maandag 21 maart 2011

Tielt Volksraadpleging: uitslag

Van de site van Tielt
Op 20 maart 2011 organiseerde het stadsbestuur van Tielt een volksraadpleging over het al dan niet verkeersvrij maken van de Markt tussen de Bruggestraat en de Nieuwstraat. De Tieltse burgers die 16 jaar of ouder zijn, konden tussen 8.00 en 13.00 uur hun stem uitbrengen op de vraag “Wenst u dat er vanuit de Bruggestraat en de Kortrijkstraat opnieuw verkeer richting Nieuwstraat toegelaten wordt?”.  De deelname aan de volksraadpleging was niet verplicht. 8213 personen kwamen stemmen, meer dan de wettelijk gestelde grens van 3.000 deelnemers. Er waren 16.502 Tieltse inwoners die hun stem konden uitbrengen (16 jaar of ouder op datum van 20 maart 2011 en ingeschreven in de bevolkingsregisters van de stad Tielt op datum van 18 februari 2011).

De uitslag van de volksraadpleging is als volgt:
Op de vraag “Wenst u dat er vanuit de Bruggestraat en de Kortrijkstraat opnieuw verkeer richting Nieuwstraat toegelaten wordt?” antwoordden.

  • 5681  personen JA
  • 2473 personen NEEN
  • 59 personen stemden ongeldig.
------------------------------------------------------------------------
Jammer, maar er zal dus terug verkeer worden toegelaten op de markt. Koning auto wint. De aanslepende discussie kan eindelijk worden opgegeven. Ik zal er dan ook verder geen woorden aan vuil maken.


Als optimist zie ik wel 2473 gelijkgezinde zielen. Mensen die verder kijken dan hun eigen gemak en die inzien dat de auto niet overal moet komen, dat het centrum voor de zwakke weggebruiker is en de auto naar de buitenrand moet worden verwezen.
Ik denk aan nieuwe manieren om fietsers in Tielt te steunen:
  • Een fietsersbond regio Tielt oprichten?
  • Het grote Tieltse fietsdossier uitwerken dat al lang in mijn hoofd rondspookt?
  • Fietsknelpunten openbaar op een blog aankaarten zoals Fietsbult in Gent

 

zaterdag 19 maart 2011

Bango Lekke Band nr3

Het regent als ik het weekend wil inzetten en naar huis rijd maar dat is geen probleem. Enkel mijn hoofd en schouders worden nat. Ik leg er goed zweep op, 40km/u op de vlakke weg is eenvoudig aan te houden.
De kilometerteller staat op 3000km. Een reden om er nen goeien de drinken vanavond.
Opeens zakt de snelheid en het stuurgedrag is volledig verdwenen, ik stuur naar links en de fiets rijd bijna volledig rechtdoor. De rechtervoorband is volledig leeggelopen. Snel haal ik mijn regenvestje en de reserveband uit de "koffer". Het afhalen en terug opleggen gaat in 2 min, enkel een paar bandlichters komen aan de orde.

Aangekomen bij mijn ouders heb ik een gemiddelde snelheid van 33km/u. Niet slecht voor een vrijdag.

Thuis plak ik de binnenband, peuter ik het stukje glas uit de buitenband en wissel de reserveband terug. Het lijkt me beter om de banden gelijk af te slijten. De reserveband kan dan weer mee in de koffer.
3x lek in 3000km. Dat mocht wel wat minder zijn. Nu de zomer eraan komt denk ik aan nieuwe banden. Het kan misschien nog sneller en zonder lekken.

donderdag 17 maart 2011

Bango Lekke Band nr2 & meldpunt fietspaden 9

Over de middag was ik snel gaan winkelen. 10kg aan nieuwe aanwinsten werden in Bango geladen. Ik was benieuwd of ik tijdens de terugrit het gewicht ging voelen.
Met stralend weer vertrok ik naar huis. De snelheid kreeg ik niet hoger dan 27km/u. Dat kan toch niet aan het gewicht liggen dacht ik.
Na een pitstop bleek achterband half zacht, een klein lek dus. Wisselen zag ik niet zitten door de hoeveelheid aan bagage. Opblazen en doorrijden dus. nog 2x ben ik gestopt om de band wat bij te blazen.
Zonder verdere problemen kwam ik thuis. Van de extra bagage heb ik niet veel gevoeld.

S' avonds haal ik de band eraf en het lek is snel gevonden. Bij het terug opleggen van de band let ik niet goed op en deze ligt er maar half op, met als resultaat een luide knal tijdens het opblazen. Mijn oren zoemen nog 5 minuten na terwijl ik een nieuwe binnenband zoek en deze nu wel goed opleg.
Het wisselen gaat heel eenvoudig. Zonder kettingsmeer aan je vingers en met enkel 1bandenlifter als materiaal is een band vervangen in 2 min.



Ik heb vandaag terug een nieuwe melding gedaan over slechte fietspaden. Op het fietspad langs de Gaversesteenweg ligt er op 3 plaatsen aarde op het fietspad. Dit vooral aan de zijkant, maar met een 3 wieler is dit heel vervelend omdat het linker wiel opeens 10 cm de lucht in gaat.

zaterdag 12 maart 2011

http://www.spelopdemarkt.be/

Mijn vorige bericht ging over de verkeersvrije markt. Het is een hot topic dus nog een berichtje over onze geliefde markt want volgende week zondag is het zover, dan stemt Tielt of de autovrije markt blijft.
De site van de werkgroep vind je hier http://www.spelopdemarkt.be/ 
Of openbaar actie voeren voor de autovrije markt een goed idee is weet ik nog niet. Een voorstander van het eerste uur heeft moeten terugtreden uit de werkgroep na bedreigingen en intimidatie. Het is toch ver gekomen in deze wereld. Vrije meningsuiting is nog altijd een grondrecht.

Ik heb er twijfels over of de markt autovrij blijft en wil dan ook alle Tieltenaren oproepen om ook te stemmen voor een beter centrum en koning auto naar de buitenrand te bannen.
 

woensdag 9 maart 2011

Inwoners van Tielt: Stem NEE

De vraag of de markt al dan niet verkeersvrij moet zijn is al een tijdje hangende. na de heraanleg is de markt verkeersvrijgemaakt, nu ruim 2 jaar.
Er heerst jammer genoeg nog wat besluitloosheid en daarom wordt er een volksraadpleging gehouden op 20 maart.

Lees ik dit in de "burgerkrant" van Open VLD die voor de verkeer op de markt is: "Je kan natuurlijk argumenteren dat men zich maar meer te voet of met de fiets moet verplaatsen. Wij zijn daar zeker voorstander van, maar circulatie in Tielt kan toch niet enkel voor jonge, gezonde, kinderloze en mobiele mensen zijn."


Dus fietsen of wandelen is enkel voor gezonde, kinderloze en mobiele mensen. Conclusie: autorijders zijn ongezond, niet mobiel of hebben kinderen. Dat is wel heel kort door de bocht maar zo komt voor mij over. Mijn dochter en zoon zitten al sinds ze paar weken oud zijn in de fietskar en mensen die ongezond zijn zouden beter meer de fiets nemen.

Ook de verder aangevoerde redenen zijn lachwekkend:
  • extra CO² uitstoot omdat mensen moeten omrijden. De mensen zouden beter eens nadenken voor ze hun auto van stal halen. Vooral nu de benzine zo duur staat. 
  • een muur in Tielt: Je moet niet door een centrum rijden, maar ernaartoe en van weg. Als je naar het kaartje kijkt kan je alle kanten uit van waar je ook komt. En als dat niet genoeg is kan je nog de ring rond Tielt nemen (die nog veel te weinig wordt gebruikt). Ja, je zal moeten omrijden, maar hoogstens 1km.
  • Niet iedereen kan met de fiets of te voet: Zolang de politiek hun oogkleppen opzet en deze houding aanneemt zal er niet veel veranderen aan de mentaliteit. Natuurlijk kan niet iedereen elke dag 30 km fietsen naar zijn werk. Maar iedereen zou wel te voet of met de fiets om brood kunnen gaan.  En als dit niet meer lukt moet je ernstige vragen stellen over je gezondheid en mobiliteit.
    Een stadscentrum moet fietsvriendelijker. De fiets moet koning worden in het centrum.
  • De middenstand lijd eronder: De Kortrijkstraat is al jaren verwaarloosd. Je vind er meer interimkantoren en immobielkantoren dan  winkels. Een winkelstraat is ook niet afhankelijk van het doorgaand verkeer. Er zijn voorbeelden genoeg: Gent, Roeselare, Kortrijk, ...
    Als je door kan met de auto kan je toch nog niet parkeren.
Wat zijn de voorbeelden:
  • minder auto's kunnen door het centrum en het doorstromende verkeer wordt beperkt. De ring zal meer worden gebruikt.
  • op de markt vertoeven wordt een stuk gezelliger en kinderen kunnen gerust fietsen en spelen.
  • er zijn 700 parkeerplaatsen op op 500m. Plaats genoeg om die stinkende auto's om even stil te staan en de bestuurders kunnen verder met de te voet bus.
Koning auto mag nu al alles. Heeft overal parking voorrang en perfecte wegen. De fietser wordt opzij geschoven. Wij hebben ook rechten. Misschien kunnen we hetzelfde doen als in Gent en een trapkracht dag organiseren. Het is dus symbolisch heel belangrijk om de markt verkeersvrij te houden.
Ik stem dus neen en eis alvast als eenzaat mijn plaats op de weg in Tielt. Mij duwen ze niet aan de kant maar ik fiets midden op de weg als er geen fietspad is.

dinsdag 1 maart 2011

Bango Lekke Band nr1

Het gaat moeizaam deze morgen. Het laatste stuk rijd ik met moeite 27km/u waar ik anders 35km/u rijd. Ik vermoed een lekke band, maar ik voel geen velg op de grond. Doorrijden dus, misschien platte benen ipv een lekke band. Het is maar 2km meer tot op het werk.

Eens aangekomen zie ik een half zachte achterband. Toch een lek, dus dat wordt deze middag plakken.
2200km zonder platte banden, niet slecht. Ik ben blij dat ik hem kan stoppen op het werk tijdens de middagpauze en heb dus geen haast. Kan ik op het gemak eens zien of die achterband uithalen nu zo weinig werk is als er wordt gezegd.


En dat is ook zo. 30 sec en de binnen en buitenband heb ik volledig in mijn hand. Even zoeken naar de oorzaak maar niets gevonden. Plakken en toch maar keer grondig de band onderzoeken en de minuscule steentjes eruit peuteren. De band terug erop in 30 sec en oplazen.
Maar hoe moet die band nu liggen. Ik heb nog nooit banden gehad met richtingsprofiel. Gelukkig staat er een pijltje op en heb ik geluk. Hij ligt juist.

Geweldig, geen vuile handen door de ketting, geen slepende rem door schuine wiel montage. Geen bouten, sleutels of snelspanners. Gewoon de band eraf wippen en terug leggen. Een eitje.