zaterdag 24 november 2012

Mango installatie volt/ampère meter

In mijn mango+ zitten 2x 6v nimh batterijen geïnstalleerd. Ik gebruik deze tijdens de winter een week, laad ze op en gebruik dan de andere batterij een week. Er zit geen schakelaar op dus het wisselen gebeurd door het loskoppelen van de connectors. De ene batterij houd zijn spanning beter dan de andere, wat resulteert in het dimmen van de IQ speed lichten na enkele minuten (heel vervelend). Ik gebruik de slechte batterij vooral bij schemerdonker en verlichte wegen, dan is de dim functie meer dan genoeg om gezien te worden.
Om een beter zicht te hebben op de gezondheid van mijn batterijen en wanneer op te laden bestelde ik een volt/ampère online. Met een spanning meter was ik al tevreden, de stroom meter is handig meegenomen. Kan ik perfect zien hoeveel wat het verbruik is.

De eenvoudige installatiemethode: toevoer kabel in 2 knippen, 2 connectors op solderen en  volt/ampère meter tussenplaatsen.
Maar ik wil ook een schakelaar om snel te kunnen wisselen van batterijen. en liefst allen in het oorspronkelijk schakelpanneel. Vandaag had ik wat tijd over dus kies ik voor de moeilijke methode.

Zo ziet het eruit voor ik begon


5 minuten prutsen met een mes later:





Verdomme zit er daar veel in. schakelrelais, usb convertors, knipperlichtautomaat, ....
Na het doorsnijden van de juiste draden (voel ik me even een ontmijner), installeren van dubbele een schakelaar en in serie plaatsen van de volt/ampère meter werkt alles terug.

Het terug bevestigen aan de wielkast bleek een lastige klus. Gelakte glasvezel/epoxy lijmt nogal moeilijk. Epoxy lijm heeft de klus geklaard.
Veel verschil is er niet, enkel een grotere schakelaar bovenop en een kleine display bovenop maken het verschil.


Ieder 4 seconden wordt er afwisselend de stroom / spanning getoond.

Wisselen van batterij gaat nu handig via de schakelaar. Waarschijnlijk installeer ik binnenkort een 7.2 batterij want met de "goede" batterij treed de dim stand ook soms op.

voor de liefhebbers nog het schema:











6 opmerkingen:

  1. Hallo, ik zie dat bij de Mango de knipperautomaat en de buzzer in het dashboard verwerkt zijn, dat zit zo goed beschermd tegen vocht, dat zouden ze in de Strada ook moeten doen, vooral m'n buzzer is soms helemaal nat en maakt dan minder goed hoorbaar geluid.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is ook mooier als de knipperautomaat is ingewerkt.
      ook de batterijen zitten op de kleerhanger en zie je dus niet.
      het oog wil ook wat :)

      Verwijderen
  2. had je niet beter een rechthoekje kunnen uitsnijden / zagen in de oorspronkelijke behuizing en daar de display plaatsen? Ziet er net even wat netter uit denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dit genoot ook mijn voorkeur, maar er is gewoon geen plaats in de behuizing om de meter in te plaatsen. Alles zit bomvol en iedere cm aan de binnenkant is bezet met knipperautomaat, spanningregelaar, schakelaar of snelheidsmeter. ik ging nog kijken of ik het niet mooier kan afwerken met zwarte tape.

      de flits van het fototoestel doet de binnenkant er wel anders uitzien. Het meterke valt niet zo op in de fiets omdat hij redelijk diep in de fiets zit

      Verwijderen
  3. Houdt dit niet meer in dan twee draadjes aansluiten ? Niks in te stellen ? Dan is het wel een eenvoudig systeem om de diverse boordspanningen in het oog te kunnen houden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. inderdaad eenvoudig aan te sluiten en niets in te stellen.
      Normaal gewoon de draad in 2 knippen, 4 draden aansluiten en ertussen zetten,

      het gaat ook met 2 draden voor spanningsmeter en nog eentje voor stroommeting.
      min 5v, max 30v, max 30A

      Verwijderen