donderdag 27 augustus 2015

Bango onderhoud en 3 tochten in 1 week

Bango Onderhoud

Met 48.000 km op de teller kan mijn mango+ wel wat onderhoud gebruiken. Deze beschikt nog over de originele ketting en tandwielen. Het regelmatig toevoegen van olie heeft een mooi laag vet en vuil onderaan de fiets achtergelaten. De kettingbuizen zijn vuil en aan de kettingspanner zie je een hoop vuil kleven.

Alles gaat eruit, wordt gereinigd en geolied maar niets wordt vervangen, dat gebeurd later nog wel eens.
De kettingbuis van de trekkende ketting gooi ik eruit en voeg een beugel toe aan het kettingwiel zodat de ketting er niet kan aflopen (wat vroeger werd voorkomen door de kettingbuis)

Ook de achterste ketting gaat eruit en zelfs de volledige achterbrug. Daar vind ik na 4 jaar eindelijk de geluidsbron die er al sinds dag 1 inzit. De ketting "zaagt" in de achterbrug. Bij het hermonteren zorg ik dat de ketting een halve cm lager zit en probleem opgelost.

ingezaagde achterbrug

Het was een hele klus, vooral de ketting terug op spanning krijgen was het moeilijkste. Na het verwijderen van 4 schakels en aanspannen van de kettingspanner draait alles naar behoren, stiller en vlotter dan voordien. De aandrijving is vooral properder geworden, de laag vet/vuil was wel erg dik.
Tijd voor een testritje, en geen kleintje.

BBQ Tocht Ligfietsers.be: Zaterdag 15 aug - 220 km

Ik trek naar de jaarlijkse BBQ tocht van ligfietsers.be in Hamme. 75km naar de start van de toer voor een 80km toertocht. De "testrit" eindigd met 220km op de teller zonder ketting/schakel problemen.

ik ben niet de enige VM rijder

mooie poepkes

West-Vlaanderens mooiste: Donderdag 20 aug - 150 km

Ieder jaar wordt er in Roeselare West-Vlaanderens mooiste gereden, een 4 daagse fietstocht die je vele uithoeken van west-vaanderen laat zien. Normaal rijd ik enkel de zondag mee, maar de gelegenheid doet zich voor om de 100km tocht op donderdag mee te rijden samen met mijn vader. De tocht gaat richting kust. In het terugrijden gaat het goed vooruit en we rijden de volledige terugweg bijna constant +30km/u. Knappe prestatie van mijn pa; RESPECT
Dagtotaal : 150 km
mijn vader stond jammer genoeg net niet op de foto

West-Vlaanderens mooiste: Zondag 23 aug - 100 km

Naar jaarlijkse gewoonte rijden we de zondag mee met WOL van ligfietsers.be aan West-Vlaanderens mooiste. Met 3 velomobielen, 1 trike, 2 ligfietsen en 2 Tretsen aan de velomobielen hebben we veel bekijks. Het is stralend weer en de 50km vliegen erdoor.
Dagtotaal : 100 km

West-Vlaanderens mooiste

 Conclusie 

De diepe reinigingsbeurt was geen overbodige luxe. Maar de ketting en volledige aandrijving zouden best volledig vervangen worden na jaren/kilometers slijtage. Ook de uitlijning van de wielen en onderhoud van de stuurinrichting zou moeten gebeuren.
Een dringendere zaak is een nazicht van de electronica: de knipperlichten en mist/rem licht weigeren namelijk dienst. Maar dat is voor een volgende keer. Eerst terug wat kilometers maken.

afgereden met de VM in grote week tijd


Geen opmerkingen:

Een reactie posten