zondag 25 augustus 2013

Oudjes en nieuwtjes


Kilometer vreten
Er werd nog niet veel gefietst naar het werk dit jaar door vele cursussen.
De teller staat na 8 maanden op 5000km terwijl dit vorig jaar al 7300km was.
De laatste maanden kon ik wel genieten van enkele toertochten met WOL (west en oost Vlaamse liggers)

2013-07-21Toerke naar ribbelstroken100
2013-07-28WOL Gentse buitenband160
2013-08-04WOL kanalentocht200
2013-08-25WOL Westvlaanderens mooiste100

In juli reed ik zelfs 300km met beide vouwfietsen.

Woon werk verkeer
Deze week ging het naar het werk wat minder, het was maanden geleden dat ik nog een volle week pendelde en dat voelde ik in de benen. Vrijdag ging het al iets beter door de banden iets harder te zetten en met de racekap te rijden. Met een temperatuur van 25°C was dat zelf goed te doen, je zit uit de zon en dat scheelt een hoop.

Nu nog 1 volle week pendelen en op 5 september mag ik terug de mango inruilen voor de vouwfiets en treinen naar Brussel. Het goede nieuws is dat mijn nauwkeurig bijgehouden fietssaldo net op 0€ zal staan na 2,5 jaar negatieve balans, maar daarover in een volgend bericht meer.

Verlichting
Verder word er reeds aan de donkere tijden gedacht en bestelde ik een voltage convertor naar 12V en 2 witte led strips. De achterste led strook zou harder moeten branden op 12V. Over deze led strook ben ik erg tevreden, het verbruik valt binnen de perken en de zichtbaarheid is goed.

zondag 18 augustus 2013

Onderhoudswerkzaamheden

Het is stil op mijn blog, dit niet enkel omdat het zomer is maar vooral omdat ik veel cursus moet volgen in Brussel en met extra werkzaamheden thuis er weinig tijd en zin voor de computer overblijft.
Er gebeurde wel veel onderhoud aan bijna alle fietsen. Dus nu in 1 uitgebreid bericht

Flevotrike
De flevotrike zitting werd onder handen genomen: volledig afgeschuurd, gaten gevuld, terug geschuurd, gevuld, geschuurd en uiteindelijk geschilderd. Het resultaat is niet perfect maar voor een eerste maal met deze materie te werken is het voor mij bevredigend. Wanneer ik keer tijd heb moet de frame ook eens geschuurd en herspoten worden.
veel lijmresten en gaten
na veel schuurwerk
alles geplamuurd en geschuurd
eindresultaat
Johny Loco
Een nieuw achterlicht vervangt het vanaf begin slecht functionerende achterlicht. Het is schandalig dat er zo een slecht achterlicht bij zo een mooie fiets wordt geleverd.
Bij het trappen voelde en hoorden we gekraak (heel vervelend). Na wat zoeken was het probleem simpel van de baan door de trapas aan te spannen en te smeren. De pedalen werden ook vervangen door enkelzijdige spd (bedankt Ronny voor de schenking)

Brompton
Een maand heb ik gebruik gemaakt van de Brompton om naar Brussel te treinen. Na 2 weken sneuvelde het voorlicht, 2 dagen erna het achterlicht. Een nieuw lampje herstelde tijdelijk het voorlicht, maar na dit 2 keer vervangen te hebben zal ik op zoeken moeten naar sterkere lampjes. Het achterlicht werd vervangen door een ander led achterlicht van 4€. Kijken hoe lang dit overleefd.
Ook de achterderailleur deed even moeilijk, na even zoeken bleek de kabel niet de correcte lijn te volgen.

Vero vouwfiets
Ook hier werd er aan de verlichting gewerkt. De achterreflector werd vervangen door een achterlicht op batterijen (terug bedankt Ronny voor de schenking)

Mango
Het moest er keer van komen ==> Bango onderhoud.
De teller staat op 27.000 km en veel echt onderhoud is er niet gebeurd (zie het onderhoudsboekje)  buiten de ketting smeren en bandjes vervangen/blazen en wat kleine werkzaamheden.

Overlangs kon ik er niet onderuit, er stond een tocht van 170 km op het programma met vele afdalingen. De remmen gaan open en worden uitgeblazen, gekuist en aangespannen.
Maar na 20km breekt de linker remkabel en mag ik bij de lokale fietsenboer (Plum in Gent) een nieuwe kabel installeren. Tijdens de installatie merkt ik dat de rembuiten kabels ook aan vervanging toe zijn en stop in de namiddag bij fietser.be voor een paar jagwire kabels. Deze worden pas 2 maand later vervangen.

Er zat al enige tijd veel speling op het stuur. Het nieuwe stuurblokje dat al een half jaar in de kast ligt wordt eindelijk geïnstalleerd.

Verder werd de ketting gesmeerd en de fiets volledig gewassen en uitgebreid in de wax gezet. Alle krassen verdwenen als sneeuw voor de zon en de fiets blinkt als nieuw.