woensdag 31 oktober 2012

Oktober = banden maand






De f-lites bevielen me goed de voorbije 6 maand en 6000km met maar 3 lekke banden. Het zijn comfortabele en snelle bandjes. De draaicirkel word wel erg beperkt maar dat hinderderde mij maar een paar keer .


Het was 3 maand geleden dat ik nog een lekke band heb gehad. Dat kon niet blijven duren. En op 1 maand tijd heb ik 6 lekke banden.

Bango:
2 x linksvoor
2 x rechtsvoor
1 x achter

Bakfiets johny Cargo:
1 x linksvoor.

De band van de bakfiets werd licht opgepompt en snel naar huis gereden om hem te plakken. Een uur later knalt de band van de velg en vernield de buitenband. Een nieuwe binnen/buitenband 24inch heb ik niet op voorraad dus eerst nog naar de winkel en voorlopig met de auto naar de opvang, en dat is niet fijn :(

Op de mango volgen de lekken zich zo snel op dat het tijd werd voor "winter" banden vooraan. Een paar marathon plus banden kreeg ik een paar maand terug cadeau dus leg ik deze op ter test. De achterband vervang ik nog niet en daarmee sta ik natuurlijk de dag erna lek (wet van murphy in praktijk)

Met de marathon plus banden heb ik nu 100km gereden en ik ben er geen grote fan van. Ze zijn traag en hard. De fiets maakt duidelijk meer geluid door trillingen. De draaicirkel is wel verbeterd. Als ik eens zin en tijd heb leg ik de marathons op van vorig jaar, die kunnen er nog een paar 1000km tegen. De marathon plus banden komen misschien nog eens van pas op de flevobike, plooifiets of fietskar.

3 opmerkingen:

  1. Houd er rekening mee dat de Marathon (plus) wat kilometers nodig heeft om in te rijden. Zelf ben ik begin oktober van F-Lite naar Marathon Greenguard gegaan en vond ze in het begin ook voor geen meter rollen, nu zo'n 1000 km verder gaat het wel redelijk. Ik denk dat het zo'n 500 km was voordat het voor het gevoel wat beter ging. Eerder had ik ze ook al gedumpt, maar iemand op LEL vertelde me dat ik ze wat tijd moest geven. De terugweg van LEL op nieuwe F-Lites ging ie meteen lek, dus inderdaad hop de Marathons er weer op :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. bedankt voor de tip. Maar de marathons+ zijn 2dehands dus hebben ze al enkele kilometer gereden.
    Maar ze blijven zeker nog 1000km liggen. in 100km kan je moeilijk een band evalueren. Het psychologische deel is ook belangrijk. Als je hoort dat de banden traag zijn zullen ze ook traag rijden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. zelf het ik nu voor de 2e winter op rij M+ banden op de WaW en ze zorgen wel voor dat iets meer lawaai maar veel trager zijn ze volgens mij niet ik heb er deze week nog een rit mee gedaan waarbij de kruissnelheid niet onder de 35km/h is gezakt. Ik denk dat het in hoofdzaak psychologisch is en misschien rij ik 1à2km trager ik ben toch bijna zeker dat ik onderweg niet hoef uit te stappen om de band te vervangen of te herstellen wat met mijn durano's toch iets anders was.

    BeantwoordenVerwijderen