maandag 24 april 2017

Mango+ uitlijnen

Ik had een groen vermoeden dat de sporing van mijn banden niet goed is. De marathon green banden rolden wel +12.000km maar het verschil tss de 2 is wel erg groot.
 
Op zicht is er een verkeerde uitlijning te zien. Het linkerwiel staat buiten de wielkast terwijl rechts binnenin de wielkast zit. Dit zijn foto's genomen van de voorkant.
 

De tuintafel bied een mooie werkbank en met een zelfgemaakte houten tool meet ik 1cm uitspoor. Na bijregelen eindig ik met 2mm in spoor.

 
Dunne multitool sleutel kwam al meermaals van pas.

De dag erna kom ik thuis met een gemiddelde van 32km/u gemiddeld. Dat is 2km/u meer dan gewoonlijk en mijn snelste rit in maanden.

6 opmerkingen:

  1. Dan zie je hoe goed het is om af en toe de sporing te controleren!

    Groet

    Erwin (spoort niet) en Tante Lies (spoort wel)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is wat je noemt een merkbaar resultaat. De sporing is nu geregeld, maar heb je ook de camber bijgesteld? Of was dat niet nodig?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. kan je die meten? op zicht leekt die goed. was mijn eerste keer dat ik sporing afstelde.

      Verwijderen
  3. Waarom zou dan maar 1 wiel afslijten? Dan zou het ene wiel veel meer zijn richting hebben kunnen doordrukken dan het wiel wat zo afgesleten is. Is het niet gewoon dat je fiets harder remt aan 1 kant?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. het rechter wiel ging rechtuit als het stuur recht is. het linker wiel stond klein beetje scheef.

      Verwijderen
    2. Maar dan rijd je toch niet rechtdoor? Als de wielen gelijke grip hebben, rij je het gemiddelde van de twee. Als dus eentje uitbuigt, moet het andere wiel dat compenseren. Ofwel; slijt ook harder.

      Of zeg ik nu iets raars?

      De linkerband van mijn Mango+ is ook veel verder versleten, maar ik krijg met geen mogelijkheid de remtrommels gelijk. In parkeerstand remt rechts veel harder, maar bij verder aanknijpen remt links veel harder...

      Verwijderen