dinsdag 20 september 2011

Flevobike / trike

Ik ben op zoek naar een trike achterstuk voor de bike. Het zou een boel extra opties openen zoals het vervoeren van de kindjes, gaan winkelen of transport van materiaal.

De foto hiernaast is een prachtig voorbeeld van de combinatie fietskar/flevo trike. Het wordt misschien toch eens tijd om die laspost aan te schaffen. (zie ligfiets.net/zelfbouw voor meer foto's)

Een volledige trike is misschien ook een optie, zo heeft mij vrouwke ook eindelijk een ligfiets :) en kan ze er de deugd van ontdekken.

Ik rijd nu ook met klikpedalen op mijn bike en dat bevalt me best. De snelheid en comfort is hoger. De stabiliteit en wendbaarheid worden niet beïnvloed. Het rijden door putten (wat voor een stuiterend voorwiel zorgt) is minder gevaarlijk want mijn voeten blijven ingeklikt. Niet aangeraden voor beginners, maar eens je weg kan met de bike is het zeker een aanrader.

Ook de fietskar wordt achter de Bike gespannen, het fiets nog lekker ook maar de bevestiging moet nog beter.

Verder wordt er nagedacht over een deftige verlichting en ventilerend kussen.


dinsdag 13 september 2011

Banden perikelen 4 platte banden in 3 weken


Lek 5
28 augustus had ik een lekke achterband tijdens Roeselare fiets. Een klein stukje glas had zich door de Big Apple achterband geknabbeld. Deze doet al 7500km dienst en het profiel is reeds enige tijd verdwenen. Niet verwonderlijk dus. De Big Apple werd vervangen door een Marathon.

Lek 6
Een week later (4 sep) moet ik zondag vroeg vertrekken voor een parade in Zulte - Machelen. Tijdens het aantrekken van mijn schoenen zie ik een volledig lege achterband. De Marathon eraf, de Big Apple er terug erop met een reserve binnenband, blijkt deze reserve binnenband ook lek. Bij gebrek aan reserve binnenbanden leg ik de oude erop omdat ik geen lek vind. Met mijn grote pomp en nog een reserve binnen en buitenband (die ik pas zie net als ik wil vertrekken) rijd ik naar Gavere. Geen probleem tijdens de heen en terugrit. S' avonds vind ik terug een lege achterband. Blijkt er na zorgvuldig zoeken een minuscuul gaatje in de band te zitten. Plakken die handel en terug opleggen.

Lek 7
Een paar dagen later (7sep) zie ik s' avonds (ik controleer nu altijd de banden voor het slapengaan) terug een lege achterband. Blijkt de binnenband gescheurd te zijn langs de binnenkant (3cm). Het was al een oud binnenbandje en waarschijnlijk teveel druk op gezet. Ik neem het besluit om een kojak achteraan op te leggen. Ik reed nu al 1400km lekvrij met 2 kojaks vooraan dus het proberen waard. Snelheidsverschil ondervind ik niet maar merk wel een hardere wegligging, ik heb ook al gemerkt dat de kojaks veel snelheidsgevoeliger zijn bij drukverlies. Tijdig oppompen is de boodschap.

Lek 8
2 dagen later op vrij 9 sep parkeer ik s' middags (halve dag verlof) mijn fiets in de garage en hoor een gesis. Niet de achterband maar de band rechtsvoor blijkt stilletjes te lossen. S' avonds zit er nog altijd druk op de band maar niet veel. Ik vervang hem s' avonds nog snel voor ik naar maes B-Music Box stu bru vertrek in Roeselare (ik ging niet met de fiets).
Er zit niets in de band maar de binnenband zat dubbel gemonteerd en op de plooi zit er een piepklein gaatje. Een nieuwe passende binnenband is snel gemonteerd.

Conclusie
Ik had het geluk dat al deze lekken in de luxe van mijn garage kon stoppen. Hopelijk nu terug een tijdje lekvrij.
De nieuwe bestelde banden die volgende week aankomen zullen alvast helpen. Een nieuwe Big Apple en Marathon Green Guard zullen zich mogen bewijzen deze winter.