zaterdag 21 februari 2015

Fietsperikelen

Het jaar 2015 wordt het jaar van het fietsonderhoud heb ik al willen voelen.
Bijna al mijn fietsen moesten er aan geloven.  

Bandenleed in 2015 

Met Bango had ik al 3 lekke banden dit jaar. Iedere keer een andere band moest er aan geloven onderweg naar het werk. De marathon green guards werden van kant gewisseld om de schuine slijtage te beperken. Een set nieuwe marathon greens ligt klaar maar de huidige zijn nog niet volledig versleten.
De big apple achterband was nog maar vervangen voor de oliebollentocht.

Ook met de roeifiets had ik een leegloper toen ik naar het werk reed. Een plakker dichte het gat maar het mocht niet baten. Een paar dagen in de garage en opeens lost de band met een luide zucht. De oorzaak van de plotse leegloper moet ik nog bekijken.

De johny loco bakfiets stond al 2 keer lek, de rechter band was volledig versleten en een nieuw set werd besteld en gemonteerd.

Mijn oudste dochter haar fiets werd ook niet gespaard van het bandenleed. De achterband ontplofte in de garage met een luide knal. De buitenband was gescheurd over een paar cm.

 Platte banden is 1 ding, maar onderhoud / herstellingen een ander

Onderhoud/herstelling in 2015
Mijn zoon zijn fiets (plopfiets) had ook nood aan onderhoud, hij klaagde dat het zwaar trappen was. en hij had gelijk. De trapas en achteras werden gedemonteerd en ingevet.






De bakfiets zijn kettingkas zat los, een kant van de bracket was gebroken. De nieuw gekochte bracket past, maar de pedalen zitten te ver van de fiets en sleept tegen de kettingkas. waarschijnlijk een bracket voor meerdere kettingbladen.

De damesfiets werd een groot deel vernieuwd en reeds voorzien van:

  • nieuwe achtervelg (fietsenmaker heeft deze gespaakt)
  • nieuw voorwiel met naafdynamo (2de hands aangekocht voor 40€)
  • nieuw achterlicht en voorlicht.
  • nieuwe fietsmand
De kettingkast moest ook vernieuwd worden, daarvoor moet de bracket eruit, maar deze zat moervast. De combinatie van geduld, een spanvijs, veel kruipolie en grote klop met de hamer kreeg ik hem uiteindelijk los.
op de achtergrond de platte 209 roeifiets

Op volgende foto staat bovenaan de trapas uit de bakfiets, in de midden deze uit de damesfiets en onderaan de nieuwe. De nieuwe past maar de trappers staan te ver van de fiets.



Ps: Ik probeer zoveel mogelijk onderhoud zelf te doen, volgende nog nooit fiets onderhoudcursus en leer alles eigen ervaringen of internet. Tips zijn natuurlijk altijd welkom.

2 opmerkingen:

  1. Hallo Birger,

    De nieuwe trapas is te breed, inderdaad waarschijnlijk een voor meerdere kettingbladen. De maten die erop staan geven dat aan, ook op de foto is duidelijk te zien dat de as breder is.
    BC 1.37 x 24 T geeft aan dat het British Standard schroefdraad is, 68 is de breedte van de bracketpot, 131 de breedte van de trapas.
    Op de bovenste trapas uit de bakfiets is geen breedtemaat zichtbaar op de foto, als je die kan vinden en een zelfde breedte kan kopen dan is je probleem opgelost............

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De fiestenmaker zal je wel kunnen helpen met de juiste bracket.Ik neem steevast de oude mee als ik een nieuwe ga halen.
    Ook bij mij was het een " platte banden week ".Donderdagmorgen om 4 u merkte ik dat mijn voorband plat stond.'s Middags hoorde ik een bonkje bij het rijden... er zat een scheur in de buitenband... op 50 m van mijn deur hoorde ik een ferme knal... wat te verwachten was natuurlijk... shit happens...Gelukkig is banden vervangen maar 5 minuutjes werk...

    BeantwoordenVerwijderen