maandag 8 augustus 2016

Roeifiets Thys 209 Onderste lager vervangen

Na een top roets maand in juni met 510 km was de pret gedaan in juli. Tijdens het onderhoud begin juli ontdekte ik dat de onderste lager muurvast zat.
Er werd al snel 2 nieuwe lagers opgestuurd door Derk. (zo heb ik er ook eentje reserve)
De montage instructies waren terug te vinden op http://www.rowingbike.com/faq/

Het duurde meer dan een maand voor ik er eindelijk tijd voor vond (drukke agenda en vakantie) maar dit weekend had ik eindelijk tijd voor de operatie.
De 209 ging op de operatietafel en met bibberende handjes haalde ik de organen eruit.

209 op BiciSupport Duemila


Zo een eerste keer een operatie uitvoeren is altijd goed opletten, voor je het weet ben je iets vergeten, omgekeerd gemonteerd of iets gebroken door verkeerde demontage.
Maar alles ging vlot en de voetenslee heeft nu weinig geheimen meer.
De ring afhalen ging super gemakkelijke en vond ik altijd een onding om te reinigen op de fiets, dit kan nu in de toekomst anders.
Na reiniging en vervangen van het kritieke orgaan werd de patiënt met succes geanimeerd en de eerste testrit naar het werk zit er al op.

Organen van de patient

Geen revolver meer

2 opmerkingen:

  1. Met een voorspatbord blijven de lagers veel langer goed. Aan de andere kant een lager kost niet zoveel, als je het zelf kan vervangen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. door de SON naafdynamo is een voorspatbord geen optie. of ik zou het in een 406 wiel moeten spaken.
      heb nu 10€ betaald voor 2 lagers inclusief verzending, en nu ik weet hoe het moet kan ik deze vervangen in 15min

      Verwijderen