zaterdag 14 oktober 2017

Op reis dag 5 en 6

De laatste 2 dagen van mijn fietsvakantie moesten toch ook nog op mijn blog landen.
Dus ......

Dag 5
De mist verdween toen we het lokale dorp verlieten en het was direct klimmen geblazen.
We kregen een klim van 300m voor de kiezen. Bijna een half uur zwoegen naar boven, hartslag +150 en snelheid minder dan 10kmh.
Afzien, zweten, doorbijten.
Het kleinste voorblad gaf problemen dus maar op het middelste naar boven, met een veel te trage cadans van 50 rpm tot gevolg.

Het zwaarste voor de dag zat erop maar het totale aantal stijgen lag op 950m.
Stijgen betekend ook afdalen, de mooiste afdaling was langs een LF route dwars door het bos die kilometers doorging.


8% helling. was blij om boven te zijn.
Tijd voor een foto tijden een prachtige afdaling
In de namiddag moesten de accu's van Brecht en Jan worden bijgeladen, we gingen eerst een chimay drinken in Chimay, maar de werkzaamheden aan het café zorgden ervoor dat we doorreden.
20km verder in de Middle of nowhere was er geen café te bespeuren dus klopten we aan bij de lokale bevolking. Bijna het hele dorp van 5 inwoners kwam kijken naar de fietsen terwijl ze werden geladen.

Toen we de laatste kilometers inzetten begon het tegen te zitten. Eerst een route die offroad was. Met gevolg dat de staart van de waw ergens tegen aansleept.
Geveerde waw met roloff en kettingafschermer en ondersteuning.
het neusje van de zalm dus.

Na het herstellen volgt er later een lekke marathon Plus, de onfeilbare band faalt door een simpele doorn.

Als kers op de taart was de camping waar we naartoe reden al 2 jaar dicht.

Om 18u30 kwamen we versleten aan op een andere camping 8km verder. Er was geen levende ziel te bespeuren op de camping en dat gaf een speciaal gevoel. De zelf klaargemaakte pasta heeft na een zware dag meer dan gesmaakt.
de camping voor ons alleen. (de caravans waren onbewoont)
Dag 5 Fumay - Felleries Afstand: 94,51 km - Gemiddelde 21,2 kph - 963 m
Stijging

Dag 6
Tijdens de dagen ben ik geëvolueerd / gepromoveerd tot navigator en routeplanner. Met osmand stippel ik de route uit en het is nog een 155km naar huis, maar er zijn nog 2 dagen en het eerste doel/camping ligt op 100km in Doornik.

Het parkoer is grotendeels vlak en 90% langs oude spoorwegbedding of jaagpaden. Het eerste stuk gaat over voie verte de l'Avesnois, een prachtige oude spoorwegbedding in het groen.

In Dour is de middagpauze, de kaart wordt bekeken en we liggen voor op schema. naar huis is het nog een 100km, en daarvoor hebben we nog een hele namiddag. Brecht en Jan komen snel met het idee om vandaag naar huis te rijden zodat er morgen een dag op het gemak overblijft. Stilletjes had ik al gehoopt om direct naar huis te rijden naar mijn vrouw en kinderen en zeg dus geen neen.

Met het uitzicht van een goed bed en warme ochtend wordt er lekker doorgereden en rond 18u30 kom ik thuis met 154km op de teller.
De voorlaatste dag die opeens de laatste dag werd was terug een mooie dag met veel zon, prachtige spoorwegbeddingen en jaagpaden. Waarom zou je ver reizen als er in eigen land (of net over de grens) zoveel te ontdekken is.

Vandaag was ook een hoogtepunt voor mijn reeds 6,5 jaar durende avontuur met Bango. We bereikten een nieuwe mijlpaal van 70.000 km. Ik kan mij geen betere fiets wensen, hij heeft me in alle jaren al ver gebracht zonder zorgen.

70.000 km op de teller.

Dag 6 Felleries Doornik Thuis Afstand 154,25 km - Gemiddelde 24,4 kph - Stijging 273 m



6 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd met de 7e ster!

    Heb je het neusgat van de koplamp ook dicht gelamineerd? Of doet dat dienst als afdichtbaar ventilatiegat?

    Parkeer je altijd op privé-terrein? (Qua diefstal van de spiegellampen)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het licht in de neus is paar jaar terug gesneuveld. ik gebruikte deze weinig tot nooit en miste deze niet.
      Het doet nu inderdaad dienst als afdichtbaar ventilatiegat.

      de 2 lichten bovenop geven een mooie symmetrie.
      Meeste tijd staat de fiets op privégrond. Soms staat de fiets een uur aan het zwembad en heb nog nooit ingezeten met diefstal van de lampen.
      Er lopen ook draden naar binnenin. Als je deze zou stelen moet je binnenin nog loskoppelen en nog over een geschikte batterij beschikken.

      Verwijderen
    2. Dat is waar. Maar ik heb al eens meegemaakt dat ze een Cyo van m'n fiets gejat hebben, inclusief kabel, die volledig in een gootje zat.

      Verwijderen
  2. Birger, proficiat met je 7e ster! Een mooie mijlpaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is natuurlijk ook zo dat een velomobiel is ontworpen voor een bepaald doel en dat zal blijven doen tot hij wordt verwaarloosd. Dat doel veranderd niet, ondanks dat er velomobielen met andere eigenschappen bij komen.

    Bij mij is er (ook) geen prikkel een andere velomobiel aan te schaffen, de voordelen zijn gewoon niet groot genoeg bovenop wat ik al heb. En wat ik niet heb pas ik liever aan op de huidige velomobiel, omdat het niets met harder rijden te maken heeft. ( tenzij in de regen :-))













    BeantwoordenVerwijderen
  4. Birger, ook van mij van harte gefeliciteerd met je zevende ster!

    BeantwoordenVerwijderen