maandag 22 augustus 2011

Minivizier

Minivizier inleiding
Wim schermers heeft het "uitgevonden" (eerder populair gemaakt): het minivizier. Een klein doorzichtig stukje plastik (lexan) net voor het instapgat zou de luchtstroom moeten verbeteren, de wind uit je gezicht houden en de snelheid verhogen. Wim heeft met een simpel experiment indrukwekkende cijfers gevonden. Iedereen wil het dus proberen. Je kan het vizier kopen zijn webshop, maar zelf maken houd niet veel in als je over het materiaal beschikt.

Minivizier maken
Ik nam contact op met fietser.be en ze konden mij een stuk lexan bezorgen van 100 x 50cm voor 15€. Met een schaar, lijm (pattex, geen nagels of vijzen) en magneten trok ik aan de slag en na 20min had ik een mooi minivizier gemonteerd op Bango. Het gesneden stuk lexan is 85cm lang en 10cm hoog. Er bevinden zich 4 magneten op het vizier en 6 aan de binnenkant van de body. Dit zorgt voor een cleane look en eenvoudig instellen of verwijderen.

Resultaat
Er zijn 2 standen, een hoge en een lage stand. De hoge stand gebruik ik het meest en heeft ook het meest effect. Het grote verschil is de verminderde wind in het gezicht, dit zorgt vooral voor een stillere rit. Maar tegelijk is er minder ventilatie en dus krijg je het een stuk warmer. Dan zet ik het vizier in de lage stand voor iets meer koeling. S' morgens ontstaat er ook condens tijdens het klimmen, dan kijk ik erover of zet het in de lage stand.  Veel geloof had ik niet in de voorspelde snelheidswinst. Maar na een paar ritten moet ik wel zeggen dat er snelheidswinst is. Hoeveel valt moeilijk te zeggen, maar ik kan bv 35km/u eenvoudiger aanhouden dan voorheen.
De installatie met mageneten is fantastisch, een duwtje en het vizier veranderd van positie. En verder staat het muurvast. Er is reeds een volgende lading magneten besteld om andere dingen te bevestigen in de mango.

Conclusie
Iedereen met een mango, strada of quest zou het moeten proberen. Voor 15€  je peperdure velomobiel verbeteren is een goede investering.

hoge stand

Lage stand

3 opmerkingen:

  1. Goed idee met de magneten. Het vizier is een van de volgende projecten. Van alle vermeldingen betreffende het vizier begrijp ik dat er gereden wordt zonder schuimkap. Ik ben ook benieuwd naar de eigenschappen met schuimkap. Heb jij er al ervaringen mee?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Met schuimkap en vizier is het ook lekker rijden, enkel het aanpassen van de spiegels of mijn top licht wordt dan wel onmogelijk.
    De magneten werken lekker maar de lijm was niet sterk genoeg, nu even zonder vizier want ik heb een magneet tekort.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Werkt mooi he? Alleen heb jij de onderste magneten verder naar voren geplaatst dan ik. Op zich een stuk logischer wat jij hebt gedaan; meer ruimte om ze te plaatsen en aan de voorkant is in verband met wind soms de betere keuze. Gelukkig is het bij mij geen probleem.

    Maar ik rijd nu al sinds 6 augustus met het vizier en ben er absoluut tevreden over.
    Leuke aan de magneten is óók dat als je de fiets aan de hand meeneemt, dan zit het vizier in de weg als je de fiets wil sturen aan het stuur. Ik zet het vizier dan gewoon achterstevoren op de body; alleen de middelste 2 magneten klikken dan vast maar dat is genoeg en het stuur is dan mooi vrij.

    Voor de montage moet je anders toch net als ik aan de gang gaan: met Lexan een paar 'ringen' maken die precies om de magneten passen en die ringen op de lipjes plakken. Daar kan dan de magneet in rusten; kan hij minder makkelijk eraf 'glijden'. Bij mij zit de hele boel dus na ruim een maand nog altijd op z'n plek:

    http://velomobielfan.blogspot.com/2011/08/vizier.html
    http://velomobielfan.blogspot.com/2011/08/snelheidstest-vizier-2x-mislukt.html

    BeantwoordenVerwijderen