vrijdag 28 september 2018

Bango Nieuwe batterij

Er zitten 2 verlichtingscircuits in Bango.
1 hoofdcircuit voor gezien te worden + claxon + richtingaanwijzers. Dit circuit ligt altijd aan.
1 voor een extra lamp die wordt gebruikt om te zien

Het hoofdcircuit beschikt over 2 batterijen die via schakelaar kunnen worden geselecteerd.

De 6 jaar oude batterij beschikt niet meer over zoveel sap al in het begin en moet een pak meer aan de lader dan vroeger. Tijd dus voor een vervanging.

Mijn Mango+ beschikt over een 6V installatie. Dat beperkt de batterijkeuze een pak, je kan enkel opteren voor Ni-Mh batterijen van max 4500Mah of een loodaccu.
Alle verlichting ombouwen naar 12V vind ik dan net een stap te ver voor een 7,5 jaar jonge fiets.

Een oud idee steekt de kop op om spanning convertor te installeren die een hogere spanning naar 6V. Dan direct maar een paar dingen besteld zoals een convertor die tss de 9-32V omzet naar 6V. De batterijkeuze is dan bijna onbeperkt.

De nieuwe batterij werd ook besteld en het werd een modelbouwaccu met 3 cellen. spanning tss de 10,5V-12,6V van 5000Mah.

Testopstelling.  met nieuwe batterij.
Dubbele spanning en meer capaciteit. Dat betekend normaal dubbel zo lang licht.

Voor een Ni-Mh batterij is een te lage spanning niet schadelijk. Maar een lithium batterij te diep ontladen is nefast.
Om diep ontladen te voorkomen opteerde ik voor een voltage display. Zo kan ik op tijd ten allen tijden de resterende spanning aflezen. Gewoon opladen wanneer 10,5V is bereikt
Een automatische bescherming kon ook. Maar ik heb liever dat ik de batterij iets te diep moet ontladen dan in een uitzonder geval opeens zonder licht te moeten rijden.

2de Testopstelling van links naar rechts: testbatterij / zekering / schakelaar / voltmeter / dv convertor // eindspanning = 6v
 
 
De batterijen bevinden zich achter de stoel. De kabel rechts met controller is deze voor de achterste led strip
 


oude baterij op 6v (energ lable net zichtbaar) en nieuwe batterij in blauw

Linksboven voltmeter van lithium batterij. Eronder de 6v spanningmeter voor de nimh batterij.
Via een on/off/on schakelaar kan ik kiezen tss nieuwe lipo of oude nimh batterij

Link onder de afstandsbediening voor de achterste ledstrip. deze kan knipperen of feller worden gezet.
Rechts een appart circuit voor mijn rechterlamp met volt/ampere meter.




Deze nieuwe opstelling is nu een maand in gebruik en goedgekeurd. Het opladen moet maar 1 keer in 2 weken en ik rijd meer met verlichting dan vroeger.
De batterijstand is duidelijk afleesbaar en niet storend.

Vaak krijg ik de opmerking dat ik goed zichtbaar ben in het duister. Dat zit alvast goed.
Maar het kan altijd beter.
Zo heb ik nu een testopstelling met 150 extra leds. Maar dat is voor een andere keer.

2 opmerkingen:

  1. In combinatie met een Cyo DC is 6V gewoon een slechte keuze. De koplamp haalt dan niet z'n maximale output niet behalve als de accu nog bijna vol is.

    De 6V accu is vol overigens 7V en leeg 5V. Als je een outputvoltage kunt instellen zou ik dat wat hoger dan 6,0 doen.

    Maar die spiegellampen zijn geen Cyo's, toch?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De lampen zijn b&m IQ speed. Het klopt dat die pas hun volle sterkte geven op iets hoger voltage. De gekozen DC/DC convertor kan ik niet aanpassen.
      De dimstand op 6V is meer dan voldoende om deftig gezien te worden.

      In de rechtse lamp is de driver al vervangen en die geeft altijd volle vermogen. Dat is mijn lamp om te zien en beschikt over een aparte accu.

      Verwijderen