samen uitgewerkt met beweging.net en moet dit jaar bij de pers belanden. Maar voorlopig gebeurd er dus niets mee wat erg vervelend is.
overzicht kaartje.


Evolutie
Op de weg is er dus weinig gebeurd voor de fietser in Tielt. Maar er wordt wel voor gewerkt.

Ik voel en zie een mentaliteitsverandering. Meer mensen nemen de fiets. De fietsenstalling op
school en aan het station staat nu ook in de winter vol.
Waar ons bakfiets de uitzondering was aan de schoolpoort staan er nu wel een 5 tal.

Nu ontbreken enkel nog de infrastructuur aanpassingen voor de mensen die nog net dat kleine duwtje nodig hebben.

Ook op de verkeerscommissie merk ik werkwilligheid voor de fietser. Maar nog niet genoeg. Een parkeerplaats opofferen voor de fiets is nog altijd een brug te ver.

Toekomst
Tijdens de jaren heb ik meerdere mensen gevonden die gelijklopende meningen hebben en zijn mijn connecties gegroeid op politiek en fietsvlak.


Misschien is het tijd voor een stap, de stap om zelf de teugels vast te nemen en een deftige fiets organisatie op poten te zetten??





Geen opmerkingen:

Een reactie posten