dinsdag 7 juli 2015

Roetsen deel 3 : Kattenbergroute


Jaarlijks staat de Kattenbergroute op het programma. Een fietstocht georganiseerd door het oostvlaamse Provinciecommando ten voordele van Sint-Lievenspoort in Gent.
Sint-Lievenspoort is een organisatie die zich inzet voor mensen met gehoorproblemen. Mijn petekind is doof geboren maar kan door hoogtechnologische implantaten toch horen. Wekelijks gaat hij op bezoek bij Sint-Lievenspoort. Een extra reden om aan deze fietstocht deel te nemen.

Maar met welke fiets?

2 Jaar terug reed ik de tocht met de velomobiel. De tocht gaat een groot stuk door de Vlaamse Ardennen en is dus niet vlak. Niet ideaal voor met een velomobiel, het was te doen, maar niet goed voor de remmen want er zijn veel afdaling met korte bochten.

Vorig jaar reed ik met de reserve koersfiets van mijn vader. Een koersfiets is ideaal om te klimmen, maar ik herinner me de zadel/schouderpijn nog.

De 209 met zijn 13kg en 220mm snek heb ik oorspronkelijk aangekocht met in het achterhoofd de vlaamse ardennen. Er werd al veel geroetst in het voorjaar en ik ga ervoor: 90km in een niet vlak parkoer.

De tocht
Mijn vader en broer fietsen ook mee. Het weer is zalig, de snelheid is rustig en het vlot goed. Na 25 km begint het heuvelachtig te worden. Wat ik verlies in het stijgen wordt goedgemaakt in het dalen. Bijna halverwege op 40 km wordt de berendries voorgeschoteld. 900m met max 12%. Ik sleur me naar boven en de grote snek wordt volledig benut. Ik geraak boven zonder stoppen/afstappen en ben heel tevreden. In de afdaling die volgt rijd ik een max 70km/u.

Berendries
We zijn nog niet uit de vlaamse ardennen en mijn armen/schouders geraken volledig verzuurd. De 2 bevoorradingen kort na elkaar waren meer dan welkom. Na 60 km wordt het gelukkig terug vlak. De laatste 30km zijn zwaar voor de armen/schouder maar het gaat nog vlot. Ik ben heel blij om na 90km te kunnen genieten van de welverdiende barbecue.

Nieuwe records met de roets
* 90km dagrecord, ik hoop deze zomer een dagtotaal van 100km te kunnen rijden.
* 70km/u in bergaf
* 12% klimmen

het parkoer met hoogtemeters




1 opmerking:

  1. bent bijna aan men huis passeert zie ik .herzele en zo raad ik ook aan
    900hoogte meter is mooi ,maar voor me een wekelijks iets
    met de roets de koppenberg proberen zou wel uniek zijn denk ik ,
    ik doe zeker niet na met de roeifiets

    BeantwoordenVerwijderen