vrijdag 19 augustus 2011

Flevobike Upgrade

Mijn blog staat al paar weken stil maar mijn fietsen zeker niet. Ik heb ondertussen reeds 430km met mijn Flevobike gereden. Hij ging zelfs mee op vakantie naar puyenbroek om daar rond te toeren s' avonds of om naar de winkel te gaan. Vorige week zondag reed ik er de doortrapperstocht mee met WOL (west en oostvlaamse ligfietsers).
50km rond Tielt aan een gemiddelde van 25km/u

Ook technisch is hij er erg op vooruit gegaan. Het versnellingsbereik was te klein en de derailleur was gescheurd.
Ik heb er even aan gedacht om een naafversnelling te installeren maar om de kostprijs en gewicht te drukken heb ik maar terug voor een derailleur gekozen. Een nieuwe derrailleur, pions, ketting en gripshift zorgen nu voor zorgeloos schakelen (kostprijs: 75€ inclusief montage). Met de 5 extra tanden op het grootste blad is vertrekken eenvoudiger en het bergen klimmen veel beter voor de knieën.
Het schakelen is ook heel handig met de omgekeerde gripshift, het is enkel opletten met de losse versnellingskabel bij het parkeren tegen de muur of het vervoeren in de auto.
Er staat ook eindelijk een fietscomputer op. Ik heb nu een idee van snelheid en deze valt reuze mee. +27km/u is eenvoudig haalbaar. De snelheid is voor mij niet zo belangrijk, hij is vooral reuze comfortabel en kan eenvoudig in de auto (wat ik zijn grootste troef vind)
Ik denk verder na over het installeren van klikpedalen. Dat lijkt met nog relaxter rijden en sturen, ik test dit in de komende weken.
Oude situatie


nieuwe situatie

omgekeerde gripshift

fietscomputer



Geen opmerkingen:

Een reactie posten