maandag 22 mei 2017

Bango claxon vervangen door 120db alarm horn

De standaard claxon van mijn mango+ werkt enkel goed als de batterij vers is geladen. Deze verbruikt teveel stroom en bij gebruikt zakt de spanning en het geluid is dan zwak en klinkt niet goed. Ik gebruikte de claxon daarom bijna nooit.

In het verre china vond ik een vervanging voor de 6v brommer claxon, voor 2€40 moet ik dit proberen.

Na 3 weken krijg ik het pakketje binnen en installeer het mooi in de neus. Wat maakt dit ding een kabaal, en verbruikt slechts 200mA.
Ideaal voor automobilisten om aandacht te vragen of van ver al een fietser te waarschuwen. Een korte duw levert een korte piep. maar blijf je claxonneren krijg je een alarm geluid.
Het is niet de bedoeling om achter een fietser te rijden en deze van zijn sokken te blazen. Maar voor fietsende jeugdige tegenliggers die op hun gsm bezig zijn werkt het goed, 100m op voorhand een korte stoot en ze kijken wel op.

Ik test dit nieuwe speelgoed nu een tweetal weken en gebruikte hem al regelmatig.

Hoe lang de alarm speaker zal overleven in een velomobiel zal de toekomst moeten uitwijzen.

andere connectors erop

simpele steun om te bevestigen

en klaar

Een geluidsfragment voor een idee.



8 opmerkingen:

  1. Lekker geluidje, voor de prijs hoef je het niet te laten!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hebt een overbodige 'h' bij '200 mAh' staan. Als het de stroom tijdens gebruik is, hoort die 'h' er niet.

    Maar dat zwakke toeteren als de accu leger raakt; dat is een functie! Zo kun je zien hoe vol je accu nog is. Lang voordat het een zielig gepiep begint te worden neemt namelijk de helderheid van je koplamp af tijdens toeteren.

    Nou ja; dat is althans mijn secundaire claxon-gebruik.

    Heb je de top eraf gehad om dat China-alarm te monteren?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. je opmerking is inderdaad juist ivm de mAh en aangepast.

      een betere optie vond ik een voltage/stroom meter om de status van de batterij in de gaten te houden.
      https://bickyenzijnfietsen.blogspot.be/2012/11/mango-installatie-voltampere-meter.html

      De top moest er niet af om de claxon te monteren, dat kan gewoon via de voetgaten

      Verwijderen
    2. Interessant; jouw mango heeft nagenoeg hetzelfde dashboard als die van mij. Al heeft die van mij nog een weerstand na de knipperautomaat. Al heb ik de accu('s) niet achter de stoel, maar op de linker wielkast en zijn de USB aansluitingen en spiegellamp weg wegens defect en zit er dus een gat en twee loze schakelaars.
      Er lijkt ook dikker draad te zijn gebruikt in jouw Mango+.

      Nu ik daar aan denk... volgens mij heb ik die weerstand uitgesloten bij mijn herstelwerkzaamheden afgelopen week. Als in; de verbinding van knipperautomaat naar stuur gaat niet meer over die weerstand. Maar geen fellere knipperlichten vergeleken met alarmlichten.

      Verwijderen
    3. ik vind de elektronica erg amateuristisch met veel improvisatie. - Krimpkousen die niet zijn verward.
      - grote aansluitingen in een kleine ruimte
      - te dunnen draden
      - ...
      Een deftige kabelboom met een simpel aansluitbord zou alles mooier en beter maken

      Verwijderen
    4. Wat is er mis met die draden dan? Er gaat hooguit een keer 1A doorheen, dan is 0,34 mm^2 gewoon prima.

      Verwijderen
    5. Dunne draden bevestigen met schuifstekkers is vragen om problemen.
      Het getril van een vm is niet van de boes en na enige tijd onstaan er dan onderbrekingen.
      voor de stroom is het inderdaad niet van toepassing.

      Verwijderen
  3. Ik heb op m'n koersfiets een hornit gezet. Om inderdaad op afstand te kunnen waarschuwen en dat auto's me horen. Helaas merk ik niet altijd een positief effect. Te ver, wordt er niet gereageerd en te dicht wordt er niet vriendelijk gereageerd. En zo is het altijd iets he :)

    BeantwoordenVerwijderen